Az Apple lett a világ legértékesebb márkája, míg a tavaly listavezető Amazon a negyedik helyre esett vissza a brit Brand Finance piackutató és üzleti tanácsadó vállalat 2023-es Global 500 ranglistája alapján. A lista összeállítói szerint a tavalyi második helyről idén az első helyre előrelépett Apple márkaértéke egy év alatt 74 százalékkal, 516,6 milliárd dollárra nőtt, míg az Amazoné csak 3,2 százalékkal emelkedett 308,9 milliárd dollárra.

Apple
Az Apple márkaértéke 516,6 milliárd dollárra nőtt.
Fotó: AFP

A második helyre került a tavalyi negyedikről a Microsoft 340,4 milliárd dollárral. A Google megtartotta harmadik helyét 333,4 milliárd dollár márkaértékkel. A hatodik helyről az ötödikre rukkolt elő a Samsung, márkaértéke 99,3 milliárd dollár volt. Az ötödikről a hatodikra csúszott vissza a Walmart (96,8 milliárd dollár), a tizedikről a hetedikre jött föl a TikTok (84,2 milliárd dollár). Jelentősen javított a Facebook, amely az idei listán a nyolcadik lett 75,7 milliárd dollár márkaértékkel a tavalyi 14. hely után.

A Deutsche Telekom a 11. helyről a kilencedikre javított (73,3 milliárd dollár), és ezzel a világ legértékesebb távközlési márkája lett. A tízes lista utolsó helyére az Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) került 71,8 milliárd dollárral, miután a kínai bank egy éve még a hetedik volt a listán.

A Tesla kikerült a top 10-ből, a tavalyi kilencedik helyről a 18.-ra esett 58,27 milliárd dolláros márkaértékkel.

Az 500-as listán 201 amerikai márka szerepelt, ők adják az ötszáz cég együttes márkaértékének több mint felét. Az első harmincban az amerikai és kínai márkák mellett mindössze hat más ország cége szerepel: a Samsung (5.), a Deutsche Telekom (9.), a Mercedes-Benz (17.), a Toyota (21.), a Shell (23.) és az Allianz (28.).

Mélyütést vitt be az Apple-nek Kína

Az Apple négy éve nem látott mélységbe ereszkedhet, „köszönhetően” Pekingnek, amely a iPhone-ok használatának korlátozásával szűkítette az amerikaiak fejlődési lehetőségeit a világ legnagyobb mobilpiacán. Az EU sem kedvezett nekik az alkalmazások terén élvezett domináns helyzetére mért csapásával.