Szinte lehetetlennek látszó vállalkozásba fogott az olasz kormányfő: rendet rakna a „bizánci jellegű”, kusza és átláthatatlan olasz adórendszerben. A pénzügyi tárca közleménye szerint a cél az, hogy egyszerűsítsék a rendszert, csökkentsék az adókat a befektetési környezet javítása és a munkaerőpiac élénkítése érdekében.
Az olasz adórendszerhez utoljára jó ötven éve mert utoljára bárki is hozzányúlni, a reform Meloni kampányígéretei közé tartozott. Az átalakításról szóló jogszabálytervezetet a kormány már jóváhagyta, a parlamenten múlik, hogy zöld utat ad-e neki, majd jöhet a végrehajtás. Az elképzelések szerint a változtatásokat két év alatt vezetnék át a rendszeren. Persze ez nem megy majd könnyen – mi megy könnyen Itáliában? –, a szakszerveztek már most verik a tamtamot, hogy a reform a magasabb jövedelmű munkavállalóknak kedvez, az alacsonyabb keresetűeket pedig még hátrányosabb helyzetbe hozza.
A hihetetlenül bonyolult rendszer egyik legnagyobb átalakítása
az adósávok egyszerűsítése lenne, a jelenlegi négyről számuk háromra csökkenne.
A munkaerőpiac egyszerűsítését célozza egy másik javaslat: kevesebb adót kell fizetniük azoknak a vállalatoknak, amelyek új munkaerőt alkalmaznak főállásban. A személyi jövedelemadóval kapcsolatos adóelkerülés az olasz pénzügyi tárca becslései szerint évi 90 milliárd euró. Az olasz adórendszerben nagyjából 600 olyan lehetőség van, amellyel élve a cégek csökkenthetik az adójukat, Meloniék ezek számának radikális csökkentését is tervezik. Az adóreformmal párhuzamosan átalakítanák a Pénzügyminisztériumot is,
létrehoznának egy olyan alapot, amely az állami vagyont és a stratégiai fontosságú eszközöket kezelné.
Ez az alap delegálná a legfontosabb állami cégek (például az Eni vagy az Enel) vezetőit is, a jelöltekre a következő hetekben már javaslatot is tesznek.
Az Augiász istállójához hasonlatos olasz adórendszer átalakítása mellett egy nem kevésbé nehéz projektbe is belefog az olasz kabinet. Az olasz csizmát Szicíliával összekötő híd ötlete már az ókorban, a rómaiak idején felvetődött, az elmúlt több mint kétezer évben azonban nem valósult meg az elképzelés. Most ismét nekifutnak a projektnek; a Matteo Salvini által vezetett infrastrukturális tárca készítteti el a 3,2 kilométer hosszú híd terveit, amely a világ leghosszabb függőhídja lenne.
Legutóbb Mario Monti miniszterelnöksége idején volt napirenden a téma, akkor azonban az asztalfiókban végezték a tervkezdemények, túl drága lett volna a megvalósítás, és mérnöki problémák is akadtak szép számmal. A mostani elképzelések szerint az építkezés jövőre indulna, a folyamatot az olasz pénzügyi tárca felügyelné. A korábbi tervek szerint a híd a calabriai régióban található Villa San Giovanni és az észak-szicíliai Messina között ívelné át a tengerszorost.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.