Svédország nyújthat megoldást az elektromos autózás jövőjével kapcsolatos gondokra, és ehhez minden eszköze rendelkezésre is áll.
A svéd bányák már évszázadok óta látják el az egész világot különböző fémekkel: a 17. században a világ rézkészletének kétharmadát az ottani bányák szolgáltatták, ma pedig az vasércének 80 százalékát állítja elő a svéd bányaszektor, pontosabban annak egyetlen bányája: a sarkvidéki Kiruna városa melletti kitermelőhely.
A bányát üzemeltető cég nemrég jelentette be, hogy a kirunai telep mellett rátaláltak Európa legnagyobb ritkaföldfém-lelőhelyére: ezek a fémek pedig elengedhetetlenek az elektromos autózáshoz.
Ahogy rézből sincs hiány az országban, Kirunától száz kilométerre található ugyanis a világ egyik leghatékonyabb rézbányája, amely a zöldátállás miatt értékelődik fel annak kiváló vezető tulajdonságai miatt.
A térség értékes nyersanyagaihoz csak úgy lehet hozzájutni, ha azokat kifejtik a föld alól. Ez rendszerint tetemes környezetszennyezéssel járó munkálatokkal oldható meg, a svédek azonban ebből a szempontból is jó helyzetben vannak, mivel az ország északi részén található folyók lehetővé teszik, hogy a bányászat közvetlen energiaigényét zöldenergiából biztosítsák.
Svédország áramellátásának 45 százalékát vízerőművek, a fennmaradó részét atom- és szélerőművek állítják elő.
Az elektromos autózás jövőjéhez elengedhetetlen fémeket tehát alacsonyabb környezetszennyezés mellett, viszonylag olcsón tudják felszínre hozni. A befektetők számára ugyanakkor nem csak a bányászati cégek lehetnek jó célpontok, de a bányákban használt elektromos járműveket gyártó svéd vállalatok is, mint az Epiroc és a Sandvik.
Az egyetlen körülmény, amely az egész uniót versenyelőnybe hozó zöldátállást segítő beruházások útjába állhat, az a politika. A bányák ugyanis hangosak és kevés munkahelyet teremtenek, ezért nem sok település vezetői szeretnék ezeket a saját városuk közelében látni, ahogy a lakosság sem rajong a bányák nyitásáért és üzemeltetéséért.
Jó példa erre Laver település, amelynek a közelében egy hatalmas, eddig ki nem aknázott rézlelőhely található.
A Boliden bányászcég már évek óta sikertelenül próbálja útjára indítani a projektet a helyiek erős ellenállása miatt, amely a közeljövőben sem valószínű, hogy csak úgy megváltozna.
Így az uniós döntéshozóknak különösen nehéz dolguk lesz a hamarosan érkező nyersanyagokat érintő irányelvük megalkotásával, ha sikeresen akarnak szembeszállni az Egyesült Államokkal az energetikai generációváltás versenyében.