Minden harmadik Deutsche Bahn távolsági vonat késett 2024-ben Németországban: a megállók 37,5 százalékát hat percnél nagyobb pontatlansággal érték el – írta meg a Tagesschau. A fő szabály szerint egy megállóhelyet akkor ér el időben a vonat, ha kevesebb mint hat percet késik.
A társaság szóvivője szerint az ICE- és az IC-vonatok késtek legtöbbet, ezeknek csak 62,5 százaléka volt pontos. Mindez egyúttal a DPA hírügynökség szerint azt is jelenti, hogy 2003 óta a legrosszabb pontossági mutatót produkálta a Deutsche Bahn,
tehát 21 éve nem volt ennyi késés a német távolsági vonatokon.
Az eddigi legrosszabb értéket ezen az időtávon 2023-ban mérték, akkor 64 százalékot a 2022-es 65,2 százalék után. A legkevesebb késést egyébként még 2004-ben regisztrálták, amikor a vonatok 84,3 százalékban voltak pontosak. Ez azonban már messze van.
A távolsági közlekedés késéseinek 80 százaléka az elavult, hibás és túlterhelt infrastruktúra miatt következik be
– ismerte el a német vasúti társaság szóvivője. A regionális közlekedésben sokkal jobb a helyzet, ott ugyanis a vonatok 90,3 százaléka volt pontos a 2023-as 91,0 százalék után. Igaz, itt is romlás látszik, hiszen 2020-ban a regionális közlekedésben 95,6 százalékos, a távolsági közlekedésben pedig 81,8 százalékos pontosságot mértek.
A szóvivő utalt a vasút jelenlegi felújítási programjára is. A vállalatcsoport 2030-ig 41 vonalat kíván felújítani. A Deutsche Bahn 2024-ben a Frankfurt és Mannheim közötti szakasszal – az úgynevezett Riedbahnnal – kezdte meg a munkát. Az általános felújítások célja a pontosabb vonatok biztosítása is. „A DB 2027 végére 75-80 százalékra akarja növelni az ICE- és az IC-vonatok pontosságát” – mondta a szóvivő.
Philipp Nagl, a Deutsche Bahn illetékes vezetője azonban a DPA-nak adott interjújában eloszlatta az utasok reményét, hogy a Riedbahn felújítása gyors és széles körű hatást gyakorol majd a távolsági közlekedésre. A távolsági vonatokkal és az általuk használt 10 ezer kilométernyi pályával kapcsolatban azonban már úgy fogalmazott, hogy „természetesen ez a 70 kilométer nem fogja megváltani a világot, de jócskán stabilizálja majd a rendszert”.
A Deutsche Bahn 2024-ig közel 17 milliárd eurót fektetett be az infrastruktúrába. Az InfraGo vasúti infrastruktúra-társaság vezérigazgatója szerint, ha a következő két-három évben továbbra is ezen a szinten ruháznak be, akkor az infrastruktúra zavarérzékenysége csökken, és a vonatközlekedés minősége a teljes hálózaton javulni fog.
A lap szerint a német vasút 2024 júniusában különösen pontatlan volt: majdnem minden második vonat késett. A pontossági arány 52,9 százalékon állt. Mivel ebben a hónapban kezdődött a labdarúgó-Európa-bajnokság, a torna alatt is voltak incidensek.
A holland csapatnak például több mint kétórás késés miatt vonat helyett repülővel kellett utaznia az elődöntőre. A torna kezdetén osztrák szurkolók százai rekedtek ideiglenesen Bajorországban, mert egy építkezés nem készült el a tervezett időben. A vasút a gyenge júniusi teljesítmény okaként azt hozta fel, hogy több régióban
amelyek a vasúti közlekedést is akadályozták.
Biztosan eltart még egy darabig, amíg a Deutsche Bahn vonatai ismét pontosabbá válnak. Az utasoknak egyelőre az építkezések miatt kerülő utakkal kell számolniuk. Augusztustól kilenc hónapra lezárják a Berlin és Hamburg közötti fontos távolsági vonalat az általános felújítás miatt. Az Uelzenen (Alsó-Szászország) és Salzwedel (Szász-Anhalt) keresztüli kerülő legalább 45 perccel meghosszabbítja a menetidőt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.