Jelentősen előmozdíthatná a hazai cégeknél az elektromos autók használatát a töltési infrastruktúra fejlesztése. Ez a Schneider Electric által végzett kutatásából derült ki, amelynek során vállalati döntéshozókat kérdeztek meg: a válaszadók 75 százaléka választana e-autót a hagyományos, robbanómotoros járműve helyett, ha a munkavégzés helyén biztosított lenne a megfelelő töltési lehetőség.

20230103 Kaposvár elektromos autó  töltőállomásJanuártól jelentősen változik a nyilvános elektromos autótöltés díja. Azonban szakértők szerint ez nem érinti markánsan az autósokat, ha előre tájékozódnak a tarifákról és tudatosan tervezik töltéseiket.
Fotó: Lang Róbert / Somogyi Hírlap

Az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások terén vezető Schneider Electric célkitűzései között szerepel, hogy 2030-ra a teljes autóflottáját elektromos járművekre cserélje globálisan. Az átállásban Magyarországnak kiemelt szerepe van, ezért is vizsgálta a vállalat egy felmérés keretében a céges autók elektromosra váltásának hazai megítélését és a döntéshozók e-autózásról alkotott képét. Miközben a válaszadók 54 százaléka felelte azt, hogy a vállalatának autóflottája jelenleg nem tartalmaz sem plug-in-hibrid, sem teljesen elektromos gépkocsit, a munkáltatók többsége tervez elektromosautó-vásárlást a közeljövőben.

A minimális hatótávolság 200 kilométer

A megkérdezettek közel egyharmada havi szinten kevesebb mint 1500 kilométert tesz meg a vállalati autójával.

Ez azért fontos, mert évi 15-20 ezer kilométer körül van az a határ, ahol egy cégnek anyagilag megéri elektromosautó-flottát kialakítania, de még nincs szükség a technológiából adódó kompromisszumokra a napi használatban (például hatótávolság, korlátozott utcai töltési lehetőségek).

Egy olyan pozícióban, amely napi szinten és hosszú távra megköveteli a céges autó használatát, a megkérdezettek 52 százalékának nem jelentene akadályt, ha útközben kellene megállnia 30-40 percre az elektromos járművet tölteni. A felmérést kitöltők többségének 200 kilométer lenne az a minimális hatótávolság, amivel egy elektromos autó esetén nyugodt szívvel útnak indulnának abban az esetben, ha az első úti célnál lenne töltési lehetőség. A felmérés rávilágított arra is, hogy amennyiben a cégek biztosítanák a megfelelő otthoni és munkahelyi töltési lehetőséget, a megkérdezettek 75 százaléka választana elektromos kocsit a hagyományos járműve helyett.

Lelkesek, de félnek az elektromos autótól

„Ha a munkahelyen és az otthoni környezetben is megoldott a töltés, az elektromos járművet használó munkatárs úgy tud elindulni, hogy teljesen feltöltötte az e-autót, biztonságban érzi magát. Azt látjuk, hogy az e-kocsit használó kollégáink lelkesek, de ehhez a villanyautózással kapcsolatos ismeretszint emelésére is szükség volt, hogy az előzetes félelmeket eloszlassuk” – mondta Racsek Dániel, a Schneider Electric üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.

A felmérésben megkérdezett vállalatoknál a válaszadók közel kétharmada vélte úgy, hogy az elektromos cégautók használatának legnagyobb nehézsége munkavállalói és munkáltatói oldalon is a töltési lehetőségek biztosítása az irodaházakban, illetve otthon.

Beleszeretett Magyarországba a francia világcég, most azt is elárulták, miért

A Schneider Electric Délkelet-Európáért felelős vezérigazgatója, Petr Hermann a Világgazdaságnak adott interjújában elmondta, nagyra értékeli a Magyarországon működő beruházásösztönzési rendszert, miközben nálunk együtt található meg a képzett munkaerő és a megfelelő infrastruktúra. Az árbevételük 340 milliárd forint.

„Mi is használjuk a saját megoldásainkat. Az energiahatékonyság és az elektromos hálózat túlterhelésének elkerülése érdekében az általunk fejlesztett EV-Charging Expert töltést menedzselő rendszert (LMS) is bevetettük, amelynek itt zajlik a tesztelése. Ennek segítségével úgy biztosítjuk a folyamatos töltési lehetőséget, hogy közben az irodaház számára elérhető villamos teljesítmény költséges bővítésére nincs szükség” – tette hozzá Racsek Dániel. Az áttérés az e-autózásra gyökeres szemléletváltást jelent, ezt a cég otthoni töltőberendezéssel, a töltési költségéhez való hozzájárulással és vezetéstechnikai tréninggel segíti.

Az év innovatív vállalata 16 milliárd forintért építkezik Dunavecsén

A Schneider Electric 1991 óta van jelen Magyarországon, a mintegy 2000 főt foglalkoztató társaságnak jelenleg négy gyára (két zalaegerszegi, egy gyöngyösi és egy kunszentmiklósi), valamint egy régiós feladatokat ellátó, több mint 20 országot kiszolgáló logisztikai központja (CEElog Szigetszentmiklós) van Magyarországon. Emellett Budapesten működik az üzleti, értékesítési és ügyfélszolgálati központ (Front Office), illetve az Energia- és Fenntarthatósági Szolgáltatóközpontjának (Sustainability Business) az európai központja. A társaság globális pénzügyi és beszerzési szolgáltatásokat nyújtó központjának (Global Supply Chain) szintén a főváros ad otthont. A Schneider Electric 2022 szeptemberében jelentette be, hogy 16 milliárd forint értékű beruházással gyártóüzemet épít Dunavecsén, ahol várhatóan 2024-ben indulhat meg a termelés.

A cég közleményében azt is kiemelte, hogy a legnagyobb hazai vállalkozásokat rangsoroló Figyelő TOP200 kiadvány Az év innovatív vállalataként a Schneider Electricet nevezte meg 2022-ben.