A Volkswagen Group zöld utat kapott az orosz döntéshozóktól, hogy eladhassa eszközeit, és több mint egy évvel az ottani gyárának leállítása után kivonulhasson a háborút indító országból.

RUSSIA-GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN
A Russian man and woman work on the assembly line of a Volkswagen plant in Kaluga on October 20, 2009. Russian Prime Minister Vladimir Putin was to arrive for a ribbon cutting ceremony to officially launch the plant's production.        AFP PHOTO / NATALIA KOLESNIKOVA (Photo by NATALIA KOLESNIKOVA / AFP)
A Volkswagen oroszországi gyárában korábban több száz ezer autót készítettek
Fotó: Natalia Kolesnikova / AFP

Az engedély szerint az Avilon autókereskedő csoport 125 millió euróért megvásárolhatja a Volkswagen Group Rus, a Volkswagen Components & Services, a Scania Leasing, a Scania Finance és a Scania Insurance teljes egészét – közölte kedden az Interfax hírügynökség a külföldi befektetések ellenőrzésével foglalkozó kormánybizottság április közepei döntéséről. Arról, hogy a Volkswagen oroszországi fő gyára az Avilon tulajdonába kerülhet hivatalos közlés hétfőn érkezett, amikor azt az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium bejelentette.

A máshol csupán piaci ügyletnek minősülő eladáshoz azért kellett kormányzati jóváhagyás, mert az orosz vezetés Németországot barátságtalan államnak tekinti, és a rendelkezés értelmében ezek az országok csak kormányzati hozzájárulással szabadulhatnak meg az eszközeiktől. Ilyen besorolást a döntéshozóktól azok az államok kaptak, amelyek bevezettek szankciókat Moszkva ellen.

A Volkswagen Group Rus eddig nem szólalt meg az ügyben.

A német autógyártó kalugai gyárában évente 225 ezer járművet is gyárthattak. Az üzemet 2007-ben létesítették és tavaly márciusban leállították, amikor a nyugati országok szankciói miatt az ellátási láncok megszakadtak.

A többi nagy, nyugati autógyártó jelképes összegért cserébe szabadult meg az oroszországi eszközeitől,

 ám a szerződéseikben visszavásárlási záradékban jelezték szándékukat a majdani visszatérésre. A francia Renault például egy rubelért adta el többségi részesedését az orosz Avtovazban, de hatéves visszavásárlási opcióval élt. A japán Nissan is egy euróért adta át az oroszországi üzletágát egy állami tulajdonú szervezetnek – emlékeztetett a Reuters

A Mercedes-Benz helyi pénzügyi szolgáltató részlegének eladását pedig személyesen Vlagyimir Putyin elnök engedélyezte.

A VW kivonulása után a német autóipar bennfentese élesztené újjá az orosz gépkocsigyártást

Az ottani választottbíróság ugyan megtorpedózta a Volkswagen oroszországi vagyonának befagyasztását, ám a háttérben óriási küzdelem folyik a német autóipar hátrahagyott gyáraiért, amelyben egy osztrák üzletember is kulcsszerepet játszik.