A holdújévi ünnepségek alatt felpörgött az utazási kedv Kínában, ami némi reményt adhat arra, hogy elkezdenek költekezni végre az emberek a világ második legnagyobb gazdaságában. A február 10-én kezdődött ünnepi szezon első hat napján hivatalos adatok szerint több mint 61 millió vonatjegyet értékesítettek, az elmúlt öt évben a legtöbbet, és 61 százalékkal többet, mint tavaly.

GUANGZHOU, CHINA - FEBRUARY 15: People gather to watch the Spring Festival Drone Performance held as part of the Lunar New Year celebrations on February 15, 2024 in Guangzhou, China. John Ricky / Anadolu (Photo by John Ricky / ANADOLU / Anadolu via AFP)
A holdújévi ünnepi szezon az utazásról szól.
Fotó: John Ricky / Anadolu / AFP

„Kezd éledezni a kínai fogyasztó” – mondta a Bloombergnek Frederic Neumann, a HSBC Ázsiával foglalkozó vezető közgazdásza, hangsúlyozva, hogy a mutatók meghaladják a várakozásokat. Emlékeztetett ugyanakkor arra is, hogy a 2023-as eredmény meghaladása nem volt nehéz, mivel akkor az ünnep előtt oldották fel a szigorú koronavírus-korlátozásokat, és sokan aggódtak is, hogy a holdújévi utazások ismét berobbantják a járványt.

Sokan már az ünnep előtti napokban útnak indultak meglátogatni a családjukat, a hatóságok pótlólagos személyvonatokat állítottak üzembe. A szállodai szobafoglalások a tavalyihoz képest több mint 60 százalékkal emelkedtek az utazási portálokon, Sanghajba a holdújévet megelőző napokban 8,8 millió turista látogatott, több mint 50 százalékkal meghaladva az előző évi adatot. Többen utaztak repülőn és közúton is.

Az utazási kedv élénkülése jó hír a gazdaság számára,

a növekedést ugyanis visszafogja az immár tartós ingatlanpiaci válság és a deflációs nyomás. Januárban tizennégy éve a legnagyobb mértékben, 0,8 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak éves szinten, ami még sürgetőbbé teszi az állami támogatások növelését, a fogyasztói bizalom erősítését.

BEIJING, CHINA - JANUARY 26: People rush to the railway station as the railway Spring Festival travel running for 40 days begins in Beijing, China on January 26, 2024. The first high-speed train from Beijing will depart on 26th Jan. China Railway Beijing Bureau is expected to send 39.13 million passengers, an increase of 14.1% compared to 2019. The travel rush, usually a period of high transportation demand as people return home for family reunions, from Jan. 26 to March 5 this year, as the Spring Festival, China's biggest festival, will fall on 10th Feb. Li Yueran / Anadolu (Photo by Li Yueran / ANADOLU / Anadolu via AFP)l
A legtöbben vonaton indultak útnak.
Fotó:  Li Yueran / Anadolu / AFP

Kérdés, hogy csak az ünnepi időszakra érvényes, vagy tartós lesz-e a javulás. Mindenesetre a Meituan vásárlási platformon a holdújévi ünnep nyolc napja alatt 36 százalékkal megugrott az átlagos napi fogyasztói költés az előző év azonos időszakához képest. Bár a cég jelentésében nem árulta el az összeget, annyit közölt, hogy meghaladta a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szintet.

Az ünnepi időszak első öt napján erős növekedés volt tapasztalható az éttermi költésekben is, a Meituan oldalán a rendelések összvolumene 161 százalékkal haladta meg a tavalyit.

Az Ant Group adatai szerint 

a kínai turisták külföldön is bőkezűbbek voltak most,

70 százalékkal többet költöttek ételre és italra, mint 2019-ben. A legnépszerűbb célállomás Hongkong, Japán, Thaiföld, Franciaország és Ausztrália volt az ünnep idején.

Passengers are dragging their luggage at the North Railway Station as they prepare to take the train home in Chongqing, China, on February 8, 2024. It is reported that on February 8, the 14th day of China's Spring Festival travel rush, China's railways are expected to transport 12.5 million passengers and operate an additional 1,900 passenger trains. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Kérdés, hogy a kínaiak az ünnep után is folytatják-e a költekezést.
Fotó: AFP

Az eredmény javította is a piaci hangulatot Hongkongban, ahol a szerdán nyitott ki újra az ünnep után, és az ott jegyzett kínai vállalatokat nyomon követő mérőszám egymást követő két napon emelkedett 2 százalékkal a csütörtöki kereskedés végéig. A China Tourism Group Duty Free részvényeinek értéke 9, a Trip.com utazási platformé 4,7, a Meituané és a JD.com-é pedig 6-6 százalékkal nőtt.

Mozijegyre viszont a tavalyinál 2 százalékkal kevesebbet, az első négy napon 4,48 milliárd jüant költöttek a kínaiak. Ami nagyobb baj, hogy a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek iránti keresletet visszafogja a gyenge fogyasztói bizalom, a személyautó-eladások például decemberhez képest 26 százalékkal estek vissza januárban.

Bár a holdújévi ünnep „fő témája” az utazás, Gary Ng, a Natixis SA vezető közgazdásza szerint 

bizonytalan, hogy ez teljes mértékben ellensúlyozni tudja-e az eltolódást a tartós fogyasztási cikkektől.

Szerinte az ünnepi többletkiadások nem tudják pótolni az olyan hagyományos, nagy értékű tételeket, mint például az autó.