A globális kereskedelem Kínából más ázsiai kikötőkbe történő áthelyeződése arra ösztönzi a hajótulajdonosokat, hogy felhagyjanak az egyre nagyobb hajók rendelésével, és inkább kisebb méretű hajókra összpontosítsanak. A Braemar hajóbróker adatai szerint 2025-ben mindössze hat olyan konténerhajó kerül leszállításra, amely több mint 17 000 darab 20 lábas konténer (TEU) szállítására alkalmas. Ez jelentős csökkenés a 2020-ban leszállított 17 hasonló hajóhoz képest. Ugyanakkor 2025-re 83 közepes méretű, 12 000 és 16 999 TEU közötti kapacitású hajót terveznek átadni, ami közel ötszöröse az öt évvel korábbi számnak.
„A 16 000 TEU kapacitású hajó lesz a hajózási társaságok népszerű munkaeszköze” – mondta Jonathan Roach, a Braemar konténerszállítási piaci elemzője. Hozzátette, hogy a visszafogott globális kereskedelem és az óriáshajók telítettsége is csökkentette az ilyen méretű hajók iránti keresletet. Az iparági szereplők szerint az új környezetvédelmi szabályozások fenyegetése és a kereskedelmi zavarok – beleértve a múlt évi támadásokat a Vörös-tengeren – szintén visszavetették a legnagyobb szállítóhajók iránti keresletet.
Ez a zavar várhatóan folytatódik Donald Trump hivatalba lépésével, mivel az új elnök magas kínai vámokkal fenyegetőzik.
„Határozottan azt látjuk, hogy nő az érdeklődés aziránt, hogy ne csak Kínából szerezzék be a termékeket” – mondta Peter Sand, a Xeneta hajózási piackutató vezető elemzője. Hozzátette, hogy az ellátási láncok kisebb ázsiai gyártási központok felé terjednek. Sand elmondta: „csak akkor van értelme gazdaságilag a legnagyobb hajók használatának, ha van elég rakomány, hogy feltöltsük őket. Ha nincs, veszteséget termelnek”.
Egy vezető ázsiai konténerszállító társaság egyik magas rangú vezetője egyetértett Sand kijelentésével. Az indiai és vietnámi gyártás növekedésével „valószínűleg kevésbé éri meg arra számítani, hogy a legnagyobb hajók két-három kikötőben megtelnek” – mondta.
Ez a váltás egy olyan korszakot után következik, melyben a hajótulajdonosok évtizedeken át egyre nagyobb hajókat rendeltek a globális kereskedelem fellendülése miatt.
Bár a közepes méretű hajók népszerűsége meghaladta a legnagyobb hajókét, a 18 000 TEU-nál nagyobb hajók iránti kereslet ismét növekedett, ahogy a konténerszállítási ipar nyeresége 2024-ben megugrott. 2023 végéhez képest 2024 decemberére 76 ilyen méretű hajó rendelése volt folyamatban, szemben az egy évvel korábbi 45-tel. Az iparág vezetője, a Mediterranean Shipping Company például 10 darab, 21 000 TEU kapacitású hajót rendelt szeptemberben – írja a Financial Times.
A hajótulajdonosok bevételei megugrottak, miután a jemeni húszi lázadók támadásokat indított a Szuezi-csatorna közelében közlekedő hajók ellen. Ez arra kényszerítette a szállítókat, hogy eltereljék hajóikat, és megnövelte a szállítási költségeket, mivel csökkent a rendelkezésre álló hajók kínálata.
A szakértők szerint ezek a támadások csak tovább hangsúlyozták a rugalmasság növekvő fontosságát az iparágban.
Az ultra-nagy hajók elsősorban az Ázsia-Európa közötti kereskedelemre szolgálnak a Szuezi-csatornán keresztül, de nehézséget okoznak más kulcsfontosságú átjárók, például a Panama-csatorna átszelésében.
A sanghaji kikötő éves konténerforgalma a világon elsőként meghaladta az 50 millió TEU-t – közölte a kikötő üzemeltetője, a Shanghai International Port (Group) Co. Ltd. A kikötő már 14 egymást követő évben volt az első a világon az éves konténerátrakást tekintve. A sanghaji kikötő éves konténerforgalma 1994-ben lépte át először az 1 milliós határt.
A Shanghai International Port (Group) Co., Ltd. termelési és üzleti részlegének vezérigazgató-helyettese szerint a forgalom növekedését nemcsak az exportra szánt konténerek számának bővülése, hanem a nemzetközi transzfer és a hajók közötti átrakások növekedése is elősegítette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.