Az elektromos autók adják majd az idei eladások 18 százalékát a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerdán nyilvánosságra hozott globális előrejelzése szerint. A forgalmuk várhatóan 35 százalékkal, 14 millió darabra nő a tavalyi tízmillióról, ami már akkor több volt, mint az Európai Unióban eladott összes személyautó. A fejlődést jól mutatja, hogy 2020-ban az eladott személygépkocsiknak csak a négy, 2022-ben már a 14 százaléka volt elektromos.

Chery New Energy Factory In Wuhu
WUHU, CHINA - JANUARY 07: Aerial view of Chery electric cars sitting parked at a factory of Chery New Energy Automobile Co., Ltd on January 7, 2023 in Wuhu, Anhui Province of China. (Photo by Wang Yushi/VCG via Getty Images)
Kínában fut a világ elektromos autóinak több mint fele.
Fotó: Getty Images

A jelentés szerint 2022-ben több mint 26 millió ilyen meghajtású kocsi futott a világ útjain, 60 százalékkal több, mint 2021-ben. 

A robbanómotorról elektromos meghajtásra való fokozatos átállásnak köszönhetően 2030-ra naponta legalább ötmillió hordóval csökken az olaj iránti globális kereslet.

Az élharcos Kína, ott fut a világ összes elektromos autójának több mint a fele. A távol-keleti ország domináns szerepet játszik a globális akkumulátorgyártásban is, és tavaly ott talált gazdára az elektromos autók hatvan százaléka. 

A második legnagyobb piac Európa, ahol tavaly 15 százalékkal nőttek az eladások, míg az Egyesült Államokban 55 százalékkal.

Kínában és Európában az akkumulátoros modellek közel kétharmadát a városi terepjárók (SUV) és a nagy méretű személygépkocsik teszik ki, az Egyesült Államokban pedig ennél is nagyobb az arányuk.
Európán belül tavaly Németországban adták el a legtöbb elektromos kocsit, a németeket a franciák és a svédek követték, míg az utolsó helyeken Bulgária, Észtország és Ciprus kullogott. 

FAW Toyota Makess 10 Millionth Car
TIANJIN, CHINA - NOVEMBER 28: A Toyota bZ3 electric car is on display at a new energy vehicle (NEV) plant of FAW Toyota Motor Co., Ltd on November 28, 2022 in Tianjin, China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)
Európa a második legnagyobb piac Kína után.
Fotó: Getty Images

„Kínán kívül az eredetiberendezés-gyártóknak (OEM-ek) megfizethető, versenyképes árú lehetőségeket kell kínálniuk, hogy lehetővé tegyék az elektromos autók tömeges elterjedését” – hangsúlyozza az IEA jelentése.

A feltörekvő és fejlődő gazdaságokban a két- vagy háromkerekű elektromos járművek száma meghaladja az autókét. A tanulmány szerint hatalmas potenciál rejlik Indiában, amely a világ legnépesebb országa. Már 2022-ben jelentősen megnőttek az eladások ott is, akárcsak Thaiföldön és Indonéziában – ez még csak 80 ezer darabot jelent, viszont az előző évhez képest 300 százalékos ugrás.
A jelentés emlékeztet arra is, hogy Indiában gyorsan nő az elektromos kocsik és alkatrészek gyártása is a kormány 3,2 milliárd dolláros ösztönzőprogramjának köszönhetően, ami 8,3 milliárd dolláros beruházást eredményezett.

Hozon kicks off mass production with first all-electric Neta N01
Chinese workers assemble Neta N01 electric vehicles on the assembly line at the auto plant of Hozon New Energy Automobile in Tongxiang city, Jiaxing city, east China's Zhejiang province, 31 July 2018.Chinese startup Hozon New Energy Automobile rolled out its first electric vehicle ready for mass production. Hozon revealed its first sport utility vehicle Neta N01 at a factory in Tongxiang, the Zhejiang-based electric car firm said in a statement. The sales are expected to start by the third quarter this year. Hozon's goal is to sell more than 100,000 cars in total by 2020 and strive to rank among the top ten new energy vehicle manufacturers and among the top three new auto firms in China, company President Zhang Yong told Yicai Global. (Photo by Zhejiang Daily / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Kína a gyártásban is domináns szerepet játszik.
Fotó: Zhejiang Daily

Bár az alacsony és zéró károsanyag-kibocsátású járművekben rejlő lehetőségek izgalmasak, a fosszilis tüzelőanyaggal hajtott autókról való elmozdulás nem mindig lesz zökkenőmentes – figyelmeztetett az IEA.

Aggályok merültek fel például amiatt, hogy az elektromos járműveket – az alacsonyabb zajszintjük miatt – a látás- és halláskárosultak nehezebben észlelik. Gondot jelentenek a magas költségek és a megfelelő töltési infrastruktúra kiépítése is.

Magyarországon is terjed az elektromos autózás

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének  adatai szerint hazánkban is jelentős fejlődés volt az elektromos autók terén, 2023 első negyedévében 30 százalékkal többet helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. A plug-in-hibrid modellek piaca 12 százalékkal növekedett, így ma már 4,8 százalékot tesznek ki, míg a tisztán elektromos autók 5,5 százalékot. A szegmensek esetén továbbra is az alsó középkategória a legnépszerűbb 21 százalékos piaci részesedéssel. A városi terepjárók népszerűsége töretlen, a különböző kategóriáikat összesítve a piac több mint a felét adják ezek a modellek.