A jemeni húszi lázadók támadásai miatt kialakult vörös-tengeri hajózási fennakadások egyelőre a jelenlegi megemelkedett szinteken tartják a geopolitikai árfolyamprémiumokat a globális nyersanyagpiacokon – áll a Fitch Ratings szerdán Londonban ismertetett helyzetértékelésében.

The largest source of foreign currency for the Egyptian economy: Suez Canal
Fotó: FAREED KOTB

A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a térségi nyersolaj-kitermelésben nem lesznek fennakadások, vagy ha a támadások nem terjednek át további létfontosságú tengeri olajszállítási útvonalakra, akkor nem számít arra, hogy a globális alaptípusnak számító Brent olajféleségre érvényben tartott, hordónként 80 dolláros átlagos idei árfolyamot valószínűsítő előrejelzésére jelentős felhajtóerő hatna.

A BP, a Shell, a QatarEnergy, valamint sok hajózási társaság már leállította szállításait a Szuezi-csatornán, és ez marginális mértékben, átmeneti jelleggel feszesebbé teheti a nyersolaj- és földgázpiaci helyzetet. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és több más külső nagy termelő alkotta informális szerveződésnek (OPEC+) azonban több mint 5 millió hordó napi termeléskapacitási többlete van, 

emellett a globális olajkínálat és a kereslet egyensúlyi helyzetben van. 

A Fitch Ratings várakozása szerint mindez azt jelenti, hogy a nyersolaj világpiacára 2024 egészében bőséges ellátási helyzet lesz jellemző, és ez védelmet nyújt az elhúzódó vagy eszkalálódó vörös-tengeri fennakadások hatásaival szemben. Más nagy londoni házak szerint ugyanakkor egy esetleges komolyabb fennakadásnak érezhető globális inflációs következményei lehetnének.

Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics alapeseti előrejelzési forgatókönyve azt valószínűsíti, hogy a jemeni húszi lázadók által elkövetett támadások viszonylag rövid ideig tartó fennakadást okoznak a Vörös-tenger hajóforgalmában, és a tengeri szállítás hirtelen megugrott költségei is visszatérnek a korábbi szintekre.

A ház modellszámításai azonban azt mutatják, hogy ha a Vörös-tenger hajózási útvonalait esetleg több hónapra le kell zárni, és emiatt a tengeri szállítmányozás költségei az egy hónappal ezelőtti díjszabásokat 90 százalékkal meghaladó jelenlegi szinteken maradnak, az tizenkét havi távlatban 0,6 százalékponttal gyorsíthatja a világgazdasági szintű inflációt.

Az Oxford Economics jelenlegi alapeseti – vagyis a vörös-tengeri kereskedelmi hajózás tartós fennakadásával nem számoló – előrejelzése szerint az éves összevetésű globális az idei első negyedévre várható 4,9 százalékról 2025 első negyedévéig 3,4 százalékra lassul. A ház londoni elemzői hangsúlyozzák, hogy a Vörös-tengeren halad át a globális tengeri konténeres áruforgalom 30 százaléka.

Csúnyán megtépázza a cégek eredményét a vörös-tengeri káosz

Kizárólag idő kérdése volt, hogy mikor jelennek meg a megugró költségek és az ellátási lánc problémái a vállalati eredménysorokon a vörös-tengeri krízis miatt. Mára kijelenthetjük, hogy a helyzet kezd égető lenni, az érintett cégek sorra figyelmeztetnek. Drasztikusan csökkenhettek a globális autóipari bevételek, a szállítmányozók a vörös-tengeri helyzet egyértelmű nyertesei.