Németország megengedi, hogy a kínai Cosco tulajdonrészt szerezzen a hamburgi kikötő egyik termináljában, de „vészmegoldásként” arra a kompromisszumra jutottak, hogy az eredetileg kért 35 százalék helyett az csak 24,9 százalékos lesz. A kínai tengeri szállítási vállalat tavaly jelentkezett be a legnagyobb német kikötő három terminálja közül az egyikre, de Berlin megosztott a kérdésben. A Reuters forrásai szerint a gazdasági és a külügyi tárca változatlanul megakadályozná az üzletet, de ez aligha sikerül, miután Olaf Scholz kancellár nem vette fel a kérdést a kormány napirendjére.

Container terminal
Fotó: Christian Charisius / picture alliance via Getty Images


 

A dolog azért különösen érdekes, mert az, ahogy a kormány miképpen kezeli, jelezni fogja, hogy Németország mennyire hajlandó szigorítani álláspontját Kínával szemben. 

Egyre erősödik ugyanis az aggodalom, hogy Berlin túlzottan függ a legfontosabb kereskedelmi partnerétől. Források szerint azonban a tárgyalások még nem zárultak le, mindenesetre az biztos, hogy Scholz a jövő héten Kínába utazik. 
Sajtóértesülések szerint a Cosco hajlandó lehet belemenni a kisebb tulajdonrész megszerzésébe. „Az érintett szövetségi kormányhivatalok a 24,9 százalékos korlátozást vészmegoldásnak tekintik, hogy megakadályozzák a rosszabb dolgok bekövetkezését” – mondta a hírügynökségnek egy gazdasági minisztériumi forrás, hozzátéve, hogy a kisebb részesedés kevesebb beleszólást adna a Cosco számára a terminál működtetésébe. „Természetesen ez nem oldja meg a tényleges kockázati tényezőket, ezért a minisztériumok továbbra is úgy vélik, hogy a teljes tilalom a helyes út” – tette hozzá.
Peking korábban reményét fejezte ki, hogy Németország „objektív és racionális szemlélettel” tekint az üzletre, a gazdasági kapcsolatok politizálása nélkül.