BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A VW kivonulása után a német autóipar bennfentese élesztené újjá az orosz gépkocsigyártást

Az ottani választottbíróság ugyan megtorpedózta a Volkswagen oroszországi vagyonának befagyasztását, ám a háttérben óriási küzdelem folyik a német autóipar hátrahagyott gyáraiért, amelyben egy osztrák üzletember is kulcsszerepet játszik.

Semmifajta bizonyíték nincs rá, hogy a Volkswagen ki akarna bújni pénzügyi kötelezettségei teljesítése alól, ha a GAZ orosz autógyártó – a VW korábbi partnere – megnyerné a vele szemben indított kártérítési perét – indokolta a Nyizsnij Novgorod-i regionális választottbíróság a döntést, amellyel elutasította a német vállalat oroszországi vagyonának a befagyasztására irányuló kérelmet – írta a Der Spiegel online pénteken.

Fortuna,Auto,Retro,Festival,In,Kronstadt,,Saint-petersburg,,Russia,-,Jule
Feltámasztanák a Volgát. Fotó: Oleg Mirabo

A hírre péntek reggel átmenetileg másfél százalékkal megemelkedett a VW-részvények kurzusa a frankfurti tőzsdén.

Az orosz autógyártó mintegy 490 millió eurónak megfelelő összegű kártérítésre perelte a Volkswagent,

mert a kereset szerint az utóbbi az ukrajnai háború miatt Oroszország ellen bevezetett uniós szankciókra tekintettel 2022-ben véget vetett az együttműködésüknek, és leállította a Volkswagen csoport modelljei, köztük az Audik, Porschék és Skodák gyártását és importját is.

A Volkswagen orosz leányvállalata indokolatlannak minősítette a követeléseket, mert a németek úgy vélik, a kooperáció kölcsönösen előnyös feltételekkel ért véget.

Március elején döntött úgy egyébként a VW vezetése, hogy eladja oroszországi eszközeit a helyi Avilon Automotive autókereskedő cégnek, amihez azonban Moszkva még nem adta meg a jóváhagyását.

Az engedélyezés egyebek között azért is elhúzódhat, mert az osztrák Siegfried Wolf, aki – a hazánkban is aktív Schaeffler csoport és a Vitesco felügyelőbizottsága (FB) mellett – a VW-tulajdonos Porsche SE felügyelőbizottságában is bent ül, 

a kalugai VW-gyárra és a Nyizsnyij Novgorod-i GAZ-gyárra alapozva élesztené újra a nyugati szankciók által megbénított orosz autógyártást.

Wolf a terve érdekében még januárban Vlagyimir Putyinnak is írt egy háromoldalas levelet, amelyben a megvalósításhoz 60 milliárd rubelt, azaz nagyjából 250 milliárd forintot kért. 

Cserében orosz cége, a PromAvtoKonsalt közreműködésével feltámasztaná az Oroszországban legendás hírnévnek örvendő Volga autómárkát.

A Spiegel szerint Wolf a levélben arról is biztosította az orosz államfőt, hogy a projekttel kapcsolatban már dűlőre jutott a VW felső vezetésével.

A wolfsburgi konszern viszont azonnal cáfolta az állítást:  

Az igazgatóságnak semmilyen tudomása nem volt Wolf leveléről és annak irritáló tartalmáról

– közölték. A PromAvtoKonsalt a VW oroszországi üzemei iránt érdeklődők között volt, de az értékesítési folyamat lezárása előtt nem kötöttek megállapodást senkivel.

 

Wolfnak már a zsebében van a Schaeffler oroszországi üzletága, vagyis konkrétan a 150 alkalmazottat foglalkoztató uljanovszki üzem. A herzogenaurachi autóipari beszállító decemberben jelölte ki vevőként FB-tagja orosz cégét. Az osztrák üzletember rögtön átveheti a vállalatot, mihelyt megérkezik a végleges orosz jóváhagyás.

A legkényesebb vetülete Wolf hiperaktivitásának az orosz autóipar újjászervezésében, hogy az uljanovszki gyár alkatrészeket szállíthat azokhoz a GAZ Sadko teherautókhoz, amelyekkel az orosz hadsereg szállítja csapatait és felszerelését.

A Spiegel szerint ezért az üzlet máris mozgósította az ukrán korrupcióellenes hatóságot, amely arra is hivatkozik, hogy Wolf a német autóipar bennfenteseként közel áll Oleg Deripaszka orosz oligarchához is, aki ellen az USA és az Európai Unió szankciókat vezetett be.

Véget ér egy korszak: már nem tervez új robbanómotoros Golfot a Volkswagen

A bejelentés jól jelzi: az autógyártó elmozdult abba az irányba, hogy csökkentse az elektromos járművek árát.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.