Hidrogén üzemanyagcellás motorvonat beszerzéséhez szükséges nyilvános, előzetes piaci konzultációs indított a MÁV-Start – jelentette be a Facebookon Vitézy Dávid államtitkár. A piackutatás – mint írja – „lényegében a közbeszerzési eljárások szabályain belül lefolytatható”. A vasúttársaság azt kívánja felmérni lehetséges gyártók körében, hogy mire képes jelenleg a járműpiac.

11 May 2022, Lower Saxony, Salzgitter: A Coradia iLint hydrogen train from train manufacturer Alstom stands on the factory premises. Rail passengers in Lower Saxony will be able to ride hydrogen trains on a regular basis for the first time starting in June. This was announced by the train manufacturer Alstom in Salzgitter on Wednesday. Diesel trains on the Cuxhaven-Buxtehude line are to be replaced by 14 hydrogen trains before the end of the year. Photo: Julian Stratenschulte/dpa (Photo by JULIAN STRATENSCHULTE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Julian Stratenschulte / DPA Picture-Alliance via AFP

 

Tizenöt gyártó kapott levelet

Az első, még kísérleti hidrogén üzemanyagcellás motorvonatok már megjelentek Európában, a két piacvezető, az Alstom és a Siemens is bemutatta már a járművét, de más gyártók is kaptak már megrendeléseket Németországban, Franciaországban és Olaszországban. Az új technológia alapvetően a dízel motorvonatok mellékvonalakon való kiváltását szolgálják. A MÁV-Start felhívására bármilyen gyártó jelentkezhet, de a MÁV-Start a szerinte szóba jöhető 15 cégnek külön is elküldte a felhívást. 

Tavaly decemberben a francia Alstom elnök-vezérigazgatója, Henri Poupart-Lafarge a VG-nek már jelezte, hogy a Mollal szándéknyilatkozat írt alá arról, hogy megosztják a hidrogénhajtású vonat gyártásával, üzemeltetésével, az infrastruktúrájával kapcsolatos tapasztalatokat, illetve azokat, amelyek a gazdasági környezetre gyakorolt hatására vonatkoznak. Az Alstomhoz érkező visszajelzések rendkívül jók az első, már üzemben lévő hidrogénvonatról. A hidrogén (és más, előremutató) technológiákról Ansgar Brockmeyer, a svájci Stadler vasúti járműgyártó csoport vezérigazgató-helyettese is beszélt a VG-nek. Egyebek mellett közölte, hogy cége intenzíven tárgyal nemcsak Magyarországon, hanem más országokban is arról, hogy kész megosztani mind a négy technológiájával kapcsolatos tapasztalatait.  

Épp ideje cserélni a dízeleket

Vitézy Dávid kiemeli, hogy Magyarországon különösen sürgős a dízel motorvonatok cseréje, de a hagyományos dízel technológiájú motorvonatok a klímavédelmi szempontok miatt lényegében ki is kopnak a járműgyártók kínálatából. A vasúti járműipar a jövőt az akkus és a hidrogéncellás technológiában látja a nem villamosított vonalakon. 

A hidrogéncellás járművek előnye az akkusokkal szemben, hogy sokkal nagyobb a hatótávuk, egy töltés akár 1000 kilométerre, azaz több napra is elég, mindemellett a tartályokat gyorsan, a gázolajéhoz hasonló idő alatt lehet feltölteni. 

A hidrogénüzem környezetkímélő 

A hidrogéncellás járművön tartályokban, nagy nyomáson szállított hidrogént a levegő oxigénjével egyesítik az üzemanyagcellákon (tehát nem elégetik), és így áramot termelnek. A végtermék víz, amely pára formájában a levegőbe engedhető, vagy hasznosítható például télen a jármű fűtésére, illetve a víztartályok feltöltésére. Alapvetően környezet- és klímabarát technológiáról van szó – főleg, ha a hidrogén előállítása is zöld módon történik, amire szintén van szándék már hazánkban. Mivel a szerelvény induláskor nagy teljesítményt vesz föl, akkumulátorokat is beépítenek, a kezdeti gyorsításkor ezek is segítik a hajtást, illetve a fékezési energiával lehet őket tölteni. 

Vagy vesz a MÁV-Start, vagy nem

Piacfelmérésről van szó, még maga a vásárlás nem biztos, ám a kérdések azért jól körülírják, hogy ha lesz később beszerzés, milyen paraméterekre lehet számítani – magyarázza az államtitkár. 

„A MÁV-Starttal egy 18 járműves keretszerződésben gondolkodunk, ebből először 6 vonatot lehetne lehívni, később legalább hármas csoportokban a többit.

 A legnagyobb sebesség 140 vagy 160 km/óra lehet, az ülőhelyek száma 120, illetve egyes járművek esetében 180 vagy 200. A döntés a piackutatás eredményének függvényében 2022 végéig születik a továbblépésről. Ha ez a technológia hazai alkalmazását jelenti – Magyarország nemzeti hidrogénstratégiájával összhangban –, akkor az új motorvonatokat az kvótakereskedelmi rendszeréből származó bevételek terhére a magyar kormány Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszere keretében finanszírozná.