Autóipar: elkészült a lista, ezek a gyárak zárhatnak be – Magyarország figyel
Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint az európai járműgyártás a válságát éli. A kihívások között szerepel az elektromos átállás, a szigorú környezetvédelmi szabályozások, a magas energiaárak és az európai gyártás magas költsége. Bár 2024-ben végül minimálisan bővülni tudott az európai újautópiac (0,8 százalékkal), a válság jelei egyértelműen érződnek – írja az Autopro.hu az európai autóipari összegzésében.

A német Automobilwoche összegyűjtötte, hogy a 108 európai, török és észak-afrikai autógyár közül melyik húsz teljesített a legjobban és a legrosszabbul a nyereséget illetően. Magyarországi gyár egyik listára sem fért fel, a környező országokból viszont igen, mindkettőre.
A legveszteségesebb európai autógyárak
A négy legnagyobb veszteséget termelő gyár egyaránt abba a kategóriába esik, ahol vagy komoly átrendeződés és felújítás zajlik, vagy az üzem elveszítette a teljes értékű gyár funkcióját. Ezen üzemek kihasználtsága 10 százaléka alatt maradt 2024-ben.
A legrosszabb szereplő a Renault Flins-ben, Franciaországban található gyára, ahol tavaly mindössze 3721 autó készült, ami 1 százalékos kihasználtságot jelent. 2019 óta a nyereség 98 százalékkal esett vissza ebben az üzemben.
A Ford kölni gyárában tavaly 19 974 autót gyártottak, ami 5 százalékos kihasználtság, a nyereség pedig 92 százalékkal marad el a 2019-estől. Az üzemet a Ford az elektromos autók gyártására alakítja át.
Nagy-Britanniában az indiai Tata birtokában lévő Castle Bromwich kibocsátása 4399 autó volt tavaly, ami 2 százalékos kihasználtságot jelent. A gyár nyeresége 88 százalékkal marad el a 2019-estől.
Az európai autóipar top 10 legrosszabbul teljesítő gyára
- a Renault Flins-ben, Franciaországban található gyára,
- a Ford kölni gyára,
- az indiai Tata birtokában lévő Castle Bromwich Nagy-Britanniában
- a Mercedes-Benz (Smart) hambachi,
- a Valmet finn,
- a Fiat cassinói üzeme,
- a Stellantis Rennes-ben fekvő gyára,
- a Volkswagen emdeni létesítménye,
- a Fiat Melfiben lévő gyára és a
- Stellantis brit, Ellesmere Portban fekvő gyára.
Ezek az üzemek egyaránt 70–80 százalékos visszaesést könyvelhettek el 2019 óta, kapacitásuk kihasználtsága 10–30 százalék között mozog.
A húsz legrosszabb üzem között három kivétellel nyugat-európai gyár van.
A Renault szlovéniai, Novo Mestóban lévő gyára tavaly 59 ezer autót bocsátott ki, ami a kapacitása harmada, és 70 százalékos bevételcsökkenést jelent 2019-hez képest. A Stellantis nagyszombati gyárában tavaly 175 ezer autó készült, ami 44 százalékos kihasználtságot jelent. A 2019-hez képest elért 57 százalékkal kisebb nyereség.
Nagy Márton: az autóipar fellendítése közös érdek
A nemzetgazdasági miniszter az Audi vezetőségével tárgyalt. Nagy Márton szerint kulcsfontosságú az ágazat versenyképességének javítása.


