A szerb kormány igyekszik mind jobban a „szárnyai alá” venni a nemzeti légitársaságot, ennek jegyében 1,82 millió újonnan kibocsátott Air Serbia-részvényt vásárolt az újabb feltőkésítési körben. Szerbiának 2013-ban még csak 51 százalékos tulajdonrésze volt a cégben, ez a most lebonyolított részvénykibocsátás után 83,58-ra nőtt. Így az Egyesült Arab Emírségekhez tartozó Etihad Airways tulajdoni hányada a társaságban 16,42 százalékra zsugorodott. 

Rostov-on-don,,Russia,,Platov,Airport,-,June,4,,2021:,Air,Serbia Rostov-on-Don, Russia, Platov airport - June 4, 2021: Air Serbia plane lands on the runway of Platov international airport Rostov-on-Don, Russia, Platov airport - June 4, 2021: Air Serbia plane lands on the runway of Platov international airport
Fotó: Shutterstock

Mindez korántsem jelenti azt, hogy stratégiai partnerük, a korábban 40 millió dolláros követelését tulajdonrészre váltó arab légitársaság kivonulna a cégből – hangsúlyozta közleményében az ezt feltételező, „légből kapott” híresztelésekre reagálva az Air Serbia. 

Az Etihad az Air Serbia stratégiai partnere, tapasztalatával, ismereteivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy modern európai céggé váljon a légitársaság A cég képviselői tevékenyen részt vesznek a vállalat felügyelőbizottságának munkájában, együttműködnek a légitársaság menedzsmentjével. 

Hozzátették: az is

 téves információ, hogy az állami költségvetésből több mint 200 millió eurót csatornáztak volna át a légitársaság kasszájába. 

A vezetőség ugyanakkor emlékeztet arra, hogy 2020 márciusa után a járvány miatt a nemzetközi légi forgalom soha nem tapasztalt válságba süllyedt, és ennek a következményei máig érezhetők.

Szerbia 2020 decemberében emelte legutóbb az egykor JAT néven repülő Air Serbia alaptőkéjét, akkor az állam tulajdonrésze 51-ről 82 százalékra növekedett. A mostani második feltőkésítés pedig a 2021 folyamán keletkezett üzletviteli zavarokat volt hivatott elhárítani. 

A pandémia előtt az Air Serbia jól működött, 2019-ben valamivel több mint 9 millió eurós (akkori árfolyamon 3,1 milliárd forint) nyeresége volt. 2020-ban viszont mintegy ötmilliárd dináros (18 milliárd forint) veszteséget termelt, 2021-ben pedig kétmilliárdos (7,1 milliárd forint) mínusz mutatott a mérleg. 

Az uniós blokádhoz nem csatlakozó 

szerb légitársaság Oroszországba is működtet járatokat, amelyek iránt hatalmas az érdeklődés.

Az Air Serbia Moszkva–Belgrád-járatára már októberre is alig van szabad hely, ami a kényszersorozások elől menekülő oroszok rohama láttán nem csoda. A legdrágább egyirányú jegy 567, a retúr 1156 euróba kerül. Moszkvából naponta több járat indul a szerb fővárosba, de Szentpétervárról, Szocsiból és Kazanyból is érkeznek gépek Belgrádba. 

Az Air Serbia a legjobb regionális légitársaságok tízes listáján a harmadik helyen végzett a brit Skytrax szakportál felmérése szerint. A szerb társaságot a teljes ellátással egybekötött hatórás utakat bonyolító szolgáltatók kategóriájában csak a görög Aegean Airlines és a máltai Air Malta előzte meg az utasok véleménye alapján felállított rangsorban.