A holdújévi ünnepségek alatt felpörgött az utazási kedv Kínában, ami némi reményt adhat arra, hogy elkezdenek költekezni végre az emberek a világ második legnagyobb gazdaságában. A február 10-én kezdődött ünnepi szezon első hat napján hivatalos adatok szerint több mint 61 millió vonatjegyet értékesítettek, az elmúlt öt évben a legtöbbet, és 61 százalékkal többet, mint tavaly.
„Kezd éledezni a kínai fogyasztó” – mondta a Bloombergnek Frederic Neumann, a HSBC Ázsiával foglalkozó vezető közgazdásza, hangsúlyozva, hogy a mutatók meghaladják a várakozásokat. Emlékeztetett ugyanakkor arra is, hogy a 2023-as eredmény meghaladása nem volt nehéz, mivel akkor az ünnep előtt oldották fel a szigorú koronavírus-korlátozásokat, és sokan aggódtak is, hogy a holdújévi utazások ismét berobbantják a járványt.
Sokan már az ünnep előtti napokban útnak indultak meglátogatni a családjukat, a hatóságok pótlólagos személyvonatokat állítottak üzembe. A szállodai szobafoglalások a tavalyihoz képest több mint 60 százalékkal emelkedtek az utazási portálokon, Sanghajba a holdújévet megelőző napokban 8,8 millió turista látogatott, több mint 50 százalékkal meghaladva az előző évi adatot. Többen utaztak repülőn és közúton is.
Az utazási kedv élénkülése jó hír a gazdaság számára,
a növekedést ugyanis visszafogja az immár tartós ingatlanpiaci válság és a deflációs nyomás. Januárban tizennégy éve a legnagyobb mértékben, 0,8 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak éves szinten, ami még sürgetőbbé teszi az állami támogatások növelését, a fogyasztói bizalom erősítését.
Kérdés, hogy csak az ünnepi időszakra érvényes, vagy tartós lesz-e a javulás. Mindenesetre a Meituan vásárlási platformon a holdújévi ünnep nyolc napja alatt 36 százalékkal megugrott az átlagos napi fogyasztói költés az előző év azonos időszakához képest. Bár a cég jelentésében nem árulta el az összeget, annyit közölt, hogy meghaladta a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szintet.
Az ünnepi időszak első öt napján erős növekedés volt tapasztalható az éttermi költésekben is, a Meituan oldalán a rendelések összvolumene 161 százalékkal haladta meg a tavalyit.
Az Ant Group adatai szerint
a kínai turisták külföldön is bőkezűbbek voltak most,
70 százalékkal többet költöttek ételre és italra, mint 2019-ben. A legnépszerűbb célállomás Hongkong, Japán, Thaiföld, Franciaország és Ausztrália volt az ünnep idején.
Az eredmény javította is a piaci hangulatot Hongkongban, ahol a szerdán nyitott ki újra az ünnep után, és az ott jegyzett kínai vállalatokat nyomon követő mérőszám egymást követő két napon emelkedett 2 százalékkal a csütörtöki kereskedés végéig. A China Tourism Group Duty Free részvényeinek értéke 9, a Trip.com utazási platformé 4,7, a Meituané és a JD.com-é pedig 6-6 százalékkal nőtt.
Mozijegyre viszont a tavalyinál 2 százalékkal kevesebbet, az első négy napon 4,48 milliárd jüant költöttek a kínaiak. Ami nagyobb baj, hogy a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek iránti keresletet visszafogja a gyenge fogyasztói bizalom, a személyautó-eladások például decemberhez képest 26 százalékkal estek vissza januárban.
Bár a holdújévi ünnep „fő témája” az utazás, Gary Ng, a Natixis SA vezető közgazdásza szerint
bizonytalan, hogy ez teljes mértékben ellensúlyozni tudja-e az eltolódást a tartós fogyasztási cikkektől.
Szerinte az ünnepi többletkiadások nem tudják pótolni az olyan hagyományos, nagy értékű tételeket, mint például az autó.