BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Roncsautó programmal kombinált árleszállítási dömping a kínai piacon

Ha így folytatódik, akkor lassan minden napra jut majd egy tartós árleszállítás valamelyik kínai autómodellnél. A kínai gazdaság fellendítésében is szerephez jut a most meghosszabbított autóvásárlási támogatás, melynek révén 3 millióan juthatnak új, korszerűbb járműhöz.

Éleződik a negatív árverseny a kínai piacon: tavaly 235 modell árát csökkentették tartósan, szemben az egy évvel ezelőtti 148-cal, illetve a 2022-es 95-tel. Az árversenyt kirobbantó Tesla is ide-oda tologatja az árait, de amíg ő a konkurencia kiszorítására játszik, addig a húzósabb árcsökkentéssel próbálkozó vállalatokat sok esetben már a túlélés, a készletek kisöprésének kényszere hajtja ebbe az irányba. 

kínai autópiac 
Vehicles Export at Taicang Port
Kínában az autóipar kapacitásai messze meghaladják a helyi keresletet / Fotó: NurPhoto via AFP

Amíg tavalyelőtt az árharc marketingeszközét jelentő árkalibrációk végigfutottak az esztendőn, tavaly ezek a március-áprilisi időszakban csúcsosodtak ki – 53 illetve 43 modellel – előtte és utána lagymatagabb volt az árral való bütykölgetés tempója. 

Egyre élesebb a kínai árverseny

Cuj Tung-su, a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének (CPCA) főtitkára által közzétett részletes adatokból kiderül, hogy a belső égésű (ICE) és a tisztán elektromos (BEV) autóknál faragtak legsűrűbben az árakból, amint az kiderül az alábbiakból:

  • belső égésűekből 88 modellt,
  • villanyautókból 82 modellt,
  • hagyományos hibridekből 17 modellt,
  • tölthető (plugin) hibridekből 34 modellt,
  • kiterjesztett hatótávú tölthető hibridekből pedig 14 modellt kínálták olcsóbban.

Valamennyi kedvezményes modellt beszámítva 8,3 százalékos volt az átlagos árcsökkentés, ez forintban kifejezve 857 ezret jelent. Érdekesség, hogy az elektromos modelleknél a kereslet dinamikájának lanyhulásával párhuzamosan csökkentették áraikat a kereskedők, itt 9,2 százalékos, 985 ezer forintos átlagos diszkonttal próbáltak kedvet csinálni a kifutó vagy nem annyira közönségkedvenc modellek vásárlásához. 

Megtörtént az áttörés

A benzines autóknál vagy nincs már nagyobb mozgástér lefelé, vagy nagyobb árcsökkentés nélkül is még mindig viszik őket – valószínűleg mindkét állítást lehet igazolni. A kép ugyanis e téren vegyes, bár a kereslet a hagyományos és az új generációs autók között utóbbiak javára tolódott el, s a tavalyi év közepén billent át részarányuk 50 százalék fölé a teljes piacon. A robbanómotoros autók árcéduláiból átlagosan 6,8 százalékot, 711 ezer forintot csippentettek le a kereskedők.

Az Avatr márka is a semmiből jött elő, de máris fontos szereplő a piacon / Fotó: CFOTO

A CPCA adatai szerint decemberben már csínján bántak a kedvezményekkel, a múlt hónapban az előzetes várakozások szerint 1,4 millió autót értékesíthettek a világ legnagyobb járműpiacán, miközben a kereskedők 1,5 millió darabot vettek át. Az a százezres plusz tétel megfelelő alap lehet az évkezdethez – vagy a csődhöz.

A kereskedőkön csattan az ostor

Az árháború miatt a kereskedők ugyanis sokszor önköltség alatt kénytelenek értékesíteni, ám minél több ilyen autót adnak el, annál többet veszítenek, törlesztésképtelenné válnak, és csődbe mennek. A szakma segélykiáltása eljutott a hatóságokhoz, amelyek egyelőre a helyzet értékelésével vannak elfoglalva. Egy fontos lépést azonban már megtettek, 

a 2024 végével lejáró állami autóvásárlási programot egy évvel meghosszabbították és kiterjesztették a belső égésű motorral hajtott járművekre is. 

Peking számításai szerint 3 millióval több autót adhat el a szektor a 20 ezer jüanban, azaz 1,094 millió forintban maximált támogatás révén. Erre az új generációs autók vásárlói jogosultak, míg a 15 ezer jüan (821 ezer forint) ingyen pénzre a robbanómotoros kocsik vevői jelentkezhetne be, illetve azok, akik a 2 literesnél nagyobb lökettérfogatú motorral szerelt autójuktól hajlandóak megválni. 

Harmincmillió autó fogyhat az idén Kínában

A leadott autóknál korhatárt is húztak, a benzineseknél az üzembe helyezés dátumának 2012. június 30-a előttinek kell lennie, míg az új generációsoknál 2018. december 31. a határnap. A Deutsche Bank elemzői szerint az intézkedés akár a Peking által becsültnél jobban is elsülhet, reálisan azonban úgy látják ennek révén 11 százalékkal, 30 millió darabra emelkedhet a 2025-ben Kínában értékesített autók száma.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.