Az Egyesült Államok első forgalmi díjrendszere New York városában lépett életbe: az autósoknak akár napi 9 dollárt (3200 forintot) kell fizetniük, míg más járművek esetében eltérő díjak vonatkoznak. „A rendszer éjfél óta működik” – nyilatkozta Janno Lieber, a Metropolitan Transit Authority (MTA) vezérigazgatója az újságíróknak. Elmondása szerint 400 forgalmi sávot több mint 1400 kamera figyel, több mint 110 érzékelési ponttal és 800 táblával kiegészítve.
Donald Trump megválasztott amerikai elnök az ellenzők között van, de Lieber szerint a kormányzattal kötött megállapodások „kiállják a kormányváltás próbáját”. A forgalmi díj zónája a Central Parktól délre eső területet foglalja magába, olyan híres helyszínekkel, mint az Empire State Building, a Times Square és a Wall Street pénzügyi negyede.
A program célja, hogy enyhítse New York hírhedt forgalmi problémáit, és milliárdokat gyűjtsön a tömegközlekedési hálózat fejlesztésére. Kathy Hochul, New York állam kormányzója két évvel ezelőtt szorgalmazta a forgalmi díj bevezetését, de a tervet késleltették és átdolgozták, miután néhány ingázó és vállalkozás panaszt tett – írja a BBC.
A legtöbb autósnak csúcsidőben napi 9 dollárt kell fizetnie, hogy belépjen a zónába, míg más időszakokban 2,25 dollárt.
A kisebb teherautók és nem ingázó buszok csúcsidőben 14,40 dollárt, a nagyobb teherautók és turistabuszok pedig 21,60 dollárt fizetnek. Néhány órával a rendszer bevezetése után az Associated Press szerint a forgalom zökkenőmentesen haladt a zóna északi határán, a 60. utca és a 2. sugárút kereszteződésénél. Sok autós nem volt tudatában annak, hogy az újonnan aktivált kamerák hamarosan díjakat terhelnek E-Z Pass számláikra.
A rendszer számos ellenállásba ütközött. „Ez komoly? Kinek az ötlete volt ez? Kathy Hochulé? Őt le kellene tartóztatni tudatlanságért” – mondta Chris Smith, egy New Jersey-i ingatlanügynök az AP-nek. A legnagyobb ellenállás Donald Trumptól érkezett, aki New York-i születésű, és megígérte, hogy hivatalba lépése után eltörli a rendszert. Tavaly a forgalmi adatelemzéssel foglalkozó INRIX szerint New York második éve volt a világ legzsúfoltabb városi területe. A jelentés szerint a belvárosi Manhattanben a járművek átlagosan 17 km/órás sebességgel haladtak a reggeli csúcsidőszakban az év első negyedében.
Péntekre tűzték ki az ítélethirdetést Donald Trump New York-i büntetőügyében. A január 10-i ítélethirdetésről a bíró döntött pénteken, amivel egyúttal elutasította a megválasztott elnök kérését az eljárás teljes megszüntetésére. Juan Merchan bíró ugyanakkor azt is közölte, hogy nem áll szándékában börtönre ítélni a leendő elnököt, inkább feltétel nélküli szabadságra bocsátás lehet a döntése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.