Meglehetősen kevés az iskolabusz-vezető az Egyesült Államokban, a buszvezetőké volt ugyanis az egyik olyan foglalkozás, amelyet érzékenyen érintett a koronavírus-járvány. A bezárkózás és a digitális oktatás időszakában sokan felmondtak, mert a munkájukra nem volt szükség, azóta pedig a lemorzsolódott alkalmazottak egy részét még nem pótolták. Igaz, vannak jobb helyzetű tankerületek, mint például a bostoni, de összességében a buszsofőrhiány általánosnak mondható az országban.
A philadelphiai iskolakerületben csaknem 200 ezer kiskorút kell nap mint nap a tanintézménybe (és onnan haza) szállítani, így az utaztatásukhoz sok buszra és vezetőre van szükség. Az ehhez szükséges 300 sofőr helyett azonban csak 200 áll rendelkezésre.
A probléma orvoslására a tankerület felajánlotta, hogy havi 300 dollárt (110 ezer forint) ad a családoknak, ha megoldják, hogy a gyerekek máshogy jussanak az iskolába. A programra 31,2 millió dollárt szánnak, ami 11,4 milliárd forintnak felel meg. Monique Braxton szóvivő szerint eddig 8500 család jelezte, hogy vállalja a kötelezettséget az összeg fejében.
Kentucky állam Jefferson megyei állami iskoláinál a szeptemberben indult tanév első tanítási napja káoszba fulladt. A kerület több mint egy hétre szüneteltette tanítást, miután egyes diákok az első nap este tíz órára értek csak haza az iskolabuszok késései miatt. Abban a kerületben feleannyi buszsofőr van, mint nyolc éve. A tankerület keddi döntése értelmében
havi száz dollárt fizetnek az óvodások szüleinek, ha vállalják, hogy az intézmény helyett ők hozzák-viszik a gyerekeket.
Chicagóban is feleannyi iskolabuszsofőr dolgozik, mint amennyi a területhez tartozó 300 ezer diák utaztatásához szükséges. Ott ingyenes busz- és vonatközlekedést biztosító kártyával próbálnak segíteni az égető sofőrhiányon. A kártyát eddig 1300 család igényelte.
A tankerületeknek egész évben dolgozniuk kell a buszvezető-probléma megoldásán, de még így sem biztos, hogy valamennyi diák utaztatását garantálni tudják
– mondta McGee-Hewitt, a National Association for Pupil Transportation munkatársa a The Wall Street Journalnak.
Amerikában az iskolabusz-vezetők átlagosan 37 754 dollárt keresnek egy évben, azaz jóval az átlag alatt fizetik őket. A Forbes összesítése szerint egy átlagos amerikai 59 428 dollárt kereshet az idén nyolcórás munkában.