Noha a múlt hónapban Vlagyimir Putyin orosz elnök arról beszélt, hogy az orosz gazdaság állja a szankciókat, a The Wall Street Journal írása egészen más képet fest az országban uralkodó állapotokról. Noha a legtöbb szó arról esik, hogy hogyan lehetne az orosz exportot korlátozni, a kieső is komoly károkat tud okozni a világ legnagyobb területű országának.
Ahogy elfogynak a korábban felhalmozott készletek, úgy nőnek az árak is, ami különösen az alkatrészek terén lehet problémás. A légiközlekedést például nem csupán a repülőgépek alkatrészeit érintő hiány fenyegeti, de az utasok és csomagok vizsgálatára hivatott berendezések hivatalos szavatosságának lejárta is.
A repülőterek ezt vagy figyelmen kívül hagyják, vagy kézi erővel oldják meg az ellenőrzéseket vagyis az utasoknak motozásra kell majd számítaniuk a beléptetőkapuk helyett.
A boltokban olyan termékekből is hiánycikkek válnak, mint a wc-csészék, a mosdókagylók vagy a kádak. A hiányok jelzik a leginkább a nyugati szankciók hatásait, hiszen az olaj- és gázbevételek felhasználásával Moszkva egyelőre képes volt a lakosságot valamelyest megvédeni a negatív hatásoktól.
Ugyanakkor egyre feltűnőbb, hogy az orosz importhelyettesítő gazdaságpolitika valójában viszonylag kevéssé volt képes valóban önálló termelési láncokat létrehozni és függetlenné válni a külföldről érkező inputoktól. Noha az országból kivonuló cégek trademark védelmét felfüggesztve bizonyos fogyasztási cikkek pótlása megoldható, ez nem feltétlenül van így minden téren.
Így a légitársaságok is kénytelenek voltak repülőik tartalékolására, hiszen tartalékalkatrészekre nem számíthatnak. Az állami repülőgyártó pedig áprilisban arról beszélt, hogy fokozza a kilencvenes évekből származó Tu-214-esek gyártását, hogy a hiányzó Boeingeket és Airbusokat pótolja. Azért ezt a típust választották, mert az újabb modellekhez szükséges alkatrészeket a cég nem tudja beszerezni.
A mozikban a nagy hollywoodi stúdiók kivonulását követően régi alkotások pörögnek, május végét például a Wall Street farkasa uralta.
Az egyik mozikat üzemeltető lánc szerint az újrajátszások nem vonzották a nézőket, mintegy 70-80 százalékkal csökkent a nézőszám február óta.
Az autógyártás áprilisban 61 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál, nem csoda, hogy a kormány májusban úgy döntött, nem szükséges a jövőben a járművek légzsákkal vagy épp ABS-sel felszerelni. Ezek az autók azonban még nem érkeztek meg a kereskedésekbe.
A külföldön gyártott autókhoz pedig egyre nehezebb alkatrészeket találni, így azok ára rendkívüli mértékben kilőtt, és sokan nem bíznak a kínai vagy török gyártású alternatívákban.