Horvátországnak az 1991-es függetlenedése után több gazdasági és politikai kihívás mellett azzal a ténnyel is szembe kellett néznie, hogy területe fizikailag ketté lett osztva. Legdélibb, Dubrovnik környéki részét ugyanis egy rövid szakaszon elválasztja a bosnyák–horvát határ az ország többi részétől.
A problémát hosszú évek tervezése és a szükséges források beszerzése után egy gigantikus híd megépítésével orvosolták, ami a dalmát szigetvilágon keresztül 2022 nyarán egyesítette az országot. A 2404 méter hosszú és 55 méter magas híd építésére kiírt pályázatot a kínai China Road and Bridge Corporation, nyerte el.
A cég 550 kínai munkás és mintegy 100 mérnök bevonásával négy év alatt építette meg a 420 millió eurós, 85 százalékban uniós pénzből finanszírozott átkelőt.
A híd pillérein azonban már két évvel az átadás után, 2024 nyarán megjelentek az első repedések, melyek száma azóta folyamatosan nő. A műtárgy pontos állapotának felméréséhez csak most kezdenek neki a zágrábi egyetem mérnökei. A késlekedés oka az, hogy a munkát több cég is szívesen elvégezte volna, ezért megtámadták a kiírt pályázatot.
A közvéleményt roppant mód felháborítja a híd gyors amortizálódása, a szakemberek szerint azonban a repedések nem veszélyesek. Az építménynek ugyanis főleg a vakolata repedt meg és hullott le néhol. Ez veszélyt nem jelent, viszont a híd elhasználódását nagyon felgyorsíthatja. A kivitelező egyébként tíz év garanciát vállalt a hídra, ezért a mostani repedéseket is nekik kellene kijavítani. A több fontos horvátországi beruházáson is dolgozó China Road and Bridge Corporation eddig nem nyilatkozott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.