BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kimozdítja komfortzónájukból a fiatalokat is a FinTok - válságban minden a pénzügyek körül forog

Egyre több pénzügyi befektetéssel foglakozó videó terjed a TikTokon, amit FinToknak neveznek. Az influenszerek szerint ezek a videók megtanítják a fiatalokat arra, hogyan használhatják jobban a pénzüket, míg a kritikusok szerint továbbra is elengedhetetlen, hogy az ifjak több hírforrást keressenek.

A pénzügyi világban a TikTok a kriptovaluták és az aktivista befektetések népszerűsítéséről híres, például a Dogecoin és a GameStop iránti érdeklődést is a platform táplálta. A TikTok pénzügyekkel foglalkozó klipjeit és közösségét FinToknak nevezik, ahol a fiatal felhasználók rengeteg gyakorlatias pénzügyi videókat nézhetnek meg.

Fintok
Fotó: Shutterstock

Például a stocktok hashtaggel jelölt tartalmakat a felhasználók 1,4 milliárdszor látták, a PersonalFinance ellátott videók pedig több mint 4,4 milliárd megtekintést értek el. A címkékkel ellátott videók foglalkoznak az adókkal, hitelekkel, a költségvetéssel és befektetési tanácsokkal. A FinTok elérése figyelemre méltó, mivel a pénzügyek iránt érdektelennek gondolt fiatalok egyre jobban foglalkoznak a témával.

Néhányan a közösségi médiában látott rövid videók által inspirálva megteszik első lépéseiket a befektetés terén. Sok Z generációs és ezredforduló után született felhasználó számára a TikTok az első és egyetlen pénzügyekkel kapcsolatos forrása. Az egyik ilyen fiatal a 17 éves Ava Montgomery: a brit tini akkor találkozott a személyes pénzügyekkel, amikor kedvenc alkotói az oldalon a FinTokra váltottak. 

A videóik nagy része tanácsadáson alapul, és ezek általában a pénzügyek körül forognak

– árulta el. Saját bevallása szerint még nincs abban az életszakaszban, hogy a befektetésekre gondoljon, de már megismerkedett a hitelekkel és a jelzáloghitelekkel. A Guardian cikke szerint a 18–34 évesek 46 százaléka érdeklődött júniusban a befektetések iránt az elmúlt fél évben, és minden ötödik a TikToknak tulajdonítja ezt.

A TikTok a korábban megtekintett tartalmak alapján ajánl videókat a felhasználóknak, azonban a platform algoritmusa szándékosan mutat egy sor változatos és véletlenszerű felvételt, még akkor is, ha azok a felhasználó érdeklődési köre szempontjából irrelevánsnak tűnnek.

Ennek eredményeként a felhasználók annak ellenére is találkozhatnak FinTok videókkal, hogy korábban soha nem mutattak érdeklődést a személyes pénzügyek iránt.

Például 20 éves David Poku 2020 januárjában kezdett el FinTok videókat készíteni, és a Nottinghami Egyetemen tanul számvitelt, menedzsmentet és pénzügyeket, így a klipjeinek egy részét az előadásainak anyagából csinálja. A fiatal emellett sokat merített Warren Buffet műveiből.

Fintok
Fotó: Shutterstock

A Financielle csatorna mögött álló Laura Pomfret és nővére foglalkoztak az albérlet kérdésével, a vállalatokkal és a pénzügyekkel általánosságában, de videóiakat nem tekintik pénzügyi tanácsadásnak, hanem annak előzetesének.

Mennyire megbízható a FinTok?

A fiatalok és az influenszerek úgy látják, hogy a TikTok egy létfontosságú tudáshiányt tölt be, azonban több szakértő szerint a tartalomgyártók saját befektetéseiknek kedvező tippek adásával piaci manipulációba bocsátkozhatnak. Sőt, álhírek, csalások és félrevezető hírek terjedhetnek, vagy csak szimplán nem megbízható a forrás.

A CNBC értékelése szerint az általuk vizsgált FinTok videók egy részében tényszerű tanácsokat adtak, míg mások meggazdagodási javaslatokat tettek pontos részletek ismertetése nélkül. Bár a közösségi média elérhetőbbé tette a pénzügyi tanácsadást a fiatalok számára, továbbra is elengedhetetlen, hogy utánanézzenek, és több forrást keressenek a portál szerint.

Mennyit keresnek a pénzügyi influenszerek?

Bár a videók elsöprő többségét fiatalok készítik, a tíz legnépszerűbb  FinTok tartalomgyártó szinte kivétel nélkül 30 év feletti. A legtöbb követővel (8,9 millió) rendelkező 32 éves volt vállalati jogász, Erika Kullberg például szponzorált posztonként több mint 7 ezer dollárt kereshet számítások szerint.

A második legnépszerűbb Mark Tilbury 53 éves és vállalkozóként tevékenykedik, 7,1 millió feliratkozóval rendelkezik. Szponzorált videóként becslések szerint közel 5900 dollárt keres. Duke Alexander Moore-nak  3,4 millió követője van, és szponzorált felvételenként több mint 2700 dollárt kereshet. Moore személyes pénzügyi tippeket ad alkotóknak és vállalkozóknak, valamint hitelesített adótréner és bejegyzett ügynök.

A TikTok nem csak bugyuta, a LinkedIn nem csak szakmai

A legismertebb közösségimédia-felületek mellett egyre elterjedtebb a TikTok és a LinkedIn, amelyeket többnyire a két végletnek tekintenek. Míg az előbbit komolytalannak, szórakoztató időtöltésnek vélik, az utóbbiról túlzott komolysága miatt nyilatkoznak olykor fanyalogva. Pedig közelebb állnak egymáshoz, mint képzelnénk, és a magánhasználaton túl üzletszerzésre is alkalmasak

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.