A Mercedes-Benz tavaly márciusban, Ukrajna orosz megtámadása után, felfüggesztette oroszországi gyárának termelését és leállította az országba irányuló exportját. A gyártó októberben pedig azt is bejelentette, hogy teljesen kivonul az orosz piacról.

CES in Las Vegas
Mercedes Benz displays a new electric vehicle prototype car at CES in Las Vegas on Jan. 6, 2023. ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by Tetsuya Nakamura / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)
A Merdeces-Benz nemsokára teljesen kivonul az agresszor Oroszországból.
Fotó: Nakamura Tecsuja / AFP

A folyamat következő lépéseként Vlagyimir Putyin hétfőn aláírta a Mercedes-Benz Bank Rus, azaz az autógyártó oroszországi pénzügyi szolgáltató részlegének eladását jóváhagyó rendeletet. Az üzletrész ezzel a prémiumkategóriás járművek értékesítésére szakosodott orosz Avtodom gépjármű-kereskedő céghez kerül.

A felvásárló Avtodom reméli, hogy a kormánybizottság február végéig megadja az engedélyt, hogy átvegye a Mercedes-Benz összes oroszországi eszközét, beleértve a Moszkva melletti gyárát is.

Az orosz törvények értelmében az elnöknek jóvá kell hagynia azokat az eladásokat, amelyek orosz pénzügyi vagy energetikai vállalkozásokat érintenek. Amikor pedig az ügyletben úgynevezett „barátságtalan” országok is érintettek – ők azok, amelyek szankciókat vezetettek be Oroszország ellen –, egy kormánybizottságnak kell áldását adnia az üzletre.

Az orosz autóipart keményen sújtották a nyugati szankciók, mivel az nagymértékben függ a nyugati finanszírozástól és a globális ellátási láncoktól.

Az autógyártás kibocsátása 2022-ben 67 százalékkal csökkent. A legyártott 450 ezer személygépkocsi a Szovjetunió 1991-es széthullása óta az orosz iparág legrosszabb eredménye

– adta hírül a Reuters .

Ráadásul a gyárakból kigördülő autók elavult technológiával készültek. Oroszországban most már leginkább Lada és kínai autókat lehet kapni.

Borzalmas januári adatok

Oroszországban 63,1 százalékkal 32 500-ra esett az új autók és haszonjárművek eladása januárban éves összevetésben – közölte az Oroszországban tevékenykedő európai vállalatokat tömörítő szervezet, az AEB járműgyártó bizottsága hétfőn.

Az eladások 49,3 százalékkal zuhantak az év első hónapjában a tavaly decemberi adatokhoz képest. A januárban eladott új autók több mint fele Lada volt. Az AvtoVazra az értékesített kocsik 53,7 százaléka jutott, míg egy évvel korábban ez 20,5 százalék, tavaly decemberben pedig 37,5 százalék volt. A kínai Great Wall (Haval és GW márkák) és a Geely a második és harmadik helyen végzett az orosz piacon 14,8 százalékos, illetve 10,8 százalékos részesedéssel januárban.

A legnépszerűbb modell a Lada Granta volt, amelyből 11 905-öt adtak el, ez az egy évvel korábbi adat több mint duplája. Az eladási lista második helyén a Lada Niva végzett, amelyből 4950 kelt el, míg a harmadik helyére a Geely Coolray került fel 1871 eladott autóval.