Az elektromos autók terjedése továbbra is egyre gyorsabb, így az idei első negyedév során 75 százalékkal többet adtak el ezekből a járművekből, mint egy évvel korábban – derül ki a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jelentéséből, amely szerint a világon mintegy 2 millió elektromos autót adtak el a március végével záródott három hónapban.

A jelentésből kiderül, hogy 

az elektromos járművek – ide értve a két és háromkerekű járműveket és a buszokat is – Kínában terjednek a leggyorsabban, ahol az elektromos autók kisebbek, mint a többi nagy piacon, így áruk is alig tér el hagyományos társaikétól. 

02 May 2022, Lower Saxony, Hanover: An electric car charges at a new fast charging station during a press event. Hanover now has the densest public charging network for e-cars among major German cities with more than half a million inhabitants, according to the utility Enercity. At the beginning of April, 728 generally accessible charging points were available in the capital of Lower Saxony. Photo: Julian Stratenschulte/dpa (Photo by JULIAN STRATENSCHULTE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: JULIAN STRATENSCHULTE / dpa Picture-Alliance via AFP

2021-ben az elektromos autók eladásnövekedésének mintegy 50 százaléka esett Kínára, várakozásaik szerint a trend az idén is folytatódik. Az idei év első három hónapjában az elektromos járművek eladása Kínában több mint kétszeresére nőtt, míg az Egyesült Államokban ez az arány 60 százalék, Európában 25 százalék volt.

Azonban 

míg Kínában és Európában már az új eladások 15 százalékát, az Egyesült Államokban csak az eladások 5 százalékát adják a villanyautók. 

Az olyan fejlődő országokban, mint Brazília, India vagy Indonézia pedig ezen járművek 0,5 százalékos részesedést sem értek el.

Az IEA megjegyezte, hogy az elektromosautó-gyártókat komolyan sújtja a globális akkumulátor-ellátási láncok megszakadása, valamint az olyan fémek árának emelkedése, mint a kobalt, a lítium vagy a nikkel. A helyzetet súlyosbítja az ukrajnai háború, és az erre válaszul adott számos nyugati szankció. Oroszország adja a finomított nikkelszállítások mintegy 20 százalékát a világon. 

Az ügynökség szerint a fémárak drágaságának tartós volta esetén az akkumulátorok 15 százalékkal drágulhatnak, ezért sürgették is a fémbányászatra irányuló befektetéseket. A szervezet három forgatókönyvet lát reálisnak az elektromos közlekedés terén: 

A már meghozott intézkedések alapján 2030-ra 200 millió elektromos jármű lesz a világon, részesedésük a teljes autóeladásból eléri majd a 20 százalékot. 

A meghirdetett tervek megvalósulása esetén 2030-ra az elektromos autók száma eléri a 270 milliót, a teljes autóeladáson belül a részesedésük 33 százalék lesz. A legderűlátóbb forgatókönyv szerint, aminek az alapja a széndioxid-semlegességet célzó terv megvalósulása, 2030-ra körülbelül 350 millió elektromos autó lesz a világon, arányuk az összes autóeladáson belül eléri a 60 százalékot.