A Qatar Energy és a ConocoPhillips, valamint a német állam hosszú távú, 15 évre szóló gázvásárlási szerződést kötött kedden. Az évi 2 millió tonna mennyiség a Hamburgtól északnyugatra elhelyezkedő, most épülő brunsbütteli LNG-terminálra érkezik – 2026-tól.
Berlin kétségbeesve keresi a kieső orosz gáz alternatíváját, így már hónapok óta tárgyal Katarral ennek pótlása érdekében. Korábban Németország volt az orosz gáz legnagyobb európai vásárlója,
évi nagyjából 40 millió tonna LNG-re lenne szüksége ahhoz, hogy kiváltsa az Oroszországból importált 50 milliárd köbméteres gázmennyiséget.
Az éves német gázfogyasztás 88 milliárd köbméter körül van, a takarékossági intézkedések nyomán ez 2027-re 73 milliárd köbméterre csökkenhet. A Rystad Energy elemzése szerint így a várható éves német gázigény mindössze 3,7 százalékát fedezik a katari szállítások.
Ennek ellenére Robert Habeck, német gazdasági miniszter „nagyszerűnek” nevezte a megállpodást. Az ICIS nevű tanácsadócég értékelése szerint a szállítások megkezdésének dátuma, 2026, {megkésett”, hiszen így erősen kérdéses a jövő évi és a 2024-es ellátás. Ha záros határidőn belül nem sikerül ezt megoldani, akkor
a német importőrök kénytelenek lesznek az azonnali piacon LNG-t vásárolni,
ami az árak emelkedéséhez és a jegyzések volatilitásának megugárásához vezet.
Nagyon úgy néz ki tehát, hogy a németek lecsúsztak a nagy bizniszről, már csak azért is, mert a kínai Sinopec november 21-én jelentette be, hogy
27 éves, évi 4 millió tonnás szállítási szerződést kötött
az öbölbeli országgal, amely a jelenlegi évi 77 millió tonnás LNG exportkapacitását 2027-re évi 127 millió tonnára szeretné bővíteni.
Rekordszintre emelkedett egyébként az európai cseppfolyós földgázimport, ugyanis az országok így próbálják pótolni az orosz–ukrán háború miatt kiesett orosz gázt.