BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autóipar: elkészült a lista, ezek a gyárak zárhatnak be – Magyarország figyel

A veszteséges európai autógyárak között szinte csak nyugat-európai van. Magyarországi gyár egyelőre nincs köztük, szlovén és szlovák viszont igen. Az európai autóipar egyértelműen szenved.

Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint az európai járműgyártás a válságát éli. A kihívások között szerepel az elektromos átállás, a szigorú környezetvédelmi szabályozások, a magas energiaárak és az európai gyártás magas költsége. Bár 2024-ben végül minimálisan bővülni tudott az európai újautópiac (0,8 százalékkal), a válság jelei egyértelműen érződnek – írja az Autopro.hu az európai autóipari összegzésében.

brit autóipar brit gazdaság német
Az európai autóipar egyértelműen szenved / Fotó: AFP

A német Automobilwoche összegyűjtötte, hogy a 108 európai, török és észak-afrikai autógyár közül melyik húsz teljesített a legjobban és a legrosszabbul a nyereséget illetően. Magyarországi gyár egyik listára sem fért fel, a környező országokból viszont igen, mindkettőre.

A legveszteségesebb európai autógyárak

A négy legnagyobb veszteséget termelő gyár egyaránt abba a kategóriába esik, ahol vagy komoly átrendeződés és felújítás zajlik, vagy az üzem elveszítette a teljes értékű gyár funkcióját. Ezen üzemek kihasználtsága 10 százaléka alatt maradt 2024-ben.

A legrosszabb szereplő a Renault Flins-ben, Franciaországban található gyára, ahol tavaly mindössze 3721 autó készült, ami 1 százalékos kihasználtságot jelent. 2019 óta a nyereség 98 százalékkal esett vissza ebben az üzemben.

A Ford kölni gyárában tavaly 19 974 autót gyártottak, ami 5 százalékos kihasználtság, a nyereség pedig 92 százalékkal marad el a 2019-estől. Az üzemet a Ford az elektromos autók gyártására alakítja át.

Nagy-Britanniában az indiai Tata birtokában lévő Castle Bromwich kibocsátása 4399 autó volt tavaly, ami 2 százalékos kihasználtságot jelent. A gyár nyeresége 88 százalékkal marad el a 2019-estől.

Az európai autóipar top 10 legrosszabbul teljesítő gyára

  1. a Renault Flins-ben, Franciaországban található gyára,
  2. a Ford kölni gyára,
  3. az indiai Tata birtokában lévő Castle Bromwich Nagy-Britanniában
  4. a Mercedes-Benz (Smart) hambachi,
  5. a Valmet finn,
  6. a Fiat cassinói üzeme,
  7. a Stellantis Rennes-ben fekvő gyára,
  8. a Volkswagen emdeni létesítménye,
  9. a Fiat Melfiben lévő gyára és a
  10. Stellantis brit, Ellesmere Portban fekvő gyára.

Ezek az üzemek egyaránt 70–80 százalékos visszaesést könyvelhettek el 2019 óta, kapacitásuk kihasználtsága 10–30 százalék között mozog.

A húsz legrosszabb üzem között három kivétellel nyugat-európai gyár van. 

A Renault szlovéniai, Novo Mestóban lévő gyára tavaly 59 ezer autót bocsátott ki, ami a kapacitása harmada, és 70 százalékos bevételcsökkenést jelent 2019-hez képest. A Stellantis nagyszombati gyárában tavaly 175 ezer autó készült, ami 44 százalékos kihasználtságot jelent. A 2019-hez képest elért 57 százalékkal kisebb nyereség.

Nagy Márton: az autóipar fellendítése közös érdek

A nemzetgazdasági miniszter az Audi vezetőségével tárgyalt. Nagy Márton szerint kulcsfontosságú az ágazat versenyképességének javítása.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.