BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Biden felgyorsítja a járműipar elektromos átállását

Szövetséget kötött a Detroiti Hármakkal az amerikai elnök, Washington több tízmilliárd dollárral támogatja a járműipar elektromos „rendszerváltását”.

Joe Biden szerdai látogatásával kampányeseménnyé emelte a most folyó Detroiti Autóshow-t, ahol az amerikai elnök learatta a babérokat, amit az amerikai járműipar megmentésében és felemelkedésében játszott szerepéért kiérdemelt. 

US President Joe Biden sits at the wheel of a Cadillac Lyriq electric vehicle as he visits the 2022 North American International Auto Show in Detroit, Michigan, on September 14, 2022. (Photo by MANDEL NGAN / AFP)
Joe Biden egy Cadillac Lyriq vezetőüléséből integet. Fotó: Mandel Ngan / AFP

A legnagyobb észak-amerikai autókiállítás a demokrata párti elnök félidős választási kampánykörútjának egyik fontos állomása volt, ennek megfelelően újabb kormányzati intézkedéseket is bejelentett, miután az amerikai autóiparnak az elektromos átállás folyamatában eddig elért eredményeit méltatta. 

A magát megszállott autósnak valló Biden a fotósok kedvéért tett egy virtuális kört a General Motors jövőre piacot robbantó elektromos Cadillac Lyriq városi terepjárójával, és egy narancssárga Corvette-be is bepattant, hogy aztán megállapítsa, hogy 

az autóipar bölcsőjének számító Detroit visszatért az őt megillető helyre,

azaz a legjobbak közé.

„Egy jobb Amerikát választunk, olyant, amely a munkásosztályra támaszkodva felveszi a harcot a klímaváltozás ellen” – hangoztatta az elnök, akit az autós szakszervezet, a UAW egyik tagja, Ryan Buchalski mutatott be, azzal a felütéssel, hogy ő az az elnök, aki kiáll az egyszerű munkásokért. 

Ahogy tette azt az autógyártókért is, amikor még Barack Obama alelnökeként a pénzügyi világválság idején, 2008–2009-ben a megroppant szektor állami megsegítéséért szállt síkra. A mentőcsomag akkor sikeres volt, a Detroiti Hármak, azaz a General Motors, a Ford és a Chrysler azóta rendezte tartozását, és ismét prosperál. 

US President Joe Biden sits at the wheel of a Cadillac Lyriq electric vehicle as he visits the 2022 North American International Auto Show in Detroit, Michigan, on September 14, 2022. (Photo by MANDEL NGAN / AFP)
Fotó: Mandel Ngan / AFP

Pénzt most is kapnak Washingtonból a közel ezermilliárd dolláros Biden-csomag révén, amely az infrastruktúra- és iparfejlesztést célozza, bepótolva és felpörgetve a Donald Trump elnöksége alatt megrekedt beruházásokat. 

A csomagból több tízmilliárd dollárnyi összeg jut az elektromos átállás folyamatának felgyorsítására, 

a belső égésű motorral szerelt járművek forgalomból való fokozatos kivezetésére, valamint adókedvezmény formájában a hazai összeszerelésű, Made in USA villanyautók vásárlóinak. Ők a jövő évtől továbbra is élhetnek a 7500 dolláros adókedvezménnyel, míg az importált elektromos autók után ez nem jár. 

A változás feszültséget szült a japán és dél-koreai autógyártók körében, leghangosabban a Hyundai-Kia csoport tiltakozott a rá súlyosan ható intézkedés ellen, de a Nissannál sem voltak ezzel elégedettek. Magát az autókiállítást is az új elektromos autómodellek uralják, valamint az e-autózáshoz szükséges infrastruktúra megteremtéséről szőtt tervek és eszközök bemutatása. 

Biden egy 900 millió dolláros programot jelentett be,

amellyel az Egyesült Államok 35 államában támogatják a gyorstöltő-állomások létesítését azzal a szándékkal, hogy ha valaki a keleti parttól a nyugati partig akar eljutni, ezt villanyautóval is gond nélkül megtehesse. 

A legendás, számos dalban megénekelt Route 66 például már eleget tesz ennek a feltételnek, a Chicagóból Los Angelesig tartó út négyezer kilométerét rendszeresen teszik meg kalandvágyó vagy csak nosztalgiázó amerikaiak villanyautóval, ami jobbára a Tesla szinonimája a kontinensnyi országban. A cég egyébként nincs jelen Detroitban, üzletpolitikája része, hogy kihagyja a drága és fölöslegesnek ítélt show-kat.

Joe Biden tavaly augusztusban tűzte ki célul, hogy 2030-ra az elektromos autók és a tölthető (plug-in) hibridek értékesítése elérje az 50 százalékot az újautó-értékesítésekben, a töltőállomások száma pedig meghaladja a félmilliót. Ebbéli törekvését támogatják a detroiti gyártók. 

 

Az út göröngyös lesz addig, hiszen bár tavaly 83 százalékkal nőttek az e-autó-eladások, még mindig csak 3 százalékot képviselnek a teljes forgalomban. A kereslet felpörgetésében az állam is közbenjár azzal, hogy a 650 ezer járművet számláló

flottája frissítésekor előnyben részesíti a zéróemissziós kocsikat. 

Évi ötvenezer autót cserélnek le az állami hivatalok és költségvetési szervek, s számukra Biden tavaly decemberben rendelettel tette kötelezővé a villanyautók és plug-in hibridek vásárlását, 2027-ig valamennyi piacra került modellből vásárolniuk kell. 

Biden a múlt hónapban 3 milliárd dolláros keretet bocsátott az amerikai posta (USPS) rendelkezésére villanyhajtású furgonok beszerzésére és telephelyi töltőpontok kiépítésére. 

A USPS a következő tíz évben 165 ezer járművet vásárol az amerikai, főként a hadsereg járműellátásában jeleskedő Oshkoshtól. Ebből az első 50 ezres kontingensben tízezer villanyos furgonra adtak le megrendelést tavaly februárban, a kormányzati támogatás révén ezt a múlt hónapban 25 ezerre emelték. A teljes beszerzés költsége eléri a 6 milliárd dollárt.


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.