A divatáru-kiskereskedők emelik a Bangladesben gyártott ruhák beszerzési árát, hogy segítsenek az ottani beszállítóiknak kigazdálkodni a magasabb munkabéreket – mondta Stephen Lamar, a több mint ezer céget képviselő Amerikai Ruházati és Lábbeli Szövetség (AAFA) elnöke a Reutersnek. Hozzátette: az AAFA tagjai elkötelezettek a felelős beszerzési gyakorlat mellett és támogatják a béremelést.

Ready made garments worker works in a garments factory in Gazipur, Bangladesh on March 29, 2021.  (Photo by Kazi Salahuddin Razu/NurPhoto) (Photo by Kazi Salahuddin Razu / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Főként nőknek ad munkát az ázsiai ország textilipara.  Fotó: Kazi Salahuddin Razu / NurPhoto /  AFP

Az iparági dolgozók az elmúlt napokban többször tüntettek a dél-ázsiai országban, a magasabb fizetést követelő munkások több üzemet feldúltak és utakat torlaszoltak el, kedden egy buszt is felgyújtottak. Az összecsapások miatt a múlt héten több száz létesítményt kellett bezárni és legalább két tüntető halt bele az összetűzésekbe.

A demonstrációkra válaszul a kormány a héten bejelentette, hogy a minimálbért 56,25 százalékkal, havi 12 500 takára (74 ezer forint) növelik december elsejétől, ez öt év óta az első emelés. A Bangladesben működő mintegy négyezer ruhagyár nagyjából négymillió embernek – többségében nőknek – ad munkát. Az ország éves exportjának túlnyomó részét, mintegy 85 százalékát ruhaipari termékek teszik ki. 

Kína után Banglades a világ második legnagyobb textilipari exportőre.

A szakszervezetek korábban háromszoros béremelést követeltek. Azzal érveltek, hogy a szektorban dolgozókat különösen érzékenyen érintette, hogy a múlt év eleje óta a bangladesi fizetőeszköz nagyjából 30 százalékot vesztett az értékéből az amerikai dollárhoz képest, és októberben az majdnem elérte a 10 százalékot. A ruhagyárak tulajdonosai viszont azt mondták, hogy a béremelés nehézséget okoz az iparágnak.

Úgy becsülik, hogy az intézkedés 5-6 százalékkal növeli az összköltségüket, ezért arra kérték az ügyfeleiket, hogy a magasabb díjakba való beleegyezéssel segítsenek kigazdálkodni a béremelést, ami végül értő fülekre talált. Érdemes hozzátenni: a fogyasztók a megélhetési költségek emelkedése miatt kevesebb ruhát vásárolnak, ezért a divatáru-kiskereskedők és a globális márkák sincsenek könnyű helyzetben.

Cégbirodalommá nőtte ki magát Romániában egy magyar családi vállalkozás

Kevés Romániában működő magyar cég mondhatja el magáról, hogy garázsvállalkozásból meghatározó vállalatcsoporttá nőtte ki magát. A kolozsvári Mendola Group egy kisautónyi használt ruha értékesítésével indult, ma a kilenc cégből álló konglomerátum egyes tagjai szállítmányozással, ingatlanokkal, használt ruha és lakberendezési cikkek kis-, illetve nagykereskedelmével foglalkoznak.