Szédítő ütemben emelkednek mostanában az elektromos járművek árai a Bloomberg szerint. A Tesla ezen a héten autónként 6000 dollárral, azaz közel 2,3 millió forinttal emelte az árakat, őt követte a Rivian amerikai autógyártó az R1T elektromos kisteherautójával és a Ford a Mach-E esetében.

Az Edmunds piackutató szerint mindezt összevetve egy elektromos autó átlagosan 61 000 dollárba kerül, miközben más járművel átlagos ára 46 000 dollár környékén mozog.

(FILES) In this file photo taken on June 14, 2022 a Tesla electric vehicle makes a turn in Manhattan Beach, California. - Tesla vehicles have been involved in most of the crashes involving "Level 2" driver-assistance systems reported to the government, according to US data released June 15, 2022. (Photo by Patrick T. FALLON / AFP)
Fotó: PATRICK T. FALLON / AFP

Ezen új autók is már elérhetetlenek az amerikaiak több mint fele számára, így az elektromos járműveket csak a jómódú vásárlók korlátozott csoportja tudja megfizetni. Charlie Chesbrough, a Cox Automotive vezető közgazdásza szerint a tavaly eladott új autók mintegy 30 százalékának ajánlott fogyasztói ára haladta meg az 50 000 dollárt, szemben a tíz évvel ezelőtti alig 6 százalékkal. Azonban a közgazdász szerint az elektromos autók továbbra is egyértelműen a felső réteg termékei, és még hosszú időnek kell eltelnie, hogy az utakon közlekedő autók többségét elektromos járművek tegyék ki. A magas árakat még az is feljebb tornázza, hogy még mindig meglehetősen költséges a gyártásuk. 

Jelenleg a Ford a tisztán elektromos F-150 Lightning pickup piacra dobása előtt áll, amiből terveik szerint 2026-ig évente 2 millió darabot gyártanak majd. Az emelkedő nyersanyagárak miatt azonban egyes akkumulátoros modellek meglehetősen veszteségek – mondta az autógyártó pénzügyi igazgatója, John Lawler a héten egy befektetői konferencián, majd hozzátette, hogy a Ford tapasztalatai szerint az emelkedő és a magasabb kamatlábak miatt nő a késedelmes autóhitelek száma is.

A General Motors, a Ford, a Toyota és a Stellantis vezérigazgatói a héten levélben fordultak a Kongresszus vezetőihez, hogy kérjék a 7500 dolláros szövetségi adójóváírás korlátozásainak felfüggesztését. A GM és a Tesla már kimerítette a 200 000 ezer darabos eladási küszöböt a tisztán elektromos autókkal, és hamarosan a Toyotánál sem részesülhetnek már az utólagosan visszaigényelhető adójóváírásban a vásárlók.

Némelyik autógyártó viszont a trendekkel szembemenve épp most próbálja megcélozni inkább a középosztályt, így a General Motors júniusban 6000 dollárral csökkentette Chevrolet Bolt és valamivel nagyobb rokona, a Bolt EUV árát. Jövőre még nagyobb árcsökkentésnek örülhetnek a vásárlóik, a Chevrolet Blazert és az Equinoxot 30 000 dollárért árusítják majd, ami megváltoztathatja a játékszabályokat az elektromos járművek piacán.