Rekord összeget fizettek a fogyasztók 2021-ben, hogy feltöltsék az otthoni édességraktárukat és végre valami jobb kedvre derítse őket a járványidőszak alatt. Az amerikai Nemzeti Cukrászok Egyesülete szerint tavaly összesen 36,9 milliárd dollár értékben fogyott az édességekből, a vásárlók nem kímélték a gumimacikat és a mindenféle fajtájú és formájú csokoládékat sem. Elnézve a mostani nemzetközi helyzetet és a keresletet, idén is jó évet zárhatnak majd az édességgyárak.

Fotó: Zhong yang / AFP

Az édességek és csokoládé eladások 2021-ben 11 százalékkal haladták meg a 2020-as és 15,4 százalékkal a 2019-es értékeket. Az előrejelzések szerint az eladások 2026-ra elérhetik a 44,9 milliárd dollárt, ami 22 százalékos növekedés a tavalyi évhez képest.

Az online vásárlás egyre népszerűbbé válása mellett a közösségi média is elősegítette az eladások felpörgetését. Például a TikTok felhasználók 42 százaléka oszt meg különböző étkezéssel kapcsolatos kihívásokat.

A 2021-es sikerünk részben annak köszönhető, hogy az amerikaiak újra bekapcsolódtak a vásárlásba a viharos 2020 után, amikor gyakran fizikailag elszakadtunk a családtól, a barátoktól és a szomszédoktól, így nem is lett volna kivel megosztani a tábla csokoládénkat– mondja John Downs, a Cukrászszövetség vezérigazgatója.

A 36,9 milliárd dolláros árbevétel legnagyobb részét a csokoládé eladások adták 21,1 milliárd dolláros árbevétellel, amit a ”nem csokoládék” követnek 12,7 milliárd dollárral, gumicukrot és a mentát pedig 3,1 milliárd dollár értékben vásároltak az amerikaiak.

Fotó: Sean Gallup / Getty Images

A kereskedelmi csoport további érdekes információkat is megosztott. A fogyasztók 71 százaléka például leginkább ott vásárolja az édességét, ahol az alap bevásárlását is intézi. 88 százalékuk a megvásárolt csokoládét és édességet minimum az alkalmak felében megosztja családjával és barátaival. Ha pedig hosszabb útra kelnek, az amerikaiak 91 százalékának 83 százaléka néha vagy mindig csokoládét és cukorkát tesz a ”túlélőcsomagjába”.

Az édességipar négy nagy évszakot különböztet meg az évben, amikor az amerikai lakosság 80-90 százaléka finomságokkal ünnepel. Ilyen időszak a Valentin-nap, a húsvét, a Halloween és a téli ünnepeket is. Emellett még olyan alkalmakkor is előszeretettel ajándékoznak édességet, mint például az anyák napja, az apák napja, vagy a Super Bowl.

Ráadásul még saját hónapot is kaptak a desszertek, júniusban mindenki őket ünnepli és falja, aminek elsősorban stratégiai célja van: segít kitölteni a húsvét és a Halloween közötti hosszabb időszakot.

Az édességeladások egyik utolsó nagy kiugrása 2009-ben – a nagy gazdasági világválság csúcspontján – következett be a New York Times szerint. „Az elméletek eltérőek a pontos okokról” – írja a Times. 

Sokan édességbe fojtják bánatukat, amiért gyengélkedik a gazdaság. Másoknak nosztalgikus emlékeket idéz, és az sem elhanyagolható, hogy viszonylag olcsó.