Rögös úton halad a tengerhajózás a 2050-re kitűzött cél felé, a karbonsemlegesség elérése ebben az ágazatban különösen nehéz feladat elé állítja a logisztikai vállalatokat. Az átállásban a legnagyobbaknak illik jó példával elöljárniuk. Tudja ezt a dán A. P. Moller-Maersk, amely folyamatos harcot vív a világelsőségért a svájci-olasz Mediterranean Shipping Companyvel, azaz az MSC-vel.

Rotterdam,,Netherlands,,December,10,,2018:,Large,Container,Vessel,Maersk,Klaipeda
Rotterdam, Netherlands, December 10, 2018: Large Container Vessel Maersk Klaipeda discharging at Rotterdam Container Terminal.
Fotó: Viacheslav Gorlov

A Maersk egyike azon nagy szállítmányozóknak, amelyek biometanollal üzemelő hajókat rendeltek, az első ilyen tengeri konténerszállítójuk elkészült, s hamarosan útra kel, hogy a dél-koreai Ulszanból hazatérjen Koppenhágába – áruval a fedélzetén. Az indulási dátum még nem kőbe vésett, az ünnepélyes érkezésé viszont igen: erre szeptember 14-én kerül sor. 

A 21,5 ezer kilométeres tengeri útra a muníciót, azaz a biometanol üzemanyagot egy holland cég, az OCI Global szállítja számára az amerikai biomassza-feldolgozójából, ahol lebomló szerves hulladéklerakókból eredő biogázból állítanak elő a köznyelvben faszeszként is ismert, folyékony hajtóanyagot.

Morten Bo Christiansen, a Maersk energiaátalakításért felelős vezetője a Reutersnek elmondta, hogy annak ismeretében, hogy egyelőre kevesen foglalkoznak a biometanol nagyüzemi előállításával, sikerült a megfelelő mennyiségű üzemanyagra szert tenniük, pedig nem is bíztak abban, hogy találnak „donort”. 

Márpedig a beszállítói kapacitások kiépítése és növelése kulcsfontosságú ahhoz, hogy a biometanollal (is) üzemelő hajók folyamatosan szeljék az óceánokat, ne kényszerüljenek váratlan kikötői pihenőkre. 

Maga a Maersk 19 metanolképes hajót rendelt annak érdekében, hogy 2030-ra az összes rakományuk 25 százalékát bioüzemanyag felhasználásával juttassák célba, 

s már 2040-re elérjék a karbonsemlegességet. Christiansen hozzátette, egyelőre a biometanolban bíznak, ennek a gyártása technológiailag megoldott, de más alternatív biohajtóanyagok is szóba jöhetnek a jövőben. A Maersk a gyártókkal és a kikötőüzemeltetőkkel is szoros kapcsolatokat épít ki, hogy zökkenőmentessé tegye a biometanolos hajói üzemanyag-ellátását. 

Együttműködési megállapodást írt alá például a sanghaji kikötő üzemeltetőjével saját hajóinak feltöltésére, továbbá biztos, ami biztos alapon 50 százalék erejéig bevásárolta magát egy dán feldolgozóba, amely zöldenergia felhasználásával állít elő biometanolt.

A Maersk biohajóflottája a Hyundai Heavy Industries gyárában készül, tizenkettőt 2024-ben adnak át, 

ezek 16 ezer darab, húsz láb hosszú konténer befogadására képesek, míg a 2025-ös leszállításra váró hat darab nagyobb hajóra egyenként 17 ezer szabványkonténer fér fel. A legnagyobb konténerszállítók kapacitása jelenleg 24 ezer konténeregységnek felel meg.

A harmadik legnagyobb konténerszállító, a francia CMA GGM egy hajóval lemaradva követi a dánokat. Ők két menetben összesen 18 hajót rendeltek, mindet a kínai állami China State Shipbuilding Corporationtől (CSSC). Az első hat darab, 15 ezer konténeres áruszállítóra tavaly júniusban szerződtek le 2025-ös átadással, míg idén áprilisban további 12 ilyen biometanolos hajót rendeltek. Az ügylet teljes értéke 3 milliárd dollár.

A kínai Cosco Shipping Holdings nem aprózta el, tavaly októberben kapásból a legnagyobb, 24 ezer konténert befogadó hajóra adott le tizenkét darabos megrendelést

a Jangcsouban lévő hajógyárnak. A 2,9 milliárd dolláros flottát 2026 és 2028 között fokozatosan bocsátják vízre. S hogy véletlenül se unatkozzanak, a napokban további négy darab, 16 ezres hajót is rendeltek tőlük. 

A nevét a Hyundai Merchant Marine-ről HMM Company Limitedre váltó dél-koreai konténerszállító óriás 2025-ben és 2026-ban veheti át a Hyundai Samho Heavy Industriesnél (HSHI) és a HJ Shipbuilding & Constructionnál (HJSC) megrendelt, bioüzemanyagot is elégetni képes, kilenc darab, egyenként 9 ezer konténert szállítani tudó hajóját, amelyek Jongnam kikötőiben készülnek majd.

A világ nagy kikötői is felkészülnek a biometanolt igénylő óriáshajók fogadására és feltankolására. A már említett Sanghaj mellett Szingapúr, Alexandria, Göteborg és Melbourne kikötőüzemeltetője áll készen erre a feladatra, szoros együttműködésben a konténerszállító hajótársaságokkal.