A szupermarketek polcai az Egyesült Királyságban is tele vannak csokitojással húsvét előtt – csak éppen egy részük akár 50 százalékkal is drágább, mint tavaly, a másik részük pedig igencsak összement.
A gyártók régóta panaszkodnak, hogy emelkedik a kakaóbab ára a rossz időjárás miatt a legfőbb termelő régióban, Nyugat-Afrikában, a költségeket pedig áthárítják a fogyasztókra. Ez leginkább az úgynevezett zsugorinflációban jelenik meg:
a termékek ára nem változik, csak a méretük csökken.
A Wich? fogyasztói tanácsadó és szolgáltató friss felmérése szerint a Mars nagy csokitojása tavaly még 252 grammos volt, az idén már csak 201, a Terry’s apró tojásokkal töltött csokitojása pedig 230 grammról 200-ra fogyott le egy év alatt.
A sort a végtelenségig lehetne folytatni, kisebbek lettek a többi neves brit csokoládégyártó húsvéti édességei is. Amelyek pedig nem, azok jelentősen drágultak, a Cadbury, a Lindt és a Maltesers népszerű csokitojásainak az ára például több mint 50 százalékkal emelkedett egyetlen év alatt.
A legnagyobb mértékben a Maltesers 286 grammos luxus trüffeltojása lett drágább, 62,5 százalékkal kerül többe, mint tavaly, már 13 fontot (hatezer forintot) kell fizetni érte a Waitrose boltjaiban – számolt be a Sky News internetes kiadása.
A Ferrero Rocher 250 grammos aranytojása még a Tescóban is 15 font (6930 forint), a Sainsbury’sben pedig a Kinder 36 grammos, meglepetést tartalmazó húsvéti csokitojása is átlagosan két fontba kerül (több mint 900 forint). A Witch? szakértői azt javasolják a fogyasztóknak, hogy
keressék meg azt a terméket, amelyik a legjobban megéri. Vásárlás előtt nézzenek körül, és hasonlítsák össze az árakat.
A hírtelevízió megkereste az összes említett szupermarketláncot és több gyártót. A Waltrose állítása szerint keményen dolgozik az árak alacsonyan tartásán, és közölte: van olyan bolt, ahol a trüffeltojást már 8,5 fontért (3927 forintért) is meg lehet vásárolni.
A Mars, Malteserst és Twixet gyártó Mars Wrigley a „növekvő nyomással” magyarázta az áremelkedéseket, a zsugorinflációt pedig azzal, hogy csak ennek a „szükséges lépésnek” a következtében maradhatnak elérhetők bizonyos termékek a vásárlók számára.
A Nestlé szintén arról panaszkodott, hogy jelentősen emelkedtek a költségek, ezért kényszerülnek az árak rendezésére egyes termékeik estében.
A méretcsökkenés természetesen nem csupán a húsvéti tojásokat, hanem termékek széles körét érinti a szigetországban is, ahogyan világszerte. Egyes cégek azonban kategorikusan tagadják, hogy ezzel a módszerrel hajtanának végre burkolt áremelést.
A Kraft Heinz brit ellátási láncának vezetője például a minap a londoni parlament alsóházának szakbizottsága előtt azzal érvelt, hogy kizárólag a „jobb íz” és a „termék minőségének javítása” érdekében csökkentették 51 százalékról 50 százalékra egy 415 grammos babkonzervben a bab mennyiségét az ár csökkentése nélkül.