A német törvényhozók pénteken jóváhagyták az útdíjak és a tehergépjárművekre kivetett szén-dioxid-pótdíj emelését, a többletbevételeket pedig a vasúti infrastruktúrába fektetik, számolt be a DPA hírügynökség.

08,August,2019,,Munich,,Germany:,Cargo,Truck,On,German,Highway
Fotó: Shutterstock

A kibővített útdíj és az új pótdíj várhatóan további 30,5 milliárd eurót hoz majd a költségvetésnek 2024 és 2027 között. (Egy euró 382 forint.) A pótdíj december 1-jén lép hatályba, míg a kisebb járművekre kivetett útdíjra vonatkozó rendelkezések 2024. július 1-jén.

Eddig a tehergépkocsikra kivetett útdíj csak a 7,5 tonnás vagy annál nehezebb járművekre vonatkozott, júliustól azonban ez a küszöbérték 3,5 tonnára csökken. A kézművesek és más helyi szakipari munkások azonban továbbra is mentességet kapnak.

Az útdíjbevétel felét továbbra is a németországi főutak fejlesztésére fordítják, a többi viszont elsősorban a vasúti rendszer fejlesztésére.

Németország először 2005-ben vezette be a tehergépkocsikra kivetett útdíjat, először az autópályákon. Azóta az útdíjat kiterjesztették az ország összes főútvonalára.

A német kormány arra számít, hogy idén valamivel kevesebb mint nyolcmilliárd eurót szednek be a tehergépjárművek után fizetendő útdíjból.