Január 1-jével teljesen leépítette az alternatív hajtású autók magáncélú vásárlásához nyújtott támogatási rendszert a kínai kormány. A lépés nem volt váratlan, hiszen a kedvezmények fokozatos kivezetéséről már 2020 áprilisában döntöttek. Abban az évben 10, 2021-ben 20, majd tavaly 30 százalékot csíptek le a támogatásból, mára pedig teljesen megszüntették, innentől a piac dönt az egyes járművek árazásáról és valós keresletéről. 

A tele traffic board over the traffic flow notifies people Beijing is still under heavy air pollution alert, Orange Alert,   on Thursday morning, Jan. 05, 2017.  Many cities in China have continuous fog and smog since the new year started. 05JAN17  SCMP/Simon Song
Az alternatív hajtású járművek támogatása áttételesen a nagyvárosi szmog megszüntetéséhez is hozzájárult. 
Fotó: Simon Song / Getty Images

A támogatás mértéke jármű-kategóriától függően 689 és 1836 dollár közé esett. 

A változás a tömegközlekedést is érinti, a villanyhajtású buszvásárlások dotálása is már a múlté. Az alternatív hajtások közül a kormány a tisztán elektromos autókat (EV), a tölthető hibrideket (PHEV) és a hidrogénüzemanyag-cellás autókat támogatta eddig. 

Maga a rendszer tizenhárom évet élt, célja egyrészt az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős csökkentése volt – emlékezetes, hogy télen a kínai nagyvárosok sűrű szmogba burkolóztak, amit a járműforgalom drasztikus korlátozásával sem sikerült enyhíteni. A másik cél is összefügg ezzel: Kína nyomasztó kőolajimport-függőségének radikális csökkentése. 

Az új energiát használó, összefoglaló nevükön NEV-járművek kínai gyártásának felpörgetése volt a harmadik szempont a támogatási rendszer bevezetése mellett. Az ipar elé tűzött konkrét cél pedig az volt, hogy az elektromos járművek beszerzési költségeit a hagyományos belső égésű járművekének a szintjére vigyék le, ezzel választási lehetőség elé állítva az árérzékeny és környezettudatos vásárlókat. 

Nos, a terv bevált, Kína kimagaslóan a világ legnagyobb villanyautó-gyártójává vált, 

a 2009-es pár száz darabos mennyiségről ötmillió közelébe tornászva fel a volument. A helyi gyártók világszerte ismertséget szereztek, s bár igazi exportforradalmuk csak a következő években indul, sok kétség nem fér hozzá, hogy az elektromos kütyüikhez hasonlóan az autóikkal is letarolják a piacot – ha a hagyományos nyugati gyártók nem ébrednek és kapcsolnak időben. 

SHANGHAI, CHINA - AUGUST 31: A BYD Co. Seal electric sedan is displayed for sale at a BYD showroom on August 31, 2022 in Shanghai, China.
A rekesz funkcióját találgatják a vásárlók a BYD egyik sanghaji kereskedésében. 
Fotó: Getty Images

A Geely, a Li Auto, a Nio és az Xpeng, a Great Wall, a BYD és társaik neve már a Teslával szerepel egy sorban – ismertségben legalábbis. S ha már a Teslánál tartunk, az évi egymillió darabos kapacitásúra bővített sanghaji Gigafactoryból a helyi piacra ömlő Model 3 és Model Y villanyautók fogyasztói árában 1000-1500 dollárt, azaz 3-4 százalékot képviselő állami támogatás kiesésével legalább ennyivel emelik is az árat, miután csökkentették azt

cége már december elején figyelmeztetett, hogy itt az utolsó alkalom, hogy még a támogatott áron megrendeljék a Teslákat, mert januártól új világ köszönt be. A kínai eladások terén a Teslát bő egy éve a második helyre szorító BYD nem vacakolt, máris megemelte az árait. 

A BYD átlagosan 290 és 870 dollár közötti emelést jelentett be hivatalos Weibo-felületén. 

Az XPeng és a Nio más üzletpolitikát folytat, eddigi gyakorlatuk szerint a támogatáskiesést részben vagy egészben átvállalja, vagy a vásárlási hitelfeltételekhez csapott kedvezménnyel tartja fenn a vásárlói érdeklődést. Iparági szakértők szerint azonban a sorozatos és széles körű áremelések nem fogják visszavetni az elektromos autók keresletét, a tömegtermelés fokozásával a gyártók a kedvezőbb áron tudják autóikat előállítani, a boom tehát inkább fokozódik. 

 

A Global Data adatai szerint a kínai elektromos járművek gyártása 2021-ben 128 százalékkal nőtt, tavaly pedig 42 százalék lehetett a plusz, amellyel a teljes mennyiség elérhette a 4,75 millió darabot. Peking szerint a cél változatlan és teljesíthető: nevezetesen 2025-re az NEV-járművek értékesítésének el kell érnie a 20 százalékos részesedést a kínai újautó-piacon.