BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Késik a MÁV? Hát még a német vasút – húsz éve nem járt ilyen pontatlanul a Deutsche Bahn

A német vasutak, azaz Deutsche Bahn távolsági vonatai 2024-ben különösen gyakran késtek: a megállók 37,5 százalékát legalább hat perc késéssel érték el. Ilyen rossz adatra 2003 óta nem volt példa Németországban. Az ok nem más, mint az egyre elavultabb infrastruktúra.

Minden harmadik Deutsche Bahn távolsági vonat késett 2024-ben Németországban: a megállók 37,5 százalékát hat percnél nagyobb pontatlansággal érték el – írta meg a Tagesschau. A fő szabály szerint egy megállóhelyet akkor ér el időben a vonat, ha kevesebb mint hat percet késik.

német vasút
Késik a MÁV? Hát még a német vasút – húsz éve nem járt ilyen pontatlanul a Deutsche Bahn / Fotó: AFP

A társaság szóvivője szerint az ICE- és az IC-vonatok késtek legtöbbet, ezeknek csak 62,5 százaléka volt pontos. Mindez egyúttal a DPA hírügynökség szerint azt is jelenti, hogy 2003 óta a legrosszabb pontossági mutatót produkálta a Deutsche Bahn, 

tehát 21 éve nem volt ennyi késés a német távolsági vonatokon.

Az eddigi legrosszabb értéket ezen az időtávon 2023-ban mérték, akkor 64 százalékot a 2022-es 65,2 százalék után. A legkevesebb késést egyébként még 2004-ben regisztrálták, amikor a vonatok 84,3 százalékban voltak pontosak. Ez azonban már messze van.

 A távolsági közlekedés késéseinek 80 százaléka az elavult, hibás és túlterhelt infrastruktúra miatt következik be

ismerte el a német vasúti társaság szóvivője. A regionális közlekedésben sokkal jobb a helyzet, ott ugyanis a vonatok 90,3 százaléka volt pontos  a 2023-as 91,0 százalék után. Igaz, itt is romlás látszik, hiszen 2020-ban a regionális közlekedésben 95,6 százalékos, a távolsági közlekedésben pedig 81,8 százalékos pontosságot mértek.

Német vasútfelújítási program

A szóvivő utalt a vasút jelenlegi felújítási programjára is. A vállalatcsoport 2030-ig 41 vonalat kíván felújítani. A Deutsche Bahn 2024-ben a Frankfurt és Mannheim közötti szakasszal – az úgynevezett Riedbahnnal – kezdte meg a munkát. Az általános felújítások célja a pontosabb vonatok biztosítása is. „A DB 2027 végére 75-80 százalékra akarja növelni az ICE- és az IC-vonatok pontosságát” – mondta a szóvivő.

Philipp Nagl, a Deutsche Bahn illetékes vezetője azonban a DPA-nak adott interjújában eloszlatta az utasok reményét, hogy a Riedbahn felújítása gyors és széles körű hatást gyakorol majd a távolsági közlekedésre. A távolsági vonatokkal és az általuk használt 10 ezer kilométernyi pályával kapcsolatban azonban már úgy fogalmazott, hogy „természetesen ez a 70 kilométer nem fogja megváltani a világot, de jócskán stabilizálja majd a rendszert”.

A Deutsche Bahn 2024-ig közel 17 milliárd eurót fektetett be az infrastruktúrába. Az InfraGo vasúti infrastruktúra-társaság vezérigazgatója szerint, ha a következő két-három évben továbbra is ezen a szinten ruháznak be, akkor az infrastruktúra zavarérzékenysége csökken, és a vonatközlekedés minősége a teljes hálózaton javulni fog.

Majdnem minden második vonat késett júniusban a foci-Eb alatt

A lap szerint a német vasút 2024 júniusában különösen pontatlan volt: majdnem minden második vonat késett. A pontossági arány 52,9 százalékon állt. Mivel ebben a hónapban kezdődött a labdarúgó-Európa-bajnokság, a torna alatt is voltak incidensek.

A holland csapatnak például több mint kétórás késés miatt vonat helyett repülővel kellett utaznia az elődöntőre. A torna kezdetén osztrák szurkolók százai rekedtek ideiglenesen Bajorországban, mert egy építkezés nem készült el a tervezett időben. A vasút a gyenge júniusi teljesítmény okaként azt hozta fel, hogy több régióban

  • árvíz,
  • gátszakadás
  • és földcsuszamlások történtek,

amelyek a vasúti közlekedést is akadályozták.

Biztosan eltart még egy darabig, amíg a Deutsche Bahn vonatai ismét pontosabbá válnak. Az utasoknak egyelőre az építkezések miatt kerülő utakkal kell számolniuk. Augusztustól kilenc hónapra lezárják a Berlin és Hamburg közötti fontos távolsági vonalat az általános felújítás miatt. Az Uelzenen (Alsó-Szászország) és Salzwedel (Szász-Anhalt) keresztüli kerülő legalább 45 perccel meghosszabbítja a menetidőt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.