A rendszeresen elhangzó kormányzati fogadkozások dacára nem a várt ütemben halad az infrastruktúra-hálózat bővítése Romániában. Legutóbb a közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) felbontotta a magyar–román határ közelében húzódó Bihar–Bisztraterebes-autópályaszakasz megépítésére vonatkozó szerződést a kivitelezővel, akit azzal vádolt meg, hogy nem tett eleget a két évvel ezelőtt kötött szerződésben vállalt kötelezettségeinek. A CNAIR szerint a kivitelező még egy tervdokumentációt sem adott le, holott az év végén már kész kellene lennie a 28,5 kilométeres szakasznak. 

Leáldozott azoknak, akik zsarolással akarnak pénzhez jutni

– jegyezte meg a szerződésbontás kapcsán Sorin Grindeanu közlekedési miniszter. S hogy milyen „zsarolásra” utalhatott? Az észak-erdélyi sztráda bihari szakaszának megépítését 2018-ban elnyerő román–szlovák konzorcium azért nem foghatott neki abban az évben a munkálatoknak, mert a versenyben alulmaradt cégek óvásainak elbírálása több mint másfél évig tartott. 

Járművek haladnak a E60-as úton az épülő A3-as autópálya észak-erdélyi szakasza közelében, Kerelőszentpálnál, Kolozsvár és Marosvásárhely között 2017. május 22-én. A Nagyvárad - Kolozsvár - Marosvásárhely - Brassó nyomvonalra tervezett autópálya 415 kilométer hosszú lesz.
MTI Fotó: Boda L. Gergely
Fotó: Boda L. Gergely / MTI

A 2020. augusztusi szerződéskötés után a pályázati kiírásban szereplő pontatlan adatokra hivatkozva a cégcsoport a 326,5 millió lejes (közel 25 milliárd forint) kivitelezési díj lényeges megemelését kérte, ehhez viszont a bukaresti hatóságok nem járultak hozzá. Ez a szakasz egyébként meg van átkozva: megépítésére már 2015 áprilisában is győztest hirdettek, a spanyol Corsan cég konzorciuma azonban hozzá sem kezdett a munkához, majd 2016 novemberében a szerződés felbontását kérte.

A magyar–román határtól Kolozsvárig nem is lehet közlekedni az eredetileg 415 kilométer hosszúságúra tervezett, 19 évvel ezelőtt elkezdett A3-as észak-erdélyi sztrádán, amelyből eddig mintegy 107 kilométert adtak át a forgalomnak a kincses város és Marosvásárhely között. Látványos előrelépésre továbbra sem lehet számítani, vannak ugyanis szakaszok, amelyeknek továbbra sincs gazdája. 

Grindeanu a hónap elején például diadalittasan jelentette be, hogy egy lépéssel közelebb kerültek Románia leghosszabb alagútjának megépítéséhez, 

amelyet a szilágysági Meszes-hegységben vájnak majd ki. A nehéz terepviszonyok közepette megépítendő 2,9 kilométeres, két részből álló alagútban mindkét irányban két sávon folyik majd a közlekedés, és legalább három évig épül majd, ha valamelyik kivitelező elvállalja a hatóságok által becsült 1 milliárd lejért. Csakhogy a CNAIR közel egy éve nem képes kiválasztani 12 jelentkező közül azt a hatot, melyek közül a közbeszerzési eljárás döntő szakaszában kikerül a 41 kilométer hosszú szilágysági-bihari szakasz kivitelezője, amelynek itt 65 viaduktot, hidat és felüljárót is építenie kell.

Független szakértők szerint amúgy az EU által finanszírozott országos helyreállítási tervben (PNRR) vállalt 438 kilométernyi új romániai autópályából csupán mintegy 270 kilométer esetében van reális esély arra, hogy határidőre megépüljön. 

A román állam – szigorú feltételek mellett – összesen 7,7 milliárd lejt (585 milliárd forint) hívhat le a közlekedési-szállítási infrastruktúra fejlesztésére az EU-tól, késlekedés esetén pedig az ország eurómilliárdoktól eshet el. Románia úthálózatának 5,3 százalékát adják az autópályák, amiből 2021 végéig 931 kilométernyi épült meg.