Az ázsiai konkurencia miatt globális szinten eljelentéktelenedhet az európai hajóépítő ipar az ágazat szakmai képviseleti szervezete, a VSM szerint.

Az európai hajótársaságok és hajótulajdonosok által új hajók építésére tavaly leadott mintegy 30 milliárd dollárnyi megrendelés 57 százalékát dél-koreai, 38 százalékát pedig kínai hajóépítő cégek kapták meg.

(210224) -- JIUJIANG, Feb. 24, 2021 (Xinhua) -- A staff member works at a shipbuilding yard of Duchang Shipyard Co., Ltd. in Duchang County of Jiujiang City, east China's Jiangxi Province, Feb. 24, 2021. The company has resumed production right after the Spring Festival holiday to ensure that orders are completed on time with good quality. (Photo by Fu Jianbin/Xinhua) (Photo by Fu Jianbin / XINHUA / Xinhua via AFP)
Fotó: FU JIANBIN / Xinhua via AFP

 

Európai hajóépítő cégeknek csak az összes megrendelés egy százaléka jutott

– közölte a VSM (Shipbuilding and Ocean Industries Association) Hamburg északi kikötőjében tartott ülésén. A VSM szerint az európai országok hajóépítési kapacitásuk teljes elvesztését kockáztatják, mivel ilyen kevés megrendelést kapnak. 

Két gyenge év után Európa újból lépéshátrányba került az új megrendelésekben

– mondta Reinhard Lüken, a VSM vezérigazgatója. 

A VSM évek óta panaszkodik arra, hogy Kína és Dél-Korea több milliárd eurós támogatást nyújt hajógyárainak. „Ázsiában állami támogatás torzítja a normális szabadpiaci rendet” – mondta Lüken. Rámutatott: annak ellenére, hogy egyes piaci szegmensekben rekordszintű kereslet tapasztalható, a 2021-es árak akár 30 százalékkal is elmaradtak a 2007-es árszinttől, ami „biztosan nem fedezi a költségeket”.

A koronavírus-világjárvány miatt 2020-ban bekövetkezett visszaesés után 2021-ben az új hajókra leadott megrendelések nagyjából megduplázódtak, különösen a konténeres szállítóhajók esetében. A VSM vezérigazgatója szerint sürgősen tenni kellene valamit a hajóépítés mint stratégiai iparág megmentése érdekében, különben „Európa már nem fog jelentős szerepet játszani a hajóépítésben”.