Éleződik a negatív árverseny a kínai piacon: tavaly 235 modell árát csökkentették tartósan, szemben az egy évvel ezelőtti 148-cal, illetve a 2022-es 95-tel. Az árversenyt kirobbantó Tesla is ide-oda tologatja az árait, de amíg ő a konkurencia kiszorítására játszik, addig a húzósabb árcsökkentéssel próbálkozó vállalatokat sok esetben már a túlélés, a készletek kisöprésének kényszere hajtja ebbe az irányba.
Amíg tavalyelőtt az árharc marketingeszközét jelentő árkalibrációk végigfutottak az esztendőn, tavaly ezek a március-áprilisi időszakban csúcsosodtak ki – 53 illetve 43 modellel – előtte és utána lagymatagabb volt az árral való bütykölgetés tempója.
Cuj Tung-su, a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) főtitkára által közzétett részletes adatokból kiderül, hogy a belső égésű (ICE) és a tisztán elektromos (BEV) autóknál faragtak legsűrűbben az árakból, amint az kiderül az alábbiakból:
Valamennyi kedvezményes modellt beszámítva 8,3 százalékos volt az átlagos árcsökkentés, ez forintban kifejezve 857 ezret jelent. Érdekesség, hogy az elektromos modelleknél a kereslet dinamikájának lanyhulásával párhuzamosan csökkentették áraikat a kereskedők, itt 9,2 százalékos, 985 ezer forintos átlagos diszkonttal próbáltak kedvet csinálni a kifutó vagy nem annyira közönségkedvenc modellek vásárlásához.
A benzines autóknál vagy nincs már nagyobb mozgástér lefelé, vagy nagyobb árcsökkentés nélkül is még mindig viszik őket – valószínűleg mindkét állítást lehet igazolni. A kép ugyanis e téren vegyes, bár a kereslet a hagyományos és az új generációs autók között utóbbiak javára tolódott el, s a tavalyi év közepén billent át részarányuk 50 százalék fölé a teljes piacon. A robbanómotoros autók árcéduláiból átlagosan 6,8 százalékot, 711 ezer forintot csippentettek le a kereskedők.
A CPCA adatai szerint decemberben már csínján bántak a kedvezményekkel, a múlt hónapban az előzetes várakozások szerint 1,4 millió autót értékesíthettek a világ legnagyobb járműpiacán, miközben a kereskedők 1,5 millió darabot vettek át. Az a százezres plusz tétel megfelelő alap lehet az évkezdethez – vagy a csődhöz.
Az árháború miatt a kereskedők ugyanis sokszor önköltség alatt kénytelenek értékesíteni, ám minél több ilyen autót adnak el, annál többet veszítenek, törlesztésképtelenné válnak, és csődbe mennek. A szakma segélykiáltása eljutott a hatóságokhoz, amelyek egyelőre a helyzet értékelésével vannak elfoglalva. Egy fontos lépést azonban már megtettek,
a 2024 végével lejáró állami autóvásárlási programot egy évvel meghosszabbították és kiterjesztették a belső égésű motorral hajtott járművekre is.
Peking számításai szerint 3 millióval több autót adhat el a szektor a 20 ezer jüanban, azaz 1,094 millió forintban maximált támogatás révén. Erre az új generációs autók vásárlói jogosultak, míg a 15 ezer jüan (821 ezer forint) ingyen pénzre a robbanómotoros kocsik vevői jelentkezhetne be, illetve azok, akik a 2 literesnél nagyobb lökettérfogatú motorral szerelt autójuktól hajlandóak megválni.
A leadott autóknál korhatárt is húztak, a benzineseknél az üzembe helyezés dátumának 2012. június 30-a előttinek kell lennie, míg az új generációsoknál 2018. december 31. a határnap. A Deutsche Bank elemzői szerint az intézkedés akár a Peking által becsültnél jobban is elsülhet, reálisan azonban úgy látják ennek révén 11 százalékkal, 30 millió darabra emelkedhet a 2025-ben Kínában értékesített autók száma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.