1940 októberében Francisco Franco, Spanyolország vezetője meghívta Heinrich Himmler náci német politikust a madridi Las Ventas bikaviadalra. A hírek szerint Himmler, a Harmadik Birodalom második embere – az összes biztonsági és rendőrségi erőt ő irányította, beleértve a Gestapót is – állatbarát volt, és annyira megdöbbent a látvány kegyetlenségén, hogy majdnem elájult.

A bikaviadalok akkoriban a virágkorukat élték, de most, amikor megállíthatatlan hanyatlásba kezdtek, felmerül a kérdés, hogy mit kezdjen az ország az 1700 bikaviadal-arénával, amelyek többsége a városközpontokban található. 

A bikaviadalok száma 2009-ben még 648 volt, tíz évvel később azonban már csak 349 rendezvényt tartottak országszerte, így számos épület üresen maradt.

Spanish bullfighter Jose Maria Manzanares parades before a bullfight at the Real Maestranza bullring in Sevilla on April 21, 2019. (Photo by CRISTINA QUICLER / AFP)
Fotó: Cristina Quicler / AFP

A bikafuttatást is súlyosan érintette a járvány. A Mundotoro szakmai weboldal felmérése szerint az elkövetkező két évben várhatóan csupán 261 helyen léphetnek porondra a torreádorok, szemben a 2007-es kilencszázzal.

A 2018–2019-es időszakban,

 a Covid–19-járvány előtti utolsó teljes szezonban 2,34 millióan fizettek azért, hogy nézhessék a bikaviadalokat, 

míg a profi futballmérkőzéseken 15 millióan vettek részt.

Igaz, hogy csökkenőben van a kereslet, de a legfrissebb felmérés szerint Spanyolországban legalább nyolcmillió ember továbbra is érdeklődik a bikaviadalok iránt

– nyilatkozta Vicente Royuela, a Barcelonai Egyetem közgazdásza a The Guardian magazinnak.

A visszaesés egyik oka, hogy kevesebben élnek vidéken, és nincsenek kapcsolataik az állatokkal. Továbbá a jegyek is drágák, sok fiatal pedig állatvédelmi szempontok miatt ellenzi a viadalokat.

Noha sok bikaviadal-aréna használaton kívülre került és leromlott az állapota, néhányat sikerült újrahasznosítani. Az 1962-ben megnyílt benidormi bikaviadal-arénát 8,6 millió euró értékben alakítják át kulturális komplexummá, amelyben helyet kap egy könyvtár, különböző próbastúdiók, egy ifjúsági központ és gyülekezési hely a különböző egyesületeknek.

Eközben a Kanári-szigeteken – ahol 1991 óta tiltják a viadalokat – többéves vita után végre új életet kaphat az ottani aréna is, éjszakai kluboknak és apartmanoknak adhat majd otthont. A másik sikertörténet a barceloncai Las Arenas bikaviadal-aréna, amely 1900-ban nyílt meg, de az utolsó, 1977-es bikaviadal óta nincs használatban.

Miután a helyi tanács nem tudta új életre kelteni az épületet, eladták, és 2011-ben újra megnyitották bevásárló- és szabadidőközpontként, amelyet Richard Rogers brit építész tervezett katalán partnerével, Alonso Balaguer építésszel. Mivel az aréna műemlékvédelem alatt van, a teljes homlokzatot meg kellett őrizni. 

A befejezése hat évbe telt, ezalatt a költségvetés megduplázódott, és végül kétszázmillió euróba került a felújítása.