
Uniós vámokkal nem lehet megállítani a kínai akkuoffenzívát
A világot elárasztó kínai akkumulátordömping ellen valamit lépni kell, jól tudják ezt az Egyesült Államokban és az Európai Unióban is. A tengerentúlon Joe Biden a 102 százalékos vámok augusztusi kivetésével és adminisztratív eszközökkel rendet teremtett ezen a fronton, Brüsszelben viszont még mindig a költséghaszon kimutatások elemezgetésével vannak elfoglalva, s ugyanúgy késik az egységes és hatékony fellépés, mint a kínai elektromos autókra végül júliusban kivetett, 36,3 százalékig terjedő büntetővámok esetében.

Annak azonban észszerű magyarázata van, hogy az unió miért a halogatja a döntést, hiszen a globális akkuiparban alapanyagfronton és gyártási kapacitásokban más területekhez képest is ritkán előforduló kínai fölény mutatkozik.
Döntő fölényben a korán ébredő kínai akkugyártók
Bár Kínában a globális lítiumkészleteknek csak a 7 százalékát rejti a föld, valójában az időben ébredő és nemzetközi bányászati és feldolgozó kapacitások megszerzésével és lekötésével mintegy 80 százalék felett rendelkezik az ország, s ugyanilyen arányban uralja a globális nikkel- és kobaltgyártást.
Magyarán e téren megkerülhetetlenek – legalábbis amíg olyan lelőhelyekre, mint amilyent Rio Tinto által feltárni készül a nyugat-szerbiai Jadar-völgyben, nem teszik rá a kezüket.
Bár Alekszandar Vucic az EU-tagság belépőjeként tekint Európa legnagyobb lítiumkincsére, a politikus masszív Kína-barátsága miatt nem zárható ki, hogy Peking valamilyen úton-módon ide is beteszi a lábát.

A kínaiak az EU-n belül is szorgosan építik ki bázisaikat, elég a világ akkugyártásának 38 százalékát uraló, 115 milliárd dolláros piaci értéket képviselő Contemporary Amperex Technology Limited Co.-ra, ismert nevén a CATL-ra gondolni, amely Németországban már üzemelteti, Debrecenben még építi hatalmas akkumulátorgyárát a helyi igények kiszolgálására. A kínai gyártók nem állnak fel fejlesztésekkel, a már említett
- CATL,
- a BYD,
- az SVOLT,
- a CALB,
- a Guoxuan
kapacitása például átlagosan 20 százalékkal bővült az első fél évben a tavalyi év egészéhez képest. Volt is miből beruházniuk, ugyanis egytől-egyig nyereségesek, a CATL például 2023-at 5,6 milliárd dolláros tiszta profittal zárta. A bőkezű kínai állami támogatás tovább csökkenti a költségeiket.
Peking is pénzeli a CATL beruházásait
Tavaly a CATL volt a versenytorzító kormányzati támogatások első számú vállalati kedvezményezettje – jelentette a Nikkei. A Center for Strategic & International Studies szerint a vállalat több mint 800 millió dollárt tett zsebre, kétszer annyit, mint a megelőző évben.
Az akkumulátortermelés nagy része exportra megy: a Nemzetközi Kereskedelmi Központ (ITC) szerint a Kínát elhagyó lítium akkumulátorok összmennyisége 2015 és 2023 között nagyjából megduplázódott.

A két fő felvevőpiac az Egyesült Államok és Európa volt, ahol celláik átlagosan 25 százalékkal alacsonyabb áraival kiszorítják az olyan hagyományos gyártókat, mint a svéd Northvolt. Brüsszel eközben rájött ara, hogy vámemelések nélkül, más adminisztratív eszközökkel is megnehezíthetik a kínaiak nyomulását, ilyen például a helyi és felelős beszerzésre vonatkozó iránymutatások bevezetése, amelyekkel egyre költségesebbé és bonyolultabbá teszik a kereskedelmet.
Kifinomultabb eszközökkel is célt lehet érni
Az EU által javasolt szén-dioxid-határadó pedig 2030-tól keményen megadóztatja majd a kibocsátás-intenzív importot, az ökolábnyom méretével arányosan. Ez a kínai autóiparra és beszállítóira pluszterheket ró. A cél a kínai köldökzsinór elvágása, a függés minimalizálása.
Mindezt Kína sem nézi tétlenül, stratégiai fontosságú nyersanyagainak exportkorlátozásával érzékeny ponton vihet be ütést az európai iparvállalatoknak.
A Kína nem csak gyártásban, de fejlesztésben is begyújtotta a rakétákat, sorra jönnek elő az innovációikkal. Az EU által alternatívának tekintett, a globális akkupiac 23,5 százalékát magukénak tudó dél-koreaiak, közte
- az LG Energy Solution,
- az SK On
- és a Samsung SDI
egyike sem képes például jelenleg az egyre népszerűbbé váló lítium-vas-foszfát cellák tömeggyártására – szemben a kínaiakkal. Ha csak dél-koreaiakra támaszkodna az EU, azzal csak a versenyhátrányát tartósítaná.

A következő generációt képviselő szilárdtest-akkumulátorok terén is öldöklő innovációs verseny folyik, de ott is a kínaiak erőfeszítéseit koronázhatja siker. És ha mégse, akkor a hozzávalók révén tudnak nyomást kifejteni szektortársaikra.
A Reuters elemzői szerint túl korai lenne győzelmet hirdetni az akkumulátor-technológia következő generációjáért folytatott háborúban. Jelenleg azonban nehéz elképzelni, hogy Kína elveszíti előnyét akár a tömegtermelés, akár az innováció terén.




