Romániában országos tiltakozási akció indul az üzemanyagok meredek drágulása miatt. A közösségi oldalakon meghirdetett demonstráción akadályozni kívánják a töltőállomások tevékenységét, így próbálva nyomást gyakorolni a hatóságokra az árak csökkentése, de legalábbis maximálása érdekében. 

A kolozsvári OMV kútnál bőven van üzemanyag, csak az árával nincsenek kibékülve a helyiek 
Fotó: Rostás Szabolcs 

A szerdait, valamint a jövő héten esedékes tüntetést ugyanakkor több helyen máris „előjáték” előzte meg: az elmúlt napokban tucatnyi gépkocsivezető egy időre megbénította a benzinkutak működését Botosani és Targu Jiu városában azáltal, hogy mindössze néhány millilitert tankolt, és hosszan tisztogatta autóját a kútnál.

Az elégedetlenség érthető, hiszen az országban minden eddiginél drágább az üzemanyag, és sokak számára lassan megfizethetetlenné válik.

Romániában jelenleg 8,50 és 8,70 lej (680-696 forint) között mozog a normál benzin literenkénti ára, míg a gázolajé 9 és 9,25 lej (720-740 forint) között. 

Csak júniusban hat hullámban emelték áraikat a kőolajipari cégek, egy év alatt pedig majdnem megduplázódott az üzemanyag ára, ami uniós szinten az egyik legnagyobb arányú drágulás. 

Fuvarozói szervezetek már hónapokkal ezelőtt szorgalmazták, hogy a kormány avatkozzon be, és szabályozza a piacot, a kezdeményezés elemzését követően azonban a Nicolae Ciuca vezette balliberális kabinet úgy döntött, hogy nem szab felső határt a benzinnek és a gázolajnak. Sőt azt a javaslatot is elvetették, hogy csökkentsék 50 százalékkal az üzemanyagok jövedéki adóját.

Ehelyett május elején a kormány arról határozott, hogy 24 milliárd forintnak megfelelő állami támogatást nyújt a közúti áru- és személyszállítóknak az üzemanyagárak emelkedésének ellensúlyozására úgy, hogy a megvásárolt üzemanyagra literenként 50 bani (40 forint) támogatást nyújtanak évente háromezer cégnek, cégenként 100 ezer lejes plafonig. 

Ezt azonban a kedvezményezettek már csak azért sem tartják elégségesnek, mivel az országban negyvenezer társaság foglalkozik fuvarozással, és nem egyértelmű, mely cégek, milyen kritériumok alapján részesülnek az állami szubvencióban. A fuvarozók országos szövetsége (FORT) magyarországi és szlovéniai mintára a benzin és a gázolaj árának hatósági maximálását követeli. 

A munkáltatói szövetség szerint nincs más megoldás a helyzet rendezésére, mint az árstop bevezetése, emellett üdvözölte azt a törvényhozói kezdeményezést, amely a jelenlegi 19-ről 5 százalékra csökkentené a közúti fuvarozási szolgáltatásokra kivetett áfát, de kéri a kormánytól, hogy ezt ne törvénnyel, hanem sürgősségi rendelettel vezessék be, ebben a formában ugyanis azonnal hatályba léphet. A FORT ugyanakkor arra buzdítja a lakosságot, hogy csatlakozzon a beharangozott tiltakozó megmozdulásokhoz.

Zúgolódnak a Mol Románia dolgozói

Munkaügyi vita kirobbantásával fenyeget a Mol romániai leányvállalatának kialakult helyzet. A szakszervezetek erősen nehezményezik, hogy a társaság a dolgozók által kért 10 százalékos béremelés helyett csak 7 százalékos emelést helyezett kilátásba. Kifogásolják azt is, hogy az olajipari társaság megvonni készül az élelmiszer-utalványokat az alkalmazottaktól, és csökkentené a túlóráért fizetett bérpótlékot is. Pedig volna miből fizetni, hiszen a Mol Románia tavalyi 350 millió lejes (28 milliárd forint) nyeresége 25 százalékkal haladta meg a 2020-ban jegyzett profitot, miközben a 10 százalékos béremelés összesen 95 millió forintnak megfelelő többletkiadással járna évente.