Levélben jelentett be vis maiort partnereinek a legnagyobb amerikai uszályüzemeltető hajótársaság, az Ingram Barge Company, mivel az alacsony vízállás miatt nem képes a Mississippin a megrendelt árut leszállítani. Márpedig az Egyesült Államok leghosszabb folyója egyben az amerikai gabona és szójabab világpiacra jutásának legfontosabb útvonala is.

 

Az újvilágot is gyötrő szárazság miatt apadásnak indult folyón összezsúfolódó több mint 100 hajóból, vontatóhajóból és uszályból álló konvojok lassan teljesen elzárják a forgalmat, így a gabona mellett leállhat a műtrágya, a fémek és a kőolaj vízi fuvarozása is.

Persze az alacsony vízállás valószínűleg visszatérő problémát jelent a Mississippin, hiszen a folyó legismertebb krónikása sem véletlenül vette fel a Mark Twain nevet. Az eredetileg Samuel Langhorne Clemensként anyakönyvezett világhírű író által választott név ugyanis egy folyami hajós szakkifejezés, helyesen írva mark two, és a mélységmérő rúdon a második vonást jelentette: 

ez volt a minimális mélység a gőzös biztonságos haladásához.

Visszatérve a jelenhez, egyre többször riasztják a Mississippin cirkáló parti őrséget is, hiszen a hajók egyre-másra futnak zátonyra, főleg két helyen gyakori a megfeneklés, a louisianai Stack-sziget közelében és a folyón felfelé, Memphis magasságában – írja a Bloomberg.

A parti őrség szerint a zátonyra futó vízi járművek miatt csütörtökön például 122 hajó állt sorban a Stack-szigetnél és 15 Memphisnél. A tumultus miatt lassan már el sem tudják vontatni a szerencsétlenül járt fuvarozókat – tették hozzá.

Az Amerikából exportált gabona 60 százaléka a Mississippin jut el a kikötőkig

A gabonával és szójával teli, fedett uszályok az amerikai mezőgazdasági területekről a Mexikói-öbölben lévő kikötők felé úsznak, míg visszafelé nyers- és finomított kőolajjal, valamint importált termékekkel megrakodva próbálnak rendeltetési helyük felé evickélni.

Az Egyesült Államokból exportált gabona mintegy 60 százalékát a Mississippi folyón szállítják a New Orleans-i és a dél-louisianai kikötői terminálokig, ahol végül elhagyják, azaz elhagynák az országot.

A torlódás a lehető legrosszabbkor jött a tengerentúli agrárgazdaságnak, mivel a szója és a kukorica betakarítása körülbelül az egyötödénél tart, és a készletek máris kezdenek felhalmozódni. A szállítási gondokat tetézi a dollár szárnyalása, s mindennek következtében az amerikai termelők csak módjával tudják kihasználni, hogy Oroszország kisebb-nagyobb mértékben még mindig akadályozza a gabonaszállítást a Fekete-tengeren.

A csökkenő exportkapacitás miatt folyamatosan esik vissza a termésünk iránti kereslet

– mondta telefonon a Bloombergnek Susan David, St. Louis-i gabonapiaci elemző.

Elakadtak a kulcsfontosságú műtrágyaszállítmányok, miközben az Ian hurrikán tombolása miatt átmenetileg leállították a floridai Mosaic Co. műtrágyagyár termelését is.

A Mississippi folyó létfontosságú a műtrágyaszállítás számára is 

– emeli ki Alexis Maxwell, a Bloomberg Intelligence elemzője.

Az aszályt okozó La Nina jelenség azonban előreláthatólag továbbra is meggátolja a délnyugatról érkező viharokat, amelyek feltöltik a folyókat, és a World Weather meteorológiai cég elnöke, Drew Lerner szerint november 10-ig biztosan nem várható jelentős enyhülés.

Az ivóvízhiány is egyre fenyegetőbb

A száraz időjárásnak van egy, ha lehet, még súlyosabb következménye is, ami nem más, mint az ivóvízbázis veszélybe kerülése, hiszen az alacsony vízszint miatt a Mexikói-öbölből érkező sós áramlat egyre inkább behatol a folyóba.

Az amerikai hadsereg mérnöki testülete szerint a folyón felfelé áramló sós víz természetes és időszakos jelenség, amely körülbelül tízévente fordul elő. Egy átlagos évben a Mississippi folyó nagy vízhozama elég ahhoz, hogy megakadályozza a tengervíz behatolását.

Amikor viszont nem elég csapadékos az idő, a sűrűbb sós víz a folyó alján a lazább szerkezetű édesvíz alatt áramlik felfelé a folyón.

Ha a tengeri áramlat elég messzire jut a folyón felfelé, az végső soron veszélybe sodorhatja Plaquemines Parish megye, sőt még New Orleans ivóvíz- és ipari vízellátását is.

Az amerikai délen tehát minden tekintet az égre szegeződik, az ivóvízbázis problémáját csakúgy, mint a gabonaszállítás gondjait, kizárólag az esőzések oldhatják meg, de hogy ezek mikor érkeznek, azt egyelőre senki sem tudja.

Ideiglenesen megkönnyebbülhetnek a rajnai hajósok

Az esőnek köszönhetően megemelkedett a Rajna vízszintje, de ez csak ideiglenesen segít, mert további apadás várható.