Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint az európai járműgyártás a válságát éli. A kihívások között szerepel az elektromos átállás, a szigorú környezetvédelmi szabályozások, a magas energiaárak és az európai gyártás magas költsége. Bár 2024-ben végül minimálisan bővülni tudott az európai újautópiac (0,8 százalékkal), a válság jelei egyértelműen érződnek – írja az Autopro.hu az európai autóipari összegzésében.
A német Automobilwoche összegyűjtötte, hogy a 108 európai, török és észak-afrikai autógyár közül melyik húsz teljesített a legjobban és a legrosszabbul a nyereséget illetően. Magyarországi gyár egyik listára sem fért fel, a környező országokból viszont igen, mindkettőre.
A négy legnagyobb veszteséget termelő gyár egyaránt abba a kategóriába esik, ahol vagy komoly átrendeződés és felújítás zajlik, vagy az üzem elveszítette a teljes értékű gyár funkcióját. Ezen üzemek kihasználtsága 10 százaléka alatt maradt 2024-ben.
A legrosszabb szereplő a Renault Flins-ben, Franciaországban található gyára, ahol tavaly mindössze 3721 autó készült, ami 1 százalékos kihasználtságot jelent. 2019 óta a nyereség 98 százalékkal esett vissza ebben az üzemben.
A Ford kölni gyárában tavaly 19 974 autót gyártottak, ami 5 százalékos kihasználtság, a nyereség pedig 92 százalékkal marad el a 2019-estől. Az üzemet a Ford az elektromos autók gyártására alakítja át.
Nagy-Britanniában az indiai Tata birtokában lévő Castle Bromwich kibocsátása 4399 autó volt tavaly, ami 2 százalékos kihasználtságot jelent. A gyár nyeresége 88 százalékkal marad el a 2019-estől.
Ezek az üzemek egyaránt 70–80 százalékos visszaesést könyvelhettek el 2019 óta, kapacitásuk kihasználtsága 10–30 százalék között mozog.
A húsz legrosszabb üzem között három kivétellel nyugat-európai gyár van.
A Renault szlovéniai, Novo Mestóban lévő gyára tavaly 59 ezer autót bocsátott ki, ami a kapacitása harmada, és 70 százalékos bevételcsökkenést jelent 2019-hez képest. A Stellantis nagyszombati gyárában tavaly 175 ezer autó készült, ami 44 százalékos kihasználtságot jelent. A 2019-hez képest elért 57 százalékkal kisebb nyereség.
Nagy Márton: az autóipar fellendítése közös érdek
A nemzetgazdasági miniszter az Audi vezetőségével tárgyalt. Nagy Márton szerint kulcsfontosságú az ágazat versenyképességének javítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.