Szlovákia négy autógyára (Volkswagen, KIA, Stellantis, Jaguar Land Rover) tavaly 993 ezer gépkocsit gyártott le, ez 87 ezerrel kevesebb a 2023-as adatnál – közölte Alexander Matusek, a Szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) elnöke. Ez pontosan megfelel a világjárvány, azaz 2020 és 2021 idején a futószalagokról lekerült autók számának.
A csökkenés döntően a nagyszombati (Trnava) Stellantis számlájára írható, ahol leállították a Citroen C3 gyártását. Ezzel együtt Szlovákia még mindig világelső az ezer lakosra jutó legyártott autók terén, a 2024-es mutató 182 darab. Viszont idén 1 millió 150 ezer jármű legyártásával számol a szövetség, ami meghaladná az eddigi rekordévnek számító 2019-es 1,11 milliót.
A 2025-ös merész terv azért érdekes, mert maga Alexander Matusek is elismerte, hogy az ágazat nagyon nehéz évnek néz elébe, Európában csökken a kereslet, az Egyesült Államok és Kína pedig vámháborúval fenyeget. Ráadásul a vállalkozások számára a szlovákiai körülmények is romlanak, mivel a konszolidációs csomag részeként idén emelkedik a cégek társasági adója (21 százalékról 24 százalékra).
Emellett Matusek különösen kártékonynak nevezte a magyar minta után áprilistól bevezetendő tranzakciós adót. A ZAP aggasztónak tartja, hogy a kormány gyakorlatilag nem támogatja az elektromos autók vásárlását. Ennek következményeként 2024-ben
Szlovákiában az újonnan forgalomba állított gépkocsiknak csupán 2,4 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású (abszolút számokban kifejezve 2227 darab), ami 0,3 százalékpontos visszaesés 2023-hoz viszonyítva.
E mutatóval Szlovákia sereghajtó az Európai Unióban. A villanyautók visszaesése már csak azért is szembetűnő, mert tavaly az 5,4 milliós Szlovákiában 93 400 új gépkocsit adtak el, ami 6,1 százalékkal több a 2023-as mutatónál. Igaz, ez a 2023 utolsó negyedévi nagyon gyors felfutásnak köszönhető, a vásárlókedvet az fokozta, hogy 2025-től a gépkocsik áfája 20 százalékról 23 százalékra kúszott fel.
Az autóipar adja Szlovákia ipari termelésének 49 százalékát, az export mintegy 40 százalékát, a bruttó hazai összterméknek (GDP) pedig a 9,2 százalékát. Közvetve és közvetlenül pedig együttesen 244 ezer főt foglalkoztat. 2027-től a Kassa-közeli Volvo autógyár is üzembe áll, ebben az esetben az éves össztermelés várhatóan átlépi az 1,25 millió darabot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.