A Deutsche Bahn (DB) vasúttársaság igazgatósága zöld utat kért a felügyelőbizottságától, hogy előkészíthessék a Schenker logisztikai leányvállalatuk eladását – írta a Reuters.

Prague,,Czechia,-,November,1,,2019:,Db,Schenker,Logo,On
Fotó: Shutterstock

Bár a kérés mindössze formaság, ez lehetővé tenné, hogy a vezetőség „megvizsgálja és előkészítse a Schenker részvényeinek akár százszázalékos eladását”. A hírügynökség által látott dokumentumok szerint a felügyelőbizottság jövő héten tart ülést. 

Ez lehetőséget ad a német állami vasúttársaságnak arra, hogy teljesen vagy részlegesen eladja a Schenkert vetélytársainak vagy pénzügyi befektetőknek. A szeptemberben fontolóra vett tőzsdei bevezetés továbbra is az asztalon van, azonban ezt valószínűtlennek tartják a bizonytalan piaci környezetben.

A Schenker, amely tengeri, szárazföldi és légi árufuvarozást és logisztikai szolgáltatásokat nyújt, nemrégiben a DB forgalmának több mint egyharmadát tette ki. 

A cég 2022 első fél évében majdnem 1,2 milliárd euró működési profitot ért el, amellyel a teljes csoport ismét nyereséges lett.

A koronavírus-járvány és a megfeszített ellátási láncok miatt a logisztikai szolgáltatók keresettek, a tengeri és légi áruszállítás árai pedig meredeken megemelkedtek. Az ügyet ismerő források szerint az eladásról még nem született végleges döntés, az ajánlatok azonban már januárban várhatók.

Battery train through city tunnel for the first time 18 September 2021, Saxony, Leipzig: A battery-powered train "Flirt Akku 3-Teiler" of the manufacturer Stadler runs for the first time through the Leipzig City Tunnel during the presentation trip from Delitzsch to Döbeln. The train is able to run on non-electrified lines, tunnels and additionally with a pantograph also on electrified lines in regional train operation due to battery powered railcars. Due to the emission-free nature of the train, the Zweckverband für den Nahverkehrsraum Leipzig (ZVNL) received approval for passage through the tunnel for the planned connection as an S-Bahn on the Delitzsch-Döbeln line. Photo: Peter Endig/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by Peter Endig/picture alliance via Getty Images)
Fotó: Getty Images

A Schenker eladását komoly politikai nyomás is sürgeti, Volker Wissing közlekedési miniszterrel az élen. Pártja, az FDP évek óta azon az állásponton van, hogy egy Schenkerhez hasonló magáncégnek semmi keresnivalója nincsen egy állami tulajdonban lévő vállalatban – mint amilyen a DB –, és jelenléte valójában csak arra szolgál, hogy kiegyensúlyozza a testvérvállalata, a DB Cargo hatalmas veszteségeit.

Az eladással a kormány abban reménykedik, hogy beválthatja azt a 20 milliárd euró körüli főnyereményt, amelyre még szeptemberben a cég értékét becsülték.

Az elemzők azonban arra számítanak, hogy a romló gazdasági helyzet miatt ez az összeg már nem reális, ám rámutattak, hogy a Schenker mint az egyik utolsó nagy európai szállítmányozó továbbra is értékes tétel marad.

Bár az ajánlattevőknek könnyebb lenne a többmilliárdos tranzakciót kizárólag saját tőkével finanszírozni, az összeg olyan magas, hogy erre nincs túl sok esély, hacsak a DB nem dönt úgy, hogy kisebbségi részesedést ad el. Az értékesítést az is megakadályozhatja, hogy a finanszírozási feltételek szigorúak, és a DB sem akar sokat alkudozni, mert szüksége van a tőkére.

„Az értékesítés keretében keletkező pénzforgalom teljes egészében a Deutsche Bahn csoporton belül marad” – olvasható a pályázati dokumentumban. Ez hozzájárulna a vasúttársaság mintegy 30 milliárd eurós adósságterhének csökkentéséhez. A vasúttársaság szóvivője nem kívánt nyilatkozni az ügyben.