Pozitív mérleggel zárta a 2022-es évet a szerb nemzeti légitársaság: az Air Serbia 21 millió eurós profitot ért el az előzetes számítások szerint. Ezért is nagy szó, mert a légi közlekedési szektor többi szereplőihez hasonlóan a szerbek is csak állami támogatással tudták átvészelni a pandémia éveit. A járvány előtt a légitársaság már jól működött, 2019-ben még valamivel több mint 9 millió eurós nyeresége volt. 

Belgrade,,Serbia,-,31,October,,2014:,Four,Planes,Aerospatiale,Atr
Az Air Serbia az idén ünnepeli alapításának tizedik évfordulóját.
Fotó: Denis Klimov

Egy évre rá viszont mintegy 40 millió eurós veszteséget termelt, 2021-ben pedig durván 17 milliós volt a mínusz. Tavaly óta viszont már állami apanázs nélkül üzemel az Air Serbia. Közleményük szerint az erős pénzügyi eredményt a hatékony gazdálkodás és a járatok számának nagyarányú, az előző évhez képest mintegy 60 százalékos növelése hozta meg. A nyereséghez 2022 tavaszától az utasszám-növekedés, az utazási korlátozások enyhítése is hozzájárult.

Jiří Marek, az Air Serbia vezérigazgatója elmondta, hogy ez az eredmény azt is igazolja, hogy képesek gyorsan reagálni és felismerni a fejlődési lehetőségeket. A részletes adatokat a napokban hozzák nyilvánosságra, de annyit elárult, hogy 

utasszámban 2022-ben európai szinten is az egyik legjobb eredményt tudták elérni, 

ám még így is két százalékkal elmaradtak a 2019-es vírusmentes év utasszámától. Az Air Serbia az idén lesz tízéves, a cég első hivatalos repülése 2013 októberében egy Airbus A319-essel volt, amellyel – többek mellett – Novak Đoković utazott el egy tenisztornára. 

Az egykori JAT légitársaság átalakítását követően keresztelték át a céget. Ebben akkor még csak 51 százalékos állami tulajdonrésze volt Szerbiának, amit később, 2020 decemberében növelt 83,58 százalékra. 

Az Etihad Airways tulajdoni hányada a társaságban így a korábbi 49-ről 16,42 százalékra zsugorodott. 

A szerb kormány a „szárnyai alá” vette a légitársaságot akkor, amikor az nem volt nyereséges. Az Etihad képviselői továbbra is tevékenyen részt vesznek a vállalat felügyelőbizottságának munkájában, együttműködnek a cég menedzsmentjével. 

A szerb légitársaság a nemzetközi szankciókra fittyet hányva Oroszországba is működtet járatokat, 

amelyek iránt most hatalmas az érdeklődés, mivel sok más légitársaság beszüntette oda a járatokat. Ez is nagyban hozzájárul a jó pénzügyi eredményekhez.