Noha a múlt hónapban Vlagyimir Putyin orosz elnök arról beszélt, hogy az orosz gazdaság állja a szankciókat, a The Wall Street Journal írása egészen más képet fest az országban uralkodó állapotokról. Noha a legtöbb szó arról esik, hogy hogyan lehetne az orosz exportot korlátozni, a kieső import is komoly károkat tud okozni a világ legnagyobb területű országának.
Ahogy elfogynak a korábban felhalmozott készletek, úgy nőnek az árak is, ami különösen az alkatrészek terén lehet problémás. A légiközlekedést például nem csupán a repülőgépek alkatrészeit érintő hiány fenyegeti, de az utasok és csomagok vizsgálatára hivatott berendezések hivatalos szavatosságának lejárta is.
A repülőterek ezt vagy figyelmen kívül hagyják, vagy kézi erővel oldják meg az ellenőrzéseket vagyis az utasoknak motozásra kell majd számítaniuk a beléptetőkapuk helyett.
A boltokban olyan termékekből is hiánycikkek válnak, mint a wc-csészék, a mosdókagylók vagy a kádak. A hiányok jelzik a leginkább a nyugati szankciók hatásait, hiszen az olaj- és gázbevételek felhasználásával Moszkva egyelőre képes volt a lakosságot valamelyest megvédeni a negatív hatásoktól.
Ugyanakkor egyre feltűnőbb, hogy az orosz importhelyettesítő gazdaságpolitika valójában viszonylag kevéssé volt képes valóban önálló termelési láncokat létrehozni és függetlenné válni a külföldről érkező inputoktól. Noha az országból kivonuló cégek trademark védelmét felfüggesztve bizonyos fogyasztási cikkek pótlása megoldható, ez nem feltétlenül van így minden téren.
Így a légitársaságok is kénytelenek voltak repülőik tartalékolására, hiszen tartalékalkatrészekre nem számíthatnak. Az állami repülőgyártó pedig áprilisban arról beszélt, hogy fokozza a kilencvenes évekből származó Tu-214-esek gyártását, hogy a hiányzó Boeingeket és Airbusokat pótolja. Azért ezt a típust választották, mert az újabb modellekhez szükséges alkatrészeket a cég nem tudja beszerezni.
A mozikban a nagy hollywoodi stúdiók kivonulását követően régi alkotások pörögnek, május végét például a Wall Street farkasa uralta.
Az egyik mozikat üzemeltető lánc szerint az újrajátszások nem vonzották a nézőket, mintegy 70-80 százalékkal csökkent a nézőszám február óta.
Az autógyártás áprilisban 61 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál, nem csoda, hogy a kormány májusban úgy döntött, nem szükséges a jövőben a járművek légzsákkal vagy épp ABS-sel felszerelni. Ezek az autók azonban még nem érkeztek meg a kereskedésekbe.
A külföldön gyártott autókhoz pedig egyre nehezebb alkatrészeket találni, így azok ára rendkívüli mértékben kilőtt, és sokan nem bíznak a kínai vagy török gyártású alternatívákban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.