BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lecseréli a posta a több évtizedes használatban kiszuperálódott járműflottáját – jönnek az elektromos járgányok

Közel tízmilliárd dolláros tuti üzletet nyert el az Oshkosh Defense. Az amerikai cégnek 106 ezer postásfurgont kell legyártania, hogy az évtizedek óta szolgáló, bumfordi és kényelmetlen elődeit, a Grumman LLV-ket végre nyugdíjazni lehessen. Az új postaautók már mindent tudnak, és kétharmaduk elektromos hajtású lesz – hacsak Donald Trump nem rendelkezik másképpen.

Ikonikus járművüktől kénytelenek búcsúzni az amerikaiak, igaz, a kényelméről korántsem híres Grumman LLV postásautók után az azokat használó kézbesítők aligha hullajtanak majd krokodilkönnyeket. A US Postal Service (USPS) legendás furgonja a múlt század nyolcvanas éveinek színvonalát képviseli, annak is inkább a fapados kivitelét. 

posta postás USPS Grumman LLV
Az amerikai posta megbízható szállítóautói voltak évtizedeken át a Grumman LLV-k /Fotó: AFP

A légkondicionáló és légzsákok nélküli, 2,5 literes GM négyhengeres benzinmotorjával szerelt, háromsebességes modell 1986 és 1994 között volt gyártásban, s eredetileg 24 éves élettartamra tervezték. Sok közülük 30-35 évig szállította a postát és a csomagokat az USPS-nél, rászolgálva a nevére, hiszen abban az LLV rövidítés a Long Life Vehicle, azaz hosszú élettartalmúra tervezett járművet rejtette. 

A posta az utolsó Grummant is kivonja a forgalomból

A csere már elkerülhetetlenné vált, a korábban a csőd szélén táncoló szövetségi postavállalat az alapfeladatainak ellátásához sem kapott elegendő pénzt Washingtontól, amely a hatósági áras szolgáltatások tarifáit sem emelte oly mértékben, hogy azzal a flottacserére forrást teremtsen. Sőt, volt hogy árcsökkentésre kötelezte a postát. 

A teljes flottacsere költségvonzata ugyanis horribilis: 9,6 milliárd dollár, ennyit szánt a USPS a 106 480 darab új Next Generation Delivery Vehicle (NGDV) megvásárlására. 

A keretet egyébként 160 ezer járműben maximálták. Az új generációs postakocsik tömeges munkába állítása már csak azért is fontos és időszerű mert a Grumman LLV-k üzemeltetési költségei egyre magasabbak: egy-egy ilyen jármű átlagosan évi 5 ezer dollárt harap ki a USPS büdzséjéből, s a száz kilométerenkénti 33 literes átlagfogyasztása is elrettentő. 

Ahogy a Grumman LLV-ket, úgy az NGDV-ket is hadiipari beszállító vállalat szereli össze, ezúttal az Oshkosh Defense lett a befutó 2021-ben egy sok éven át húzódó, botrányokkal és lobbiharcokkal színesített tender győzteseként. Az új járművek már minden igényt kielégítő felszereltségűek, modern biztonsági rendszerekkel, az áhított klímával és korszerű technológiával érkeznek, és 70 százalékuk elektromos, 30 százalékuk benzines hajtású lesz. 

A 94 kilowattos akkumulátor energiája 193 kilométer megtételét teszi lehetővé egy feltöltéssel, ennek egy napra elegendőnek kell lennie a 201 lóerős villanymotor kiszolgálásához. A benzines modellhez a négyhengeres 2 literes turbómotort a Ford szállítja. Alap az elsőkerék-meghajtás, de a nehezebb útviszonyokra is gondolva négykerék-meghajtású kontingense is lesz a USPS-nek. 

Más modelleknek is helyet szorítanak a USPS-flottában

A kocsik raktere is kibővült, hiszen a csomagküldés szerepe igencsak felértékelődött az utóbbi években és ezzel lépést kell tartani a megnövelt méretű furgonokkal – írja az InsideEVs. Több helyi posta már nem tudta kivárni a váltás megérkeztét és jobb kormányos Ram ProMastert vagy Mercedes Metris furgont rendelt, de ettől függetlenül a flotta gerincét az NGDV-k adják majd. 

Consumer Electronics Show (CES) 2023
Az NGDV-t prototípusát 2023-ban mutatták be Los Angelesben / Fotó: AFP

A jobb kormányos kivitelnek egyébként pofonegyszerű a magyarázata, így a sofőr közvetlenül az út szélén, a postaládák mellett tud megállni és kényelmesen bedobni a leveleket anélkül, hogy ki kellene szállnia. Így gyorsabb, hatékonyabb és biztonságosabb is a kézbesítés. A biztonság nem csak a sofőrre vonatkozik, hiszen

  • a hátsó kamera,
  • a gyalogosérzékelő rendszer,
  • a holttérfigyelő,
  • az automata ABS
  • és ráfutásgátló rendszer

a kocsi környezetének védelmét is szolgálja. A hegyekben és a nehezen járható utakkal jellemzett térségekben jobb kormányos Jeep Wrangler terepjárók is besegítenek a postának, amely összesen 190 ezer járműből álló flottát tart mozgásban nap mint nap. A teljes postai flotta ennél nagyobb, a legfrissebb, júliusi adatok szerint 257 894 járműből áll. 
A flottához postai kiszállító- és gyűjtőautók, tehergépkocsik, vontatók és pótkocsik is tartoznak – nem csak a tipikus kis fehér „mail-truckok” alkotják.

 


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.