A dentsu globális médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ több mint 50 országára kiterjedő előrejelzés szerint a globális reklámköltések összértéke az idén várhatóan eléri a 745 milliárd dollárt, ami 9,2 százalékos növekedést jelent az előző évi 682 milliárddal szemben. A reklámpiac ezzel már bőven túllép a világjárvány okozta sokkon: az ez évre prognosztizált reklámköltések összege 19 százalékkal haladja meg a koronavírus előtti évben tapasztalt szintet.

Fotó: ARTUR WIDAK / AFP

Az elemzés szerint a növekedés főként olyan nagy politikai és sporteseményeknek lesz köszönhető, mint az év eleji pekingi téli olimpia, az amerikai félidei választások, illetve a katari labdarúgó-világbajnokság. 

Ezek mellett erősnek ígérkezik az idei karácsony előtti kereskedelmi főszezon is, amely szintén jelentősen növelheti a reklámköltések volumenét.

A globális reklámköltések csaknem háromnegyede öt országban zajlik, ezek sorrendben: 

  1. Egyesült Államok,
  2. Kína,
  3. Japán,
  4. Egyesült Királyság,
  5. Németország.

Bár a globális kilátások egyértelműen pozitívak, a növekedési potenciál igen eltérő az egyes régiókban: miközben Észak-Amerika erőteljes, 14 százalék közeli növekedést várhat, a nyugat-európai, valamint az ázsiai és csendes-óceáni térséghez kapcsolódó reklámköltések átlagos növekedése 5–6 százalék között alakulhat majd. A legnagyobb mértékben India (+14,6 százalék), az USA (+14), Oroszország (+11,2) és Kanada (+10,9) reklámpiaca bővülhet 2022-ben.

A költések csatornák szerinti megoszlását vizsgálva megállapítható, hogy a hirdetők továbbra is a digitális és a televíziós reklámokra költenek a legtöbbet. 

A korábbi évek trendjét folytatva dinamikusan nő idén is a digitális reklámok részaránya, amely 2022-ben már meghaladja az 55 százalékot (408 milliárd dollár). Várhatóan 2022 lesz az első olyan év, amikor a digitális hirdetések összértéke dupla akkora lesz, mint a televíziós hirdetéseké (198 milliárd dollár). Mindez főként a videótartalmak, az internethez kapcsolt televíziók, az automatizált reklámértékesítés és az e-kereskedelem további gyors térhódításának az eredménye.

A lineáris televíziókban (például műholdas és kábeltévék) a tavalyi 7,9 százalékos növekedést követően 2022-ben további 3,8 százalékkal nőhet a reklámköltések volumene, ám a költések részarányát tekintve ez a csatorna a következő években – az internethez kapcsolt televíziók, illetve a video-on-demand szolgáltatások térnyerésével – fokozatos zsugorodásra számíthat.

Miközben a köztéri (+12,8 százalék) és a mozihirdetések (+23,4) – a közösségi létet korlátozó intézkedések fokozatos eltörlésével – komoly felívelésre számíthatnak az idén, a napilapok (–4,2 százalék) és magazinok (–7,7) reklámpiaca menthetetlenül tovább folytatja a zsugorodást.

Távolabbi kilátások

A következő évekre vonatkozó kilátások összességében szintén kedvezők: a dentsu elemzése 2023-ra 4,6, míg 2024-re 5,8 százalékos növekedési ütemet vár a reklámpiacon – ez a növekedési ütem nagyjából a pandémia előtti években tapasztalt mértékkel egyezik meg. A digitális média egyre inkább domináns szegmense lesz a reklámpiacnak, költési részaránya 2024-re már a 60 százalékos szintet közelíti majd.