A tengeri szállítással foglalkozó biztosítók közölték, hogy jövő év elejétől kezdve nem fedezik a háborús kockázatot Oroszországban, Ukrajnában és Fehéroroszországban, miután a viszontbiztosítók a súlyos veszteségek miatt kivonultak a régióból – írta a Reuters.

European Shipping Hubs As Tanker Rates Surge Ahead Of OPEC Deal
Fotó: Bloomberg / Getty Images

A viszontbiztosítók, akik a biztosító társaságoknak nyújtanak fedezetet, általában január 1-jén újítják meg a 12 hónapos szerződéseiket az ügyfeleikkel, így az orosz–ukrán háború kitörése óta először van lehetőségük arra, hogy csökkentsék a kitettségüket. Erre nem csak a konfliktussal kapcsolatos veszteségek adnak okot, hiszen a floridai Ian hurrikán is hatalmas károkat okozott a tengeri szállítmányozóknak.

Az American, North, UK és West P&I (védelem és kártérítés) klubok a honlapjukon közölték, hogy január 1-jétől már nem tudnak háborús fedezetet nyújtani a térségben. 

Ezek a társaságok a legnagyobb kockázatviselő vállalatok közé tartoznak, a világ óceánjáróinak mintegy 90 százalékát fedezik.

A hajók általában rendelkeznek P&I-biztosítással, amely fedezi egy harmadik fél felelősségét is, beleértve a környezeti károkat és sérüléseket, míg a járművek fizikai káraira külön hajótest- és gépbiztosítások nyújtanak fedezetet. A viszontbiztosítás, más néven retrocesszió elvesztése a nemzetközi jelenlegi állapotában tovább növeli a szállítók és a biztosítók kockázatait.

A retrocesszióval foglalkozó vállalatok azt javasolják a biztosítóknak, hogy a tengeri szállításra Ukrajna, Oroszország és Fehéroroszország esetében olyan záradékkal kössenek szerződéseket, amelyek kizárják a háborús károkat. A hajózás mellett a repülőgépeknél is hasonló módon akarnak fellépni, amelyek még nagyobb veszélyben vannak a térségben történő légvédelmi akciók miatt.

A biztosítók kivonulásával magasabb szállítási költségekre kell számítani, de ez a döntés Kelet-Európán kívül is nagy hatással lesz. A biztosítások megszüntetése egész Oroszországra vonatkozik, így a Csendes-óceán északi részén is veszélybe kerül a tengeri szállítás, ami megzavarhatja az Egyesült Államok, Kína, Korea és Japán áruforgalmát is.

A japán kormány sürgette a biztosítókat, hogy vállaljanak további kockázatokat, hogy továbbra is nyújtsanak háborús biztosítást a cseppfolyósított földgáz (LNG) tengeri szállítmányozóinak az orosz vizeken

– mondta a héten a japán ipari minisztérium egyik magas rangú tisztviselője.