A Stellantis szentül ígéri, hogy túljut az utóbbi évek legsúlyosabb krízisén, és már az idén növeli értékesítését, és rendbe szedi pénzügyeit. A világ negyedik legnagyobb autógyártója elsősorban Amerikára fókuszál, az ottani gyászos teljesítmény a részvényárfolyam összeomlásához vezetett, és Carlos Tavares vezérigazgató állásába került tavaly.
Van mit helyrehozni, hiszen 2024 második fél évében az üzemi eredmény 185 millió euróra zuhant, ami alig értelmezhető mennyiség ebben a szektorban, főképp az egy évvel korábbi 10,2 milliárd euróhoz viszonyítva.
Ennek eredményeként a befektetők által kitüntetett figyelemmel követett kiigazított üzemi haszonkulcs 5,5 százalékosra töpörödött, épphogy elérve a szeptemberben kiadott, a részvényeseket sokkoló profitfigyelmeztetésben megadott új profitmarzs sáv alsó értékét.
A Stellantist 2021-es megalakulása óta irányító Tavares számára akkor derült ki, hogy nincs visszaút, elvesztette a tulajdonosok bizalmát. Most a részvényesek kiengesztelésére a menedzsment azt javasolja, hogy a tavalyi nyereség terhére 0,68 euró osztalékot fizessen ki a vállalat. Tavaly áprilisban egyébként 1,62 eurós osztalékot fizettek az előző év után.
A Stellantis szerda reggel publikált 14 oldalas gyorsjelentésében
egy helyen sem találkozhatunk már Carlos Tavares nevével, az általa hátrahagyott romhalmazzal és a teendők listájával viszont annál sűrűbben.
A Fiatot megalapító Agnelli dinasztiához tartozó John Elkann Stellantis-elnök által jegyzett dokumentum inkább az éves adatokat helyezi előtérbe, mert azok nem olyan látványosan rosszak, mint a második féléves számsorban szereplők.
Ami szembeötlő, hogy a Stellantis egyedül Dél-Amerikában tudta eladásait növelni, másutt százalékban kifejezve is két számjegyű volt a visszaesés 2023-hoz viszonyítva. A Stellantis autóiból tavaly 5,526 millió darabot értékesítettek, szemben a 2023-as 6,393 millióval.
A különbség 861 ezer autó, ami irdatlan mennyiség, ráadásul ennek egy jelentős része fizikailag is elkészült, ott porosodik a gyárak és a kereskedők lerakataiban.
A helyzet a második legnagyobb piacukon a legrosszabb: Amerikában 304 ezer eladatlan autójuk volt az év végén, s már annak is örülnek, hogy 10 százaléknyit ki tudtak különféle akciókkal söpörni a készletből a második fél évben. A Stellantis amerikai vesszőfutását jól jellemzi, hogy a 2023-as, közel kétmilliós értékesített volumen tavaly 471 ezerrel csökken.
A fő piacon, Európában csak 10 százalékos, 286 ezres volt a mínusz. Arányaiban a legrosszabb a Kínát, Indiát és a csendes-óceáni térséget összefogó régióban volt, ahol 154 ezerről 61 ezerre zuhant a forgalom, igaz, a Stellantis kínai jelenléte lényegében az oda exportált Jeepekben merül ki.
Helyi gyártásuk már nincs, a Leapmotor elektromosautó-gyártóba vásárolták be magukat, de ennek a számai nem jelennek meg a Stellantis jelentéseiben. A kínai autógyártó nemzetközi pályafutását egy 2023 októberében alapított vegyesvállalattal segítik, a Leapmotor T03-as mini villanyautót például már a lengyelországi Tychyben (is) gyártják az európai piacra.
márkát a portfóliójában tudó Stellantis éves árbevétele 17 százalékkal, 156,9 milliárd euróra csökkent, adózott eredménye pedig 70 százalékkal, 5,52 milliárd euróra olvadt. A készpénzállomány hatmilliárdos mínuszt mutat, ami az eladatlan raktárkészlet magas szintjére vezethető vissza.
A Stellantis az idén tíz új modellel lép a piacra, de ez lehet, hogy elírás, mert egy ekkora konszern esetében ez édeskevésnek tűnik. Különösen úgy, hogy a cégcsoport négy különböző méretű platformot fejleszt(ett), melyekre az elektromos hajtású modelljeit tudja felépíteni.
Ettől az uniformizálástól tetemes költségmegtakarítást remélnek. Ahogy a részvényesek is. A Stellantis árfolyama a tavaly márciusi 26 eurós csúcsáról mára 12,8 euróra esett.
Meglehet, hogy jó beszállási pontnál jár már a részvény, a még az első fél évben kinevezendő új vezérigazgató pedig rendet tesz a Fiat Chrysler Automobile és a Peugeot-Citroen SA egyenlő arányú fúziójával négy évvel ezelőtt létrehozott, globális autógyártóba. A bizalom még nem tért vissza, ezt jelzi, hogy a gyorsjelentésre 5,1 százalékos eséssel reagált a Stellantis amszterdami tőzsdén forgó részvénye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.