Az utóbbi évtized legnagyobb slágere az autópiacon kétségkívül a városi terepjáró, azaz a SUV volt. Ebben a kategóriában a hatalmas kereslet magasra hajtotta az árakat és velük a gyártók haszonkulcsát. A világ legnagyobb autópiacán is dúl a harc a vásárlókért, akiket pokoli nehéz választás elé állítanak a gyártók: összesen ugyanis négyszázféle SUV szerepel a kínálatban, ezek zöme ma még belső égésű motorral hajtott jármű, de az elektromosok viharos tempóban jönnek fel és szorítják ki őket a piacról. 

CHINA-AUTO
People look at a Tesla Model Y car at a Tesla showroom in Beijing on January 5, 2021. (Photo by WANG Zhao / AFP)
A Tesla Model Y-nal új fejezet kezdődött az e-SUV-ok történetében.
Fotó: AFP

A SUV-mánia nagyságát jól érzékelteti, hogy tavaly a kínai piac közel negyven százalékát fedték le, 11 milliós értékesítési darabszámuk pedig akkora volt, mint a teljes európai piacé, minden kategóriát egybevéve. Márciusban a kínai elektromos SUV-piac még csak kilencven modellt számlált, áprilisban ez húsz új modellel bővült, közte külföldi gyártók termékeivel. 

A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint tavaly az e-SUV eladások elérték a 1,5 milliós darabszámot, ennek a 84 százalékán a tíz legnagyobb villanyautó-gyártó osztozott. Ahhoz képest, hogy 2019-ben össz-vissz háromezer e-SUV ment el a kínai piacon, ez brutális növekedést jelent.

 

Elemzők szerint az e-SUV modellek dömpingje immár kontraproduktív lesz, mivel a piac eleve szűkülő időszakát éli a bizonytalan gazdasági környezetben megcsappant kereslet nyomán, amit a Tesla által az év elejével kirobbantott árcsökkentési háború próbál ellensúlyozni. Eközben viszont

az egy-egy járművön elérhető haszon folyamatosan csökken, s eléri az a pontot, ahonnan már a megtérülés is veszélybe kerül. 

Hogy idáig ne jusson el a folyamat, a gyártóknak szélesíteniük kell a horizontjukat és fel kell térképezniük exportlehetőségeiket, ami például az európai hagyományos gyártók számára váratlan és a stratégiájuk sürgős átírására ösztökélő kihívással jár együtt. 

A kínai e-SUV-export villámgyors felfutása borítékolható, ahogy a gyártási volumenek nőnek és a hazai értékesítési lehetőségek szűkülnek, ekkor az egyfajta levezető szelepként képes lesz felgyülemlett piaci feszültséget csökkenteni

– vélekedett Tu Le, a pekingi székhelyű Sino Auto Insights tanácsadó cég alapítója. A folyamat azonban kétirányú, az európai, amerikai és japán gyártók is egyre intenzívebben „támadják” a kínai piacot, az áprilisban megtartott sanghaji autószalonon többi között a Volkswagen, a BMW és a Toyota új elektromos SUV-okkal jelentkezett. 

 

Eközben a kínai e-SUV őrületet a Model Y sanghaji gyártásának elindításával 2020-ban kirobbantó 

Tesla ül a babérjain, részvényesei hiába noszogatják, hogy frissítse fel portfólióját, ahogy azt a 3-4 éves modellváltási ciklusokban gondolkodó konkurensek teszik. 

E körben a Tesla állócsillagnak számít, a Model S limuzinját például 2012 óta gyártja változatlan formában, igaz belső tartalom eközben többször is frissült. 

A Model Y nagy testvérét, a szárnyas ajtóiról ismert Model X-et 2015 óta gyártják. A semmiből eljött, de elképesztő dinamikával terjeszkedő kínai startupok, mint a NIO, az Xpeng már hat-hat e-SUV modellel vannak jelen a piacon, de a tisztán állami tulajdonúak, mint a Guangzhou Automobile Corporation (GAC) is erősítenek ezen a fronton, a kantoni cég saját elektromos almárkája, az Aion kínálatában is első helyen szerepel ez a kategória.

20th Shanghai International Automobile Industry Exhibition
SHANGHAI, CHINA - APRIL 18: A BYD Song PLUS DM-i SUV is on display during the 20th Shanghai International Automobile Industry Exhibition at the National Exhibition and Convention Center (Shanghai) on April 18, 2023 in Shanghai, China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)
A villanyterepjárók mezőnyében induló BYD Song Plusra már csak négy százalék a kedvezmény.
 Fotó: Getty Images

A vaskos árkedvezményeket sokáig már nem lehet fenntartani. Miközben a Tesla a tavaly októberi eleji áránál még mindig 20 százalékkal olcsóbban adja a Model Y-t, a többiek közül többen már letették a fegyvert. Az Xpeng és a Leapmotor már visszaállt a régi áraira, míg a legnagyobb kínai elektromosautó-gyártó, a BYD már csak ezer dolláros, azaz négyszázalékos árkedvezményt kínál a legnagyobb darabszámban értékesített e-SUV-jához, a piacvezető Song Plushoz. 

A márkaértékhez ragaszkodó gyártók más stratégiához folyamodtak, inkább eleve valamivel alacsonyabb áron hozzák ki az új modelljeiket, amelyekhez olyan extrákkal csinálnak kedvet, mint a megnövelt hatótáv, a kiterjesztett garancia vagy az önvezető funkciók bővítése. 

Példa erre a többi között a Volvo, a Lotus és a Polestar márkákat birtokló Geely, amely prémium villanyautó-márkája, a Zeekr a részben az európai piacra szánt friss modelljét, az X-et 27,5 ezer dollárért vesztegeti, a Model Y-nál közel 30 százalékkal olcsóbban és egy árban a Honda CR-V-vel. Taktikája bejött, hiszen a Honda első negyedéves SUV-eladásai a rivális belépésével gyakorlatilag megfeleződtek, a Mitsubishi pedig három hónapra leállította az Outlander helyi gyártását. 

20th Shanghai International Automobile Industry Exhibition
SHANGHAI, CHINA - APRIL 19: A Geely ZEEKR X electric SUV is on display during the 20th Shanghai International Automobile Industry Exhibition at the National Exhibition and Convention Center (Shanghai) on April 19, 2023 in Shanghai, China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)
Tízmillió forint alatti árával a Zeekr X bombasikerre számíthat Európában.
Fotó: Getty Images

Jim Farley, a Ford vezérigazgatója pedig bejelentette, hogy az egyik kínai üzemüket teljesen exportra állítják át, az alacsony költséggel előállított e-SUV-jaikkal az európai piacot célozzák meg, ha már Kínában egyre nehezebben rúgnak labdába. Ebben előbbre jár a Tesla és a Renault, mindketten nagy mennyiségben exportálják már a Kínában gyártott elektromos SUV-jait Európába. A Tesla a minap jelentette be, hogy a sanghaji Gigafactoryban gyártott Model Y-okat Kanadába is exportálni fogja.

A vertikálisan felépített, gyakorlatilag a gyártási folyamat egészét saját beszállítói vállalatbirodalmára építő BYD európai exportoffenzívát hirdetett, amit az Atto 3-as modelljével indított meg, elsőként a brit piacon. A BYD áprilisban 210,3 ezer járművet értékesített, ez az egy évvel korábbi duplája. Villanyautóinak egyelőre csak a 6 százaléka ment exportra, de ez jelentősen megváltozik, ha megépül első külföldi gyáruk Thaiföldön és a hétvégi vietnámi gyárépítésről szóló hivatalos tárgyalásaikra is pontot tudnak tenni. 

Ehhez az kell, hogy a vietnámi kormány „megfelelő módon” támogassa a kínaiak beruházását. 

A BYD a gyártáshoz vietnámi beszállítókra támaszkodna. A vállalat a Fülöp-szigeteken és Indonéziában is vizsgálja a gyárépítés lehetőségét; a délkelet-ázsiai piacon szeretné pozíciót erősíteni. Thaiföld is népszerű kínaiak körében, nemcsak nyaralni, hanem autót gyártani is oda mennek, a hétvégén a Hozon jelentette be, hogy a Neta V modelljének összeszerelésére üzemet létesít az országban – írja a Reuters.