A pénzügyi világban a TikTok a kriptovaluták és az aktivista befektetések népszerűsítéséről híres, például a Dogecoin és a GameStop iránti érdeklődést is a platform táplálta. A TikTok pénzügyekkel foglalkozó klipjeit és közösségét FinToknak nevezik, ahol a fiatal felhasználók rengeteg gyakorlatias pénzügyi videókat nézhetnek meg.

Fintok
Fotó: Shutterstock

Például a stocktok hashtaggel jelölt tartalmakat a felhasználók 1,4 milliárdszor látták, a PersonalFinance ellátott videók pedig több mint 4,4 milliárd megtekintést értek el. A címkékkel ellátott videók foglalkoznak az adókkal, hitelekkel, a költségvetéssel és befektetési tanácsokkal. A FinTok elérése figyelemre méltó, mivel a pénzügyek iránt érdektelennek gondolt fiatalok egyre jobban foglalkoznak a témával.

Néhányan a közösségi médiában látott rövid videók által inspirálva megteszik első lépéseiket a terén. Sok Z generációs és ezredforduló után született felhasználó számára a TikTok az első és egyetlen pénzügyekkel kapcsolatos forrása. Az egyik ilyen fiatal a 17 éves Ava Montgomery: a brit tini akkor találkozott a személyes pénzügyekkel, amikor kedvenc alkotói az oldalon a FinTokra váltottak. 

A videóik nagy része tanácsadáson alapul, és ezek általában a pénzügyek körül forognak

– árulta el. Saját bevallása szerint még nincs abban az életszakaszban, hogy a befektetésekre gondoljon, de már megismerkedett a hitelekkel és a jelzáloghitelekkel. A Guardian cikke szerint a 18–34 évesek 46 százaléka érdeklődött júniusban a befektetések iránt az elmúlt fél évben, és minden ötödik a TikToknak tulajdonítja ezt.

A TikTok a korábban megtekintett tartalmak alapján ajánl videókat a felhasználóknak, azonban a platform algoritmusa szándékosan mutat egy sor változatos és véletlenszerű felvételt, még akkor is, ha azok a felhasználó érdeklődési köre szempontjából irrelevánsnak tűnnek.

Ennek eredményeként a felhasználók annak ellenére is találkozhatnak FinTok videókkal, hogy korábban soha nem mutattak érdeklődést a személyes pénzügyek iránt.

Például 20 éves David Poku 2020 januárjában kezdett el FinTok videókat készíteni, és a Nottinghami Egyetemen tanul számvitelt, menedzsmentet és pénzügyeket, így a klipjeinek egy részét az előadásainak anyagából csinálja. A fiatal emellett sokat merített Warren Buffet műveiből.

Fintok
Fotó: Shutterstock

A Financielle csatorna mögött álló Laura Pomfret és nővére foglalkoztak az albérlet kérdésével, a vállalatokkal és a pénzügyekkel általánosságában, de videóiakat nem tekintik pénzügyi tanácsadásnak, hanem annak előzetesének.

Mennyire megbízható a FinTok?

A fiatalok és az influenszerek úgy látják, hogy a TikTok egy létfontosságú tudáshiányt tölt be, azonban több szakértő szerint a tartalomgyártók saját befektetéseiknek kedvező tippek adásával piaci manipulációba bocsátkozhatnak. Sőt, álhírek, csalások és félrevezető hírek terjedhetnek, vagy csak szimplán nem megbízható a forrás.

A CNBC értékelése szerint az általuk vizsgált FinTok videók egy részében tényszerű tanácsokat adtak, míg mások meggazdagodási javaslatokat tettek pontos részletek ismertetése nélkül. Bár a közösségi média elérhetőbbé tette a pénzügyi tanácsadást a fiatalok számára, továbbra is elengedhetetlen, hogy utánanézzenek, és több forrást keressenek a portál szerint.

Mennyit keresnek a pénzügyi influenszerek?

Bár a videók elsöprő többségét fiatalok készítik, a tíz legnépszerűbb  FinTok tartalomgyártó szinte kivétel nélkül 30 év feletti. A legtöbb követővel (8,9 millió) rendelkező 32 éves volt vállalati jogász, Erika Kullberg például szponzorált posztonként több mint 7 ezer dollárt kereshet számítások szerint.

A második legnépszerűbb Mark Tilbury 53 éves és vállalkozóként tevékenykedik, 7,1 millió feliratkozóval rendelkezik. Szponzorált videóként becslések szerint közel 5900 dollárt keres. Duke Alexander Moore-nak  3,4 millió követője van, és szponzorált felvételenként több mint 2700 dollárt kereshet. Moore személyes pénzügyi tippeket ad alkotóknak és vállalkozóknak, valamint hitelesített adótréner és bejegyzett ügynök.

A TikTok nem csak bugyuta, a LinkedIn nem csak szakmai

A legismertebb közösségimédia-felületek mellett egyre elterjedtebb a TikTok és a LinkedIn, amelyeket többnyire a két végletnek tekintenek. Míg az előbbit komolytalannak, szórakoztató időtöltésnek vélik, az utóbbiról túlzott komolysága miatt nyilatkoznak olykor fanyalogva. Pedig közelebb állnak egymáshoz, mint képzelnénk, és a magánhasználaton túl üzletszerzésre is alkalmasak