A világ autóipara 5-10 éven belül koncentráltabb lesz, és kevesebb mint 10 vállalatból áll majd – jelentette ki Brian Gu, az elektromos autókat gyártó kínai vállalat, az Xpeng alelnöke a Financial Timesnek adott interjújában.

An XPeng Inc. G6 electric sport utility vehicle (SUV) at the Shanghai Auto Show in Shanghai, China, on Tuesday, April 18, 2023. International names from Volkswagen AG to Ford Motor Co. are expected to unveil a suite of passenger vehicles and flashy concept cars throughout the show, which kicks off today and runs through April 27.
Fotó:  Qilai Shen / Bloomberg via Getty Images

A kantoni székhelyi cég alelnöke szerint a kínai gyártóknak évente legalább 3 millió járművet kell értékesíteniük, hogy a túlélők között legyenek, ehhez pedig külföldön is terjeszkedniük kell, nem támaszkodhatnak kizárólag a hazai piacra. Összehasonlításképpen: a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota 2022-ben 10,5 millió autót adott el, míg a Tesla 1,3 milliót.

Nem lehetünk kizárólag kínai szereplők, muszáj globálisan gondolkodnunk. A kocsik közel felét külföldön kell értékesítenünk

 – mondta Gu. Az első negyedéves eladások csökkenését az új modellek bevezetésének időpontjával indokolta, valamint közölte: a piac az év második felében stabilizálódik, így az XPeng értékesítése is bővül. Elismerte, hogy a kínai–amerikai kapcsolatok romlása megnehezíti a vállalat tengerentúli terjeszkedési terveit, részben emiatt főleg Európát vette célba, de más régiókban is nagy lehetőséget lát.

Az Xpeng árfolyama a New York-i tőzsdén (dollár)

A csipek kérdésre azt válaszolta, hogy eddig egyetlen partnerségüket sem érintették a geopolitikai feszültségek, és a távol-keleti ország ipara képes lenne megoldást találni a helyzetre. Az autókban ugyanis rengeteg félvezető található, főleg az elektromos meghajtásúakban. Egy csúcskategóriás, belső égésű luxuskocsiban körülbelül 150 félvezető lehet, míg egy elektromos járműben 3 ezer is. Az Xpeng riválisaihoz hasonlóan amerikai csiptervezők megoldásait használja.

A 2014-ben alapított XPeng 2020-as New York-i tőzsdei bevezetése során 1,5 milliárd dollárt gyűjtött be. Az első negyedévben a 12. helyen állt az eladások alapján az elektromos járműveket gyártó kínai vállalatok között. Tavaly több mint 120 ezer járművet értékesített, viszont az idén az első három hónapban az eladások közel 50 százalékkal estek vissza, mivel nehezen tartja az iramot a Tesla által indított árversenyben.

Befellegzik a német autóknak Kínában, ha így megy tovább

A belső égésű német autókat a kínai vásárlók még veszik, ha azonban e-autóról van szó, az náluk definíciószerűen nem német, hanem kínai vagy legföljebb Tesla. Nem lesz jó vége a németek számára, ha így megy tovább, mert az e-autókra való átállás a világ legnépesebb országában a vártnál is gyorsabban halad, és a helyi gyártók hovatovább az európai piac irányába is elkezdhetnek nézegetni.