BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Szlovákia Volkswagen szlovák

Szlovák autóipar: különös dolgok történnek – behúzták a kéziféket, de még mindig világrekorderek

Az autók iránti európai kereslet visszaesése a szlovákiai gyárakat sem kímélte tavaly. A szlovák autóipar 87 ezer járművel kevesebbet gyártott, mint egy évvel korábban.

Szlovákia négy autógyára (Volkswagen, KIA, Stellantis, Jaguar Land Rover) tavaly 993 ezer gépkocsit gyártott le, ez 87 ezerrel kevesebb a 2023-as adatnál – közölte Alexander Matusek, a Szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) elnöke. Ez pontosan megfelel a világjárvány, azaz 2020 és 2021 idején a futószalagokról lekerült autók számának. 

Szlovákia Volkswagen
A Volkswagen pozsonyi gyára – a szlovák kormány nem támogatja az elektromos autózást / Fotó: AFP

A csökkenés döntően a nagyszombati (Trnava) Stellantis számlájára írható, ahol leállították a Citroen C3 gyártását. Ezzel együtt Szlovákia még mindig világelső az ezer lakosra jutó legyártott autók terén, a 2024-es mutató 182 darab. Viszont idén 1 millió 150 ezer jármű legyártásával számol a szövetség, ami meghaladná az eddigi rekordévnek számító 2019-es 1,11 milliót. 

Merész idei tervek a szlovák autógyártásban

A 2025-ös merész terv azért érdekes, mert maga Alexander Matusek is elismerte, hogy az ágazat nagyon nehéz évnek néz elébe, Európában csökken a kereslet, az Egyesült Államok és Kína pedig vámháborúval fenyeget. Ráadásul a vállalkozások számára a szlovákiai körülmények is romlanak, mivel a konszolidációs csomag részeként idén emelkedik a cégek társasági adója (21 százalékról 24 százalékra).

Emellett Matusek különösen kártékonynak nevezte a magyar minta után áprilistól bevezetendő tranzakciós adót. A ZAP aggasztónak tartja, hogy a kormány gyakorlatilag nem támogatja az elektromos autók vásárlását. Ennek következményeként 2024-ben

Szlovákiában az újonnan forgalomba állított gépkocsiknak csupán 2,4 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású (abszolút számokban kifejezve 2227 darab), ami 0,3 százalékpontos visszaesés 2023-hoz viszonyítva. 

E mutatóval Szlovákia sereghajtó az Európai Unióban. A villanyautók visszaesése már csak azért is szembetűnő, mert tavaly az 5,4 milliós Szlovákiában 93 400 új gépkocsit adtak el, ami 6,1 százalékkal több a 2023-as mutatónál. Igaz, ez a 2023 utolsó negyedévi nagyon gyors felfutásnak köszönhető, a vásárlókedvet az fokozta, hogy 2025-től a gépkocsik áfája 20 százalékról 23 százalékra kúszott fel. 

A szlovák ipari termelés felét az autóipar adja 

Az autóipar adja Szlovákia ipari termelésének 49 százalékát, az export mintegy 40 százalékát, a bruttó hazai összterméknek (GDP) pedig a 9,2 százalékát. Közvetve és közvetlenül pedig együttesen 244 ezer főt foglalkoztat. 2027-től a Kassa-közeli Volvo autógyár is üzembe áll, ebben az esetben az éves össztermelés várhatóan átlépi az 1,25 millió darabot.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.