Az amerikaiak feltűnően sok sült krumplit rendelnek az étel mellé a gyorséttermekben, és ez elemzők szerint pozitív jel a világ legnagyobb gazdasága számára. A mirelit burgonyát forgalmazó Lamb Weston Holding szerint a sültkrumpli-rendelési arány még mindig meghaladja a koronavírus-járvány előtti szintet. Ez Tom Werner vezérigazgató szerint arra utal, hogy a fogyasztást egyelőre nem fogja vissza az és a recessziós félelmek.

McDonald's
Az infláció még nem hat a sültkrumpli-fogyasztásra.
Fotó: AFP

A fagyasztott burgonya kategória globálisan továbbra is stabil, a kereslet és a kínálat egyensúlyban van

– hangsúlyozta a világ egyik legnagyobb fagyasztott sültkrumpli-, krumplisgofri-  és egyéb fagyasztottburgonyatermék-gyártó és -feldolgozó vállalatának vezérigazgatója. Werner kiemelte, hogy a fogyasztók a többi fontos piacukon is hasonló arányban fogyasztanak köretet az életük mellé, mint az Egyesült Államokban. „A sült krumplihoz való ragaszkodás aránya nagyrészt stabil maradt, és a pandémia előtti szintek felett van’ – jelentette ki.

Amikor a fogyasztók az infláció miatt érzik a pénzügyi nyomást, akkor természetes reakció, hogy visszafogják a kiadásaikat, például olcsóbb márkák vásárlására állnak át, vagy csökkentik a felesleges, illetve luxuskiadásokat – emlékeztetett a hírről beszámolva a CNBC.

A Lamb Weston és a gyorséttermek esetében ez abban nyilvánulhat meg, hogy 

a vásárlók kihagyják a sült krumplit, vagy nem vásárolnak más ételeket a hamburger mellé.

Burger King logo
A hagyományos éttermek forgalma csökken, az olcsóbb gyorséttermeké nő.
Fotó: AFP

Az infláció természetesen a sültrumpli-rendelésen kívül másképpen is hat az érintett vállalatokra. A Lamb Weston csekély változást érzékelt a teljes forgalomban az amerikai piacokon, máshol azonban már tapasztalható a fogyasztási szokások módosulása: nőtt a fogyasztás a gyorséttermekben, amelyek jellemzően megfizethetőbbek, míg csökkent a hagyományos, egyben drágább éttermeknél.

Werner is elismeri, hogy bár az infláció lassul az Egyesült Államokban, azért tovább növelheti a vállalat költségeit, különösen a burgonya ára emelkedhet. Az éttermi forgalom főként júniusban gyengült, megnyugtató azonban, hogy a tendencia azóta javul.

Gyanítjuk, hogy az éttermi forgalmi trendek rövid távon változékonyak lesznek, mivel a magas kamatlábak, a magas infláció és a bizonytalanság továbbra is hatással van a fogyasztókra. Ennek ellenére a fagyasztott burgonya iránti kereslet a legnehezebb gazdasági időkben is ellenállónak bizonyult, és továbbra is bízunk a globális kategória hosszú távú növekedési kilátásaiban

– mondta.

FRANCE - COCKTAIL AND FRENCH FRIES
A sült krumpliról nemcsak az amerikaiak, a világ többi részén lakók sem mondanak le egyelőre.
Fotó: AFP

A Lamb Weston csütörtökön hozta nyilvánosságra negyedéves jelentését. Eszerint az augusztussal zárult hátrom hónapban 1,67 milliárd dolláros bevételt ért el, 4,45 százalékkal többet a vártnál. A bejelentésre a részvények ára több mint 9 százalékkal emelkedett a csütörtöki kereskedésben.

Az amerikai fogyasztók hangulata azonban romlik , a Michigani Egyetem mérése szerint szeptemberben 68,1 pontra csökkent az augusztusi 69,5 pontról. A Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett ez a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai mintegy 70 százalékát adja.