Szokatlan akadály áll a német szélenergia-fejlesztés előtt: az építőknek engedélyt kell kapniuk a nehéz turbinák szállítására, és ezekre a papírokra hónapokig kell várni.

Heavy transport on the A4
Minden alkatrész szállításához több tucat engedély kell Németországban.
Fotó: AFP

Az elmaradás több mint 15 ezer engedélykérelmet érint, a projektek emiatt sok késedelmet szenvednek, és az acéltoronyszegmensek, generátorok és lapátok szükségesnél hosszabb raktározásának a költségei milliós nagyságrendűek.

Ha semmi sem változik, akkor ez az év végéig 115 millió euró pluszköltséget okozhat

– mondta Felix Rehwald, a szélturbinákat gyártó Enercon szóvivője a Reutersnek.

Az engedélyek a nehéz terhek hidakon és autópályákon való szállításához szükségesek. Néha bizonyos szerkezeteket és útjelző táblákat le kell hozzá bontani, egyes rakományokhoz rendőri kíséret kell, míg másokat csak éjszaka lehet célhoz juttatni. „Ez jelenleg az egyik legsürgetőbb kihívás számunkra és versenytársaink számára is” – hangsúlyozta Rehwald.

Blasting of tower of wind turbine Holzschlägermatte
A bürokratikus akadályok veszélyeztetik a zöldátállást.
Fotó: AFP

A szóvivő szerint az engedélyek késlekedése miatt napi több ezer eurós pluszköltsége keletkezik a cégnek. A helyzet pedig várhatóan csak rosszabbodni fog, mivel jövő év közepére jelentősen felpörög a szélturbinák építése.

Németország fel akarja gyorsítani a zöldátmenetet, 2030-ra az energiaszükségletének a 80 százalékát megújuló forrásokból akarja biztosítani, ez csak a szárazföldön telepített szélturbinákból 115 gigawatt teljesítményt jelent, a kitűzött cél elérését azonban veszélyezteti a szállítási engedélyek kiadásának lassúsága.

A szélturbinagyártásban világvezető Nordex arról panaszkodott a hírügynökségnek, hogy alig van parkolóhely a teherautóik számára, az engedélyek díja pedig a tízszeresére emelkedett, ami 

hatalmas csúszásokat és jelentős költségeket

okoz. Az engedély ára 2021-ben száz euró volt, most ezer euró. (Egy euró 390,5 forint.)

Turkish Aegean city Izmir becomes IZMIR, TURKIYE - APRIL 13: An aerial view of wind turbine blades at the base for wind turbine blade production in Izmir, Turkiye on April 13, 2023. Increasing interest in renewable energy in the world has boosted Turkiye's export power as a base for wind turbine blade production, with Turkiye producing about one-third of the blades in wind turbines installed in Europe last year. Global blade manufacturers, which can deliver the blades they produce to many parts of the world by taking advantage of Izmir's logistical advantages, produce around 4 thousand blades in the city every year. While most of the blades are exported, the rest are used in domestic turbine installations. Lokman Ilhan / Anadolu Agency (Photo by Lokman Ilhan / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)production base of wind turbine blades
A hatalmas turbinalapátok szállítása nagy kihívás.
Fotó: AFP

Az engedélyek hatálya ráadásul annyira merev, hogy a vállalatok gyakran több kérelmet nyújtanak be, hogy minden eshetőségre felkészüljenek. 

Nem kérhetek szállítási engedélyt piros színű teherautóra, és mondhatom azt másnap, hogy inkább a zölddel mennék, mert akkor új papírra van szükség

– hozott konkrét példát Kai Westphal, a szélturbinákat gyártó Vestas regionális szállítási vezetője.

Egy szélturbina szállításához átlagosan mintegy 150, a darukéhoz 100-120, a turbinák alkatrészeinek szállításához pedig 60 engedélyre van szükség.

Ráadásul nem szabályozza egységes szövetségi törvény a nehéz terhek szállítását, így minden tagállam más-más dokumentumokat követel meg – derült ki a 3600 német és európai gépészeti és üzemmérnöki vállalatot képviselő VDMA tavaly közzétett tanulmányából.

A dokumentumokat 2007-es szoftverrel és 1992-es általános irányelvek alapján nyújtják be, de minden hatóságnak saját adminisztratív szabályzata van az engedélykérelmekre vonatkozóan, hangsúlyozta Sebastian Steul, a VDMA kutatója.

Minél hamarabb szükségünk van egy olyan térinformatikai rendszerre, amely egyesíti a nagy- és nehézfuvarozással kapcsolatos valamennyi folyamat kezelését, és amelyet az ipar és a hatóságok egyaránt használhatnak

– tette hozzá. A vállalatok szerint a kérelmeket elbíráló hatóság, az állami tulajdonban lévő Autobahn 2021-es átszervezése tovább bonyolította a problémát, a személyzet képzetlen, az új szoftveres eszköz alkalmatlan.

Heavy transport on the A424 May 2023, Saxony, Dresden: A heavy goods vehicle carrying parts of a wind turbine drives along the A4 highway near Dresden in the morning. Photo: Robert Michael/dpa (Photo by ROBERT MICHAEL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Nincs egységes szövetségi szabályozás a túlméretes szállítmányok kezelésére.
Fotó: AFP

Az Autobahn azzal védekezik, hogy mindent megtesz az eljárás felgyorsításért, de a szélturbinák rotorlapátjainak szállítása különösen nagy kihívás azok rendkívüli hosszúsága miatt. Az országos, egységesített és nagyrészt automatizált eljárásnak 2023 végére kell kialakulnia – közölte a vállalat.

Az összehasonlítás végett: míg egy szállítási engedély kiállítása három hónapig is eltarthat Németországban, addig ez Hollandiában átlagosan két-három hét, Dániában tíz nap. Az utóbbinál felgyorsította a folyamatot, hogy az egész szállítóflotta számára van elegendő különlegesen képzett sofőr és szakkísérő, és már nem szükséges minden alkalommal rendőri kíséret. 

Mi ilyesmiről csak álmodhatunk itt

– irigykedett a német Vestas regionális szállítási vezetője.