Már három európai gyártó kínál hidrogénvonatot – írta vasárnapi cikkében a Magyar Nemzet. A lap közölte, hogy a kontinensen elsőként a francia Alstom helyezett üzembe hidrogénvonatot, augusztus óta pedig menetrend szerint közlekednek a járművek Németországban, a Bréma környéki, 126 kilométeres vonalon. A 14 hidrogénüzemű regionális szerelvény fokozatosan váltja majd ki a 15 régebbi dízelvonatot. Az Alstom üzemanyagcellás vonatainak az egyik legfontosabb alkatrészét, a forgóvázak keretét a magyarországi Mátranovákon gyártják.

This photograph taken on September 6, 2021 shows Alstom's Coradia iLint train, the first in the world to be powered by hydrogen, during its inauguration on the tracks of the Railway Test Center in Petite-Foret, northern France. - Assembled in Germany, the model is equipped with fuel cells that transform hydrogen stored on the roof into electricity and allow it to run without any polluting emissions. As silent as an electric train, it only emits steam and water. (Photo by FRANCOIS LO PRESTI / AFP)
Fotó: Francois Lo Presti / AFP

A svájci Stadler ugyancsak kifejlesztette a maga üzemanyagcellás modelljét. A vonat a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project megrendelésére készült. Szolnokon gyártanak hozzá alumí­nium kocsitestet.

A harmadik európai hidrogénvonat-fejlesztést a napokban jelentették be: a német Siemens kezdett próbaüzemet a Deutsche Bahnnal.

Az írás kiemelte, hogy

a tankolás már éppen olyan gyors, mint egy hagyományos dízelmotorvonatnál.

A hidrogént is maguk állítják elő, a megújuló energiát elektrolízisre használják fel, hogy közvetlenül a helyszínen termeljenek zöldhidrogént.

Jelenleg a nem villamosított vasútvonalakon – amelyek az európai vasútvonal-hálózat körülbelül 60 százalékát teszik ki – dízelhajtású járművek üzemelnek.

Csak Németországban a Deutsche Bahn körülbelül 250 millió liter gázolajat fogyaszt évente.

Ennek a szénhidrogén-mennyiségnek a helyettesítése a feladat, és erre szolgálnak az akkumulátoros, üzemanyagcellás megoldások, valamint ezt célozza a környezetkímélő üzemanyagok, például a hidrokezelt növényi olajok használata.

Az átállás a hidrogénhajtásra időigényes folyamat: évtizedekig tarthat, amíg az összes dízelmozdonyt lecserélik.

Tizennyolc hidrogénvonat vásárlásának lehetősége merült fel

A MÁV-Start felméri a lehetséges gyártók körében, hogy érdemes lenne hidrogénüzemű vonatokat vásárolni a hazai sínekre, elsősorban a dízelvontatás kiváltására. A társaság kedvező döntés esetén 18 szerelvényt rendelne meg, a beszerzést az uniós kvótakereskedelmi rendszerből származó bevételek terhére a magyar kormány a Zöldgazdaság finanszírozási rendszer keretében hajtaná végre Vitézy Dávid államtitkár közzététele szerint.